ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تالاب انزلی همچنان در معرض خطر نابودی است»

تالاب انزلی ارزش اکولوژیک خود را از دست داده و در فهرست سیاه معاهده رامسر قرار دارد و اگر بازسازی نشود، از این معاهده حذف خواهد شد.

تالاب انزلی در ایران همچنان در فهرست تالاب‌های در معرض خطر «معاهده جهانی رامسر» قرار دارد.

طرح‌های نجات تالاب انزلی هنوز به نتیجه نرسیده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تایید این خبر اعلام کرد تالاب بین‌المللی انزلی به دلیل از دست دادن ارزش اکولوژیک و زیستی خود در لیست سیاه کنوانسیون یا معاهده رامسر قرار دارد و اگر در دوره‌ای مشخص نسبت به بازسازی و احیای آن اقدام موثری صورت نگیرد، از این معاهده حذف خواهد شد.

محمدرضا برجی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد تالاب انزلی بیش از سایر تالاب‌های استان در معرض تهدید قرار دارد.

در حال حاضر  میانگین عمق این تالاب از ۱۱ متر به یک و نیم مترمربع کاهش یافته و علت آن حجم بالای رسوباتی است که به دلیل فرسایش جنگل‌ها و مراتع بالادست به تالاب سرازیر می‌شوند.

عامل دیگری که تالاب انزلی را تهدید می کند، ورود فاضلاب‌های خانگی و کشاورزی همراه با انواع سموم و کود شیمیایی است. همچنین حجم بالایی از پسماندها و زباله‌ها از طریق ۱۱ رودخانه‌‌ به این تالاب وارد می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان در حالی در خطر بودن تالاب انزلی را تایید کرده است که در ماه‌ گذشته اخباری مبنی بر خروج این تالاب از فهرست تالاب‌های در معرض خطر معاهده رامسر منتشر شده بود.

کنوانسیون یا معاهده رامسر یک پیمان جهانی برای حفاظت از تالاب‌های ارزشمند در سرتاسر جهان است.

«فهرست مونترو» یا فهرست تالاب‌های در معرض خطر، شامل آن دسته از تالاب‌هایی است که به دلایل مختلف اکوسیستم آن‌ها در معرض تغییرات جدی قرار دارد و حیات آن‌ها در خطر افتاده است.

عواملی که باعث این مخاطرات می‌شوند، عمدتاً عبارتند از روند توسعه فن‌آوری، آلودگی یا انواع تهدیدات انسانی دیگر.

ایران از سال ۱۳۸۹ طرح نجات تالاب انزلی را با کمک آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن، جایکا، آغاز کرده است. مرحله دوم این پروژه از سال جاری آغاز شده در مدت پنج سال باید به اتمام برسد.

با این‌حال به گفته مدیرکل محیط زیست استان گیلان گرچه برخی اقدام‌های خوبی مانند لایروبی و ساخت تله‌های رسوب گیر در ورودی تالاب در فاز نخست این طرح انجام شد، اما به دلیل ضعف مطالعات  نتایج مورد نظر مورد قبول واقع نشده است.

بنابراین مطالعات مرحله بعدی در حال بازنگری است و ایران باید کارهای اجرایی آن را از امسال به طور جدی آغاز کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    تمام ایران در معرض نابودی است <......