ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند

حسن روحانی خطاب به بعضی از محافظه‌کاران پرسیده است: برخی چطور با تئوری‌های غلط‌‌شان بذر خشونت را در افکار می‌پاشند و چرا می‌خواهند به گذشته برگردند؟

حسن روحانی، رئیس‌ دولت یازدهم ایران گفت: «مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ از آنِ مردم است و مردم باید برای تعالی و تلاش خود قدم بردارند. گویا عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حسن روحانی در مراسم «جشن انتظار و امید» که روز پنجشنبه (۲۲ خرداد‌ماه سال جاری) در تالار وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به واکنش برخی از روحانیون نسبت به سخنان اخیر خود مبنی بر اینکه «بگذاریم مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند»، گفت: «یادمان باشد که اگر می‌خواهیم همه با ادب حرف بزنند، ما هم باید با ادب با دنیا حرف بزنیم.»

وی با اشاره به اینکه دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تکریم و تعظیم فرود می‌آورد، گفت: «گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما به آنها با ‌ادب و احترام و کرامت خواهد بود.»

رئیس‌ دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «قاطعیت، انقلابی بودن، ایستادگی و عزت به معنای استفاده از لحن ناسالم نیست»، افزود: «ممکن است کسی خوشش بیاید یا بدش بیاید. با این وجود دولت معتقد است که این کشور ازآنِ مردم است و همه کار را مردم باید انجام دهند.»

روحانی اعتدال و میانه‌روی را به معنای انتخاب بین حق و باطل ندانست و تاکید کرد که «از افراط در جمع کردن دشمن و دشمن‌تراشی و از تفریط در زمینه دوستان و علاقه‌مندان به ایران دوری کنید. در واقع اعتدال، حدِ میانِ افراط در طرد دیگران و تفریط در جذب مردم است؛ ضمن اینکه اعتدال یعنی راهی که با همه انسان‌ها و مردم با ادب و احترام سخن بگوییم و پاسخی هم که به آنها می‌دهیم، توأم با ادب و احترام باشد».

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «راه گذشته، بازگشتنی نیست»، ادامه داد: «من دچار حیرتم که برخی چطور با تئوری‌های غلط‌‌شان بذر خشونت را در افکار می‌پاشند و چرا کاری می‌کنند که وحدت و اتحاد و برادری جای خود را به شکاف، نفاق و دورویی دهد. اینها از اختلاف و نفاق چه سودی برده‌اند و چرا می‌خواهند به گذشته برگردند؟»

روحانی اعتدال را ملهم از عقل و خرد جمعی دانست و گفت: «عقل و خرد به ما می‌گوید باید منافع ملی را حفظ کنیم و ضمن حفظ فناوری، تحریم‌ها و سایه شوم آن را از سر مردم برداریم. همچنین این عقل و خرد به ما می‌گوید که به دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم؛ خردی که به ما این نکته را یادآور می‌شود که توسعه کشور بدون مردم و حضور آنان و بدون واگذاری امور به مردم امکان‌پذیر نخواهد بود.»

رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه بر اساس عقل و خرد باید فقرزدایی شود و تبعیض‌های ناروا کنار گذاشته شود، گفت: «عقل می‌گوید این همه رنج مردم برای آلودگی، محیط زیست را باید از میان برد و می‌توان در توسعه و پیشرفت همانند کشورهای همسایه و منطقه بود و حتی از آنان پیشی گرفت.»

روحانی با اشاره به چشم‌انداز بیست ساله ایران ادامه داد: «ما برای اینکه در مسیر خردورزی حرکت کنیم، باید از عقل، فکر و نظرات همگان بهره بگیریم؛ چراکه "همه‌چیز" در نزد "همگان" است. ما باید از افکار و اندیشه جامعه‌مان بهره‌مند شویم.»

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به سیاست‌های افراطی و خشونت‌طلبانه در ایران گفت: «به همه آنهایی که راهی را برگزیده‌اند که با انتخاب مردم در تضاد است، اعلام می‌کنیم و مردم نیز برای همیشه اعلام کرده‌اند که خشونت و افراطی‌گری را قبول نداریم.»

روحانی ضمن اشاره به اینکه وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکرده است، منافع ملی و آینده کشور را متعلق به همه ملت، اقوام و مذاهب دانست و گفت: «ایران ازآنِ همه ایرانیان قلمداد می‌شود و ما به همه اقوام، مذاهب و ادیان همچنین به همه فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها زیر پرچم والای فرهنگ بزرگ ایرانیت و اسلامیت احترام می‌گذاریم.»

