ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج سال پیش در چنین روزهایی

برنده واقعی انتخابات؟

بخش سوم

در ویدئوی سوم، رادیو زمانه روز انتخابات دهم و روند طی شده تا اعلام نتایج آن و اولین اعتراضات صورت گرفته به نتایج اعلام‌شده از سوی وزارت کشور را به تصویر کشیده‌ است.

مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» در پنجمین سالگرد انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۱۳۸۸ بنا دارد در مجموعه ویدئوهایی مروری کوتاه و گذرا داشته باشد بر آنچه که در طی آن سال، از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم تا مقطع زمانی حدودی یک سال پس از آن در ایران رخ داد.

در ویدئوی سوم، رادیو زمانه روز انتخابات دهم و روند طی شده تا اعلام نتایج آن و اولین اعتراضات صورت گرفته به نتایج اعلام‌شده از سوی وزارت کشور را به تصویر کشیده‌ است.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دادند که موسوی با حداقل ۵۴ درصد آراء در مرحله اول پیروز خواهد شد.  درهمین حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعلام کردند که گزارش‌هایی مبنی بر دخالت‌های گسترده در انتخابات دریافت کرده‌اند. این دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در نامه‌های جداگانه‌ای به مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و برخی فرماندهان نظامی، اعلام کردند که گزارش‌هایی مبنی بر دخالت‌هایی در انتخابات به آنها رسیده است.

روز چهارشنبه شهرها و مناطق مختلف ایران شاهد حضور میلیون‌ها نفر از هواداران میرحسین موسوی بودند که برای اعلام حمایت از او در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی به خیابان‌ها آمدند. هواداران موسوی با سردادن شعارهایی خواستار پایان بخشیدن به آنچه "دولت دروغ" می‌نامیدند شدند.

بنا بر گزارش منابع خبری، چندین شهر از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، رشت، بجنورد، خرم‌آباد، بروجرد، سنندج، ایلام، بندرعباس، بوشهر، اردبیل، زنجان، ... شاهد راهپیمایی و تجمعات آرام، اما گسترده از سوی هواداران موسوی بودند.

در شیراز و رشت به دنبال راه‌پیمایی مردم در حمایت از موسوی لباس شخصی‌های طرفدار احمدی‌نژاد تلاش کردند تا با ایجاد فضای رعب و وحشت، راهپيمايان را مهار کنند. موتورسوارهای وابسته به ستاد احمدی‌نژاد در شیراز به راهپیمایی طرفداران موسوی حمله کردند و با سنگ، باتوم، تیغ، چاقو، کاتر و ساتور حامیان موسوی را مورد ضرب و جرح قرار داده‌ و شیشه خودروهایی را که عکس موسوی را چسبانده‌ بودند، شکستند.

در رشت شماری از هواداران خشمگین احمدی نژاد پس از حمله به ستاد مرکزی موسوی در فلکه گاز رشت و پرتاب سنگ و چوب و شکستن شیشه های آن تعدادی از اعضای ستاد را مجروح کردند.

سیستم ارسال پیام کوتاه شبکه همراه اول و ایرانسل، از ساعت ۲۳ شب ۲۱ خرداد ماه قطع شد. همزمان بخش وسیعی از شبکه های اینترنتی فیلتر شد و سرعت اینترنت کاهش یافت. نیروهای امنیتی به دو سایت اینترنتی اصلاح طلبان حمله کردند. سه سایت اینترنتی دیگر نیز مورد حمله سایبری قرار گرفت و متوقف شد.  دویست خط تلفنی «ستاد صیانت از آراء» موسوی  قطع شد.

از عصر ۲۲ خرداد نیروهای ضد‌‌ شورش بصورت محسوس و نیمه‌محسوس شهر را در محاصره خود گرفتند. آنها ابتدا ارتباطات میرحسین موسوی و کروبی را با بیرون محدود کردند، سپس تلویزیون موج سوم را توقیف کردند.

خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و روزنامه کیهان از ساعت هشت شب خبر پیروزی موسوی را انتشار دادند، اما به دستور شورای امنیت ملی آن را از روی وب‌سایت خود بلافاصله حذف کردند. گفته می‌شود علی لاریجانی غروب همان روز به موسوی زنگ زده و خبر پیروزی را به او داده و به او تبریک می گوید.

موسوی بر این اساس در ساعت یازده و بیست دقیقه خبر پیروزی‌اش را در نشستی خبری اعلام  کرد. از ساعت ده شب حمله به پایