ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع گل از حق انرژی هسته‌ای‌ در نشست خبری با روحانی

ایران و ترکیه در پی رساندن حجم مبادلات اقتصادی خود به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال‌اند. توریسم و تروریسم از محورهای عمده همکاری‌های مشترک دو کشور خواهند بود.

در نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و ترکیه، اعلام شد که دو کشور در صدد رساندن حجم مبادلات اقتصادی خود به سالی ۳۰ میلیارد دلار هستند.  توریسم و تروریسم نیز از محورهای عمده همکاری‌های مشترک ترکیه و ایران خواهند بود. عبدلله گل در این نشست، انرژی هسته‌ای را حق همه کشورها دانست.

روحانی در راس هیاتی  حدوداَ۹۰ نفره شامل هفت وزیر به ترکیه رفته است

حسن روحانی و عبدالله گل در کنفرانس مطبوعاتی خود، از از امضای ده سند همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ترکیه و ایران خیر دادند. ساخت فیلم مشترک، همفکری و همکاری در امر گردشگری و میراث فرهنگی از جمله این توافق‌ها هستند.

روحانی صبح روز دوشنبه (۹ ژوئن/۱۹ خرداد) در راس هیاتی بلندپایه و همراه با جواد ظریف وارد آنکارا شد. این دومین سفر یک رئیس جمهوری ایران به ترکیه است. پیش‌تر اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۹۹۶ به این کشور همسایه ایران رفته بود.

سفر رسمی روحانی به ترکیه دو‌روزه است و همراهان او علاوه بر وزیر امور خارجه، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، دستیار ویژه و رئیس دفترش هستند.

روحانی در کنفرانس خبری گفت که ایران از سرمایه‌گذاری ترک‌ها برای ساخت هتل و ساختارهای گردشگری در شهرهای دارای جاذبه توریستی در ایران استقبال می‌کند. او از توافق دو کشور در عرصه بانکی و مالی نیز یاد کرد.

در این نشست هم‌چنین عنوان شد که ایران و ترکیه در صدد مبارزه با افراطی‌گری و خشونت در منطقه هستند.

عبدالله گل در سخنان خود، انرژی هسته‌ای را حق همه کشورها دانست؛ با این تاکید که در قالبی صلح‌آمیز، شفاف و مطابق موازین بین‌المللی باشد.

دو کشور برای نخستین مرتبه شورای عالی همکاری‌های استراتژیک با حضور وزیران دو طرف را تشکیل داده‌اند. رئیس جمهوری ترکیه  در توضیح بسط همکاری‌های دوجانبه سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ترکیه و ایران به الگوی مناسبات آلمان و فرانسه استناد کرد.

سوریه و عراق از موضوعات مهمی هستند که هر دو کشور در  آنها صاحب نفوذ هستند و هم‌زمان مواضع‌شان با یکدیگر متناقض است. گل و روحانی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در این دو عرصه، کلی‌گویی کردند.

موضوع گاز صادراتی ایران به ترکیه و توافق بر سر بهای مورد نظر مقامات ترک نیز از محورهای اصلی مذاکرات مقامات دو کشور خواهد بود. روزنامه‌‌های ترکیه نوشته‌اند چانه‌زنی در باره قیمت گاز، اهمیت سفر روحانی به این کشور را بیشتر می‌کند.

پیش از سفر روحانی، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران در یادداشتی در توئیتر، هیات همراه روحانی را تخصصی‌ترین هیات‌های تاریخ دیدار تهران و آنکارا در چهار دهه گذشته خوانده بود.

ابوطالبی تاکید کرده بود که ایران و ترکیه حساسیت‌های ویژه ژئوپلتیک دارند: «ایران مرکز ثبات و توسعه و پل ارتباطی اقتصادی ترکیه با شرق محسوب می‌شود و ترکیه پل ارتباطی با اروپاست.»

همراهان بلند پایه روحانی در سفر به ترکیه حدود ۹۰ نفر هستند و این میزان با حضور هفت وزیر در هیات همراه، بی‌سابقه توصیف شده است.

از روحانی در ترکیه با شلیک ۲۱ گلوله توپ استقبال رسمی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    توریسم و تروریسم نیز از محورهای عمده همکاری‌های مشترک ترکیه و ایران خواهند بود! ترکیه توریست بیشتر از ایران جذب میکند و ایران تروریست بیشتر به سوریه و سایر کشورها اعزام خواهد کرد!

  • farid

    بدجوری طلاها و رشوه ها بهشان مزه کرده ؟!