ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاتو؛ شغلی غیرقانونی و پردرآمد در ایران

گفته می شود هر تاتوکار زن یا مرد در تهران به طور متوسط بین ماهی هشت تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.

خالکوبی (تاتو)، سوراخ کردن گوش، لب، بینی و ناف و حلقه‌دار کردن و نگین‌دار کردن اعضای مختلف بدن، در برخی شهرهای ایران به ویژه کلانشهرها در بین دختران و پسران جوان رواج یافته و تبدیل به نوعی خرده فرهنگ شده است.

در این میان، تاتو و خالکوبی که بازار آن در همه جای جهان سکه است، به شغلی پردرآمد برای تاتوکاران ایرانی تبدیل شده است. این کار به صورت غیرقانونی، اما کاملاً علنی در برخی از سالن‌های آرایش شهرهای بزرگ ایران انجام می‌شود.

وب‌سایت «خبرآنلاین»، در گزارشی کوتاه به قلم بهاره چراغی، فهرستی از قیمت‌ انواع تاتو در ایران ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، هر تاتوکار زن یا مرد در تهران به طور متوسط بین ماهی هشت تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد: «قیمت تاتو و خالکوبی برای مشتریان ممکن است در هر محله با تغییر روش کار یا با توجه به موادی که به کار می‌برند متفاوت باشد. مثلاً قیمت تاتوی ابرو در سالن آرایشی که در جنوب شهر تهران قرار دارد بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، اما همین کار در آرایشگاه شمال تهران قیمتی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارد.»

خالکوبی در میان زنان ایرانی تحت عنوان تاتوی آبرو و خط چشم و خط لب رواج دارد و کم نیستند کسانی که ابروی خود را بدین روش به مدلی دیگر آراسته‌اند تا آن حد که می‌توان گفت این روش آرایش، در ایران مد شده است؛ و البته کسانی که به آن گرایش پیدا می‌کنند لزوماً به ریزش ابرو دچار نیستند.

تاتوی طرح و نقش‌های کوچک که زنان بیشتر به آن گرایش دارند، بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان هزینه دارد: «البته برخی طرح‌های کوچک گران‌تر نیز هستند به طور مثال تاتوی پلک یا پشت گوش یا روی شاهرگ بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.»

نویسنده گزارش خبرآنلاین نوشته است طرح‌های بزرگ هم قیمت‌های متفاوتی دارند که البته به اندازه طرح و تعداد رنگ‌های به کار رفته و حتی دوبعدی یا سه بعدی بودن آن بستگی دارد: «طرح دست بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد. کل هر دو پا بسته به نقش و تعداد رنگ بین سه تا چهار میلیون و طرح کامل کمر بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان هزینه در بردارد.»

قیمت تاتوی کامل بدن که کمتر مورد علاقه زنان است و بیشتر مردان به آن تمایل دارند، بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است؛ با نقشی از نمادهای زرتشتی، مینیاتور یا شمع و گل و پروانه، یا چند بیت شعر و جملاتی اندوهناک، آمیخته با بغض، فحش، شعار، شکست و آرزوهای دور.

این طرح‌ها و جملات حک شده، در صورتی که فرد تغییر عقیده و سلیقه بدهد، تنها با لیزر، مواد و کرم‌های خاص یا با روغن‌های مخصوص انجام می‌شود که قیمت پاک کردن آن بسته به اندازه و نوع کار، بین ۵۰ هزار تا یک میلیون تومان هزینه دارد.

ضرورت قانونی شدن و بهداشتی شدن خالکوبی در ایران

افرادی که در زمینه خالکوبی (تاتو) فعالیت می‌کنند، اغلب این حرفه را یا در ایران یا در تایلند آموخته‌اند.

قیمت هر سوزنی که در تاتو استفاده می‌شود ۲۵۰ تومان است و اگر دیگر موارد بهداشتی مثل دستکش یک بار مصرف، اسپری ضد عفونی‌کننده و مواد ‌بی‌حس کننده نیز محاسبه شود در گران‌ترین حالت به زحمت قیمت تمام شده برای اجراکننده خالکوبی ۱۰ هزار تومان می‌شود. آنچه در همه جهان قیمت تاتو را بالا می‌برد، دستگاه استریل تاتو است. در نبود این دستگاه، قیمت تمام شده برای یک تاتوی کوچک در ایران، حداکثر ۱۰ هزار تومان است، اما از مشتری بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

در خالکوبی (تاتو) با تزریق جوهرهای مخصوص به لایه‌های پوست، نقش‌های مختلفی به دلخواه فرد بر بدن وی حک می‌شود. این کار تنها با مهارت هنری و دستی نیز قابل اجرا نیست و فرد باید علاوه بر داشتن مهارت، دستگاه‌های مخصوص تاتو ازجمله دستگاه ضدعفونی‌کننده را نیز داشته باشد.

قیمت این دستگاه‌های ویژه بین یک میلیون و پانصد هزار تومان تا هشت میلیون تومان است. به دلیل غیر قانونی بودن این کار در ایران هیچ کنترل بهداشتی نیز بر آن نیست و هستند کسانی که بدون دستگاه ضدعفونی‌کننده کار می‌کنند.

به این ترتیب به دلیل استفاده از «دستگاه‌ها و تجهیزات غیر بهداشتی» (مانند سایر خدمات زیبایی از جمله مانیکور غیر بهداشتی)، عوارضی برای فرد در پی خواهد داشت.

خارش و کهیر در محل تاتو برآمدگی یا افتادگی پوست، ایجاد گوشت اضافه، قرمزی و التهاب پوست و تورم و چرک ازجمله این «عوارض‌های احتمالی» هستند. این عوارض احتمالی از ضرورت قانونی شدن خالکوبی و نظارت بر اجرای بهداشتی آن در ایران حکایت می‌کند.

گفته می شود تقریبا ۲۰ درصد افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله در دنیا خالکوبی می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.