ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج سال پیش در چنین روزهایی

قول و قرارها

بخش نخست

رادیو زمانه در پنجمین سالگرد «جنبش سبز» پس از انتشار مستند «راهی دیگر» در ویدئوهایی در پیوند با این واقعه تاریخ معاصر ایران مروری کوتاه خواهد داشت بر وقایع انتخابات سال ۱۳۸۸.

رادیو زمانه در پنجمین سالگرد «جنبش سبز» پس از انتشار مستند «راهی دیگر» در مجموعه ویدئوهایی در پیوند با این واقعه مهم تاریخ معاصر ایران مروری کوتاه و گذرا خواهد داشت بر آنچه در طی سال ۱۳۸۸، از پیش از انتخابات تا مقطع زمانی حدودی یک سال پس از انتخابات دهم در ایران رخ داد و اکنون از آن با عنوان جنبش سبز ایران نام‌ برده می‌شود.

این مجموعه ویدئو که در ده بخش مختلف توسط رادیو زمانه تهیه و تدوین شده‌ است، شامل مرور بر روزهای پیش از انتخابات دهم ریاست جمهوری و پس از اعلام نتایج آن و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد می‌شود.

در بخش نخست مهم‌ترین سخنان نامزدهای انتخابات دهم تا پیش از شروع مناظره‌ها و هنگام ثبت‌نام آنان در انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده‌ایم:

محمود احمدی‌نژاد، هجدهم اردیبهشت ۱۳۸۸، در چهارمین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، با حضور در ستاد انتخابات کشور، بار دیگر خود را نامزد تصدی پست ریاست جمهوری کرد. او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت که «برای خدمت به مردم اعلام آمادگی کرده است و هیچ منابع مالی، برای تبلیغات ندارد و اگر هم داشت ضرورتی نمی‌دید در تبلیغات هزینه کند.»

در همان روز محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و نام خود را برای رقابت‌های انتخاباتی ثبت کرد. او در جمع خبرنگاران بر پیگیری ایده «دولت ائتلافی» تأکید کرد. فرمانده پیشین سپاه پاسداران، رقیب خود در این دوره از انتخابات را «فقر و بیکاری» برشمرد.

فردای آن روز یعنی نوزدهم اردیبهشت ۱۳۸۸، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند. میرحسین موسوی پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت که به‌صورت «مستقل» وارد انتخابات شده است. او که به‌عنوان نزدیک‌ترین سیاستمدار هشت سال حکومت آیت‌الله خمینی به رهبر سابق جمهوری اسلامی شناخته می‌شد، طی سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ و در هنگام جنگ ایران با عراق، پست نخست‌وزیری ایران را بر عهده داشت. وی در زمان ثبت‌ نام گفت: «آمده‌ام تا کرامت انسان‌ها را پاس بدارم. آمده‌ام تا از حق ملت برای اطلاع از امور کشور دفاع کنم و حامی گردش آزادانه و شفاف اطلاعات برای مردم، این ولی‌نعمت دولت‌ها باشم. آمده‌ام تا از آزادی اندیشه و بیان پاسداری کنم و مدافع آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم. آمده‌ام تا وسیله‌ای باشم برای بازگرداندن اقتدار، عزت و هویت ایرانی. آمده‌ام تا راهی و همراهی باشم برای رفتن به‌سوی ایرانی مستقل، آزاد، آباد، پیشرفته و سربلند.»

مهدی کروبی دیگر نامزد شاخص بود انتخابات دهم ریاست جمهوری پس از ثبت‌ نام در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور گفت که برای «تغییر» نامزد این دوره از انتخابات شده است. آقای کروبی گفت: «ما برای داغ کردن تنور انتخابات نیامده‌ایم، آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح و یا نیروهای خودسر.»

بخش دوم از این ویدئوهای ده‌گانه، مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری دهم را تا روز رأی‌گیری دنبال خواهد کرد. اینکه چگونه هر روز بر شور شوق مردم برای شرکت در انتخابات افزوده شد و نامزدها در روزهای پیش از انتخابات ۲۲ خرداد چه می‌گفتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.