وی با اشاره به بحران خاورمیانه گفت: «چرا در عراق این همه جنگ و کشتار است و یک گروه افراطی به هر نام و نشان و یک گروه تروریستی با مردم چنین می‌کنند؟ امیدوارم که شما آن فیلم را ندیده باشید که آنها دیروز در موصل و حلب چه کردند و چه وحشیانه عمل کردند؛ در حالی که متأسفانه نام خود را مسلمان و راه خود را جهان می‌نامند. حال باید پرسید پیامبر ما مگر پیامبر عدل، رأفت و رحمت نبود؟»

حسن روحانی، روز شنبه، سوم خردادماه گفت: «بگذاریم مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند، به زور شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد.» این سخنان با واکنش تند رسانه‌های محافظه‌کار، امام جمعه‌های تهران و مشهد احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی و برخی مراجع دینی روبه‌رو شد.

احمد خاتمی در نماز جمعه تهران گفت: «رسالت حکومت دینی این است که جاده را برای بهشتی شدن مردم هموار کند». احمد علم‌الهدی نیز در نماز جمعه مشهد گفت: «شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند، خواهیم ایستاد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کشور و سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز در مراسم ۱۵خرداد در شهر قم  گفت: «برخی امروز بیان می‌کنند که به بهشت و جهنم مردم کاری نداشته باشید، این‌گونه تفکرات به سخره گرفتن زحمات مراجع تقلید، علما و حوزه‌های علمیه است.»

در تازه‌ترین واکنش‌ها، روز پنج‌شنبه صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز به مخالفان سخن حسن روحانی در مورد «به‌زور بردن مردم به بهشت» پیوست و گفت این تفکر «بنیان لیبرالیته و مدرنیته دارد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    اینها فریب مردم است تا بساط ولی را زیر و رو نکنند.

  • سینا

    دولت واقعن طرف مردم رو گرفته. روحانی اگر صریح تر حرف نمی زنه دلیلش محدودیت هاییه که همه می دونیم چی هستن. اگه یادمون باشه پارسال آرزومون این بود که یکی فقط همین حرف ها رو بزنه (عمل کردن بماند)، حالا همین که بعضی ها می گن "اینا همش حرفه" نشون می ده که چقدر پیشرفت داشتیم. به نظرم به جای اینکه بشینیم تو خونه گَلمون رو پهن کنیم و بگیم اینا همش حرف مفته، بیایم کمک کنیم شاید اتفاق مفیدی بیوفته. مطمئنن بهتر از منفعل بودن و خود فیلسوف بینی بعضی هاست.

  • Samad

    بجای اینکه مباحث اجتماعی در رسانه ها و گروه های فکر و اندیشه مطرح و نقد شوند کار به جدال لفظی و با نیات سیاسی کشیده. اگر اندکی صداقت در این بساط وجود داشت اندیشمندان مختلف را در ملاء عام بر سر میز مناظره می نشاندند تا مثل ابناء بشر در این موارد که خیلی هم برای سلامت ما لازم هستند بحث کنند بلکه نتیجه ای حاصل شود

  • irani

    تمام این کارها بازی بیش نیست. هدف این دولت اینکه تا رفع احتمالی تحریمها “فقط” اعتماد سازی کند. چه برای آنهایی که که به دولت رای دادند و چه برای آنهایی که اصلا رای ندادند. اصولا اعتقادی به اینکه از این حکومت جنایتکار حتی یک دموکرات هم بیرون بیاد را ندارم!

  • Majid

    وی با اشاره به بحران خاورمیانه گفت: «چرا در عراق این همه جنگ و کشتار است و یک گروه افراطی به هر نام و نشان و یک گروه تروریستی با مردم چنین می‌کنند؟ امیدوارم که شما آن فیلم را ندیده باشید که آنها دیروز در موصل و حلب چه کردند و چه وحشیانه عمل کردند؛ در حالی که متأسفانه نام خود را مسلمان و راه خود را جهان می‌نامند. حال باید پرسید پیامبر ما مگر پیامبر عدل، رأفت و رحمت نبود؟»!!! و آقای روحانی بهمین راحتی جنگ سرتا پا خونین و شرم آور ۸ ساله بین دو کشور به اصطلاح مسلمان ایران و عراق را از خاطر برد!!!!! و یادش رفت که دو کشور همسایه چه کردند و چه وحشیانه عمل کردند؛ در حالی که متأسفانه نام خود را مسلمان و راه خود را جهان می‌نامیدند. حال باید پرسید این فیروز روحانی عصر حجر و این حسن روحانی کنونی از کدام دین و از کدام پیامبر دارد سخن میگوید؟؟؟