ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان نشست دوجانبه؛ اختلافات باقی ماندند

عباس عراقچی نشست دو‌روزه با هیأت مذاکر‌ه‌کننده آمریکایی را سخت اما مفید خواند. او تاکید کرد که مشورت‌ها ادامه می‌یابند و اختلافات هنوز به قوت خود باقی هستند.

عباس عراقچی نشست دو‌روزه ایران با هیأت مذاکر‌ه‌کننده آمریکایی را  سخت، اما مفید خواند. او تأکید کرد که مشورت‌ها ادامه می‌یابند و اختلاقات هنوز به قوت خود باقی هستند.

عباس عراقچی و ویلیام برنز، معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا

رایزنی‌مستقیم ایران و آمریکا در ژنو پس از ۱۱ ساعت گفت‌وگو پایان یافت. خبرگزاری «مهر» به نقل از عباس عراقچی نوشت، فضای مذاکرات مثبت بود، اما گفت‌وگوها فشرده و سخت بودند. او هم‌چنین تبادل‌ نظرهای انجام گرفته برای دور بعدی مذاکرات وین را مفید دانسته است.

عراقچی در پایان روز اول هم، مذاکرات را «مثبت و سازنده» خوانده بود.

عراقچی پیش از ترک تهران، برگزاری نشست با طرف آمریکایی را برای عبور از کلیات به جزئیات دانسته و گفته بود: «انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و بتوانیم نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم.»

با این همه، او در پایان روز اول نشست صراحتا گفت، اگر تا «وین ۵» در مورد جزئیات توافقی حاصل نشود، امکان دارد که توافق مقدماتی ژنو شش ماه دیگر تمدید شود.

هیأت ایرانی پس از پایان رایزنی‌ با تیم آمریکایی، در روز چهارشنبه ۱۱ ژوئن به دیدار هیأت فرانسوی می‌رود. این ملاقات در ژنو صورت می‌گیرد و سرپرستی هیات فرانسوی با  مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه خواهد بود.

در ‌آستانه این دیدار وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای رادیویی خاطرنشان کرد که اختلاف با ایران بر سر تعداد سانتریفوژهای این کشور است. به تأکید لوران فابیوس، ایران می‌خواهد هزاران سانتریفوژ داشته باشد، در حالی که ۱+۵ با چند صد سانتریفوژ موافقت کرده است.

هیأت ایرانی پس از آن به رم می‌رود تا با هیأت مذاکره‌کنندگان روسی به رایزنی بپردازد. خبرگزاری «فارس» می‌نویسد که رایزنی با هیأت آلمانی نیز در ۲۵ خرداد در تهران انجام خواهد شد.

افزون بر تعداد سانتریفوژها، برنامه موشکی ایران و سایت نظامی «پارچین» نیز محور اختلافات ایران و ۱+۵ هستند.

نشست «وین ۴» به همین علت پیشرفتی نداشت و به تدوین متن توافق جامع نیانجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه گفت اختلاف اساسی با ايران بر سر تعداد سانتريفوژ است و در حالی که گروه ۱+۵ می گوید ايران می‌تواند چند صد سانتريفوژ داشته باشد، تهران خواستار صدها هزار سانتريفوژ است. آقای فابيوس در گفت‌وگو با رادیو «فرانس انتر» تاکید کرد که فقط به‌خاطر ساخت بمب اتمی است که کشور نياز به صدها هزار سانتريفوژ دارد,

  • farid

    اینها باید بساط بمب و موشکشان را جمع کنند و بعد هم جوابگوی ملت ایران برای اعدامها و زندانها و اختلاس و بباد دادن میلیاردها دلار باشند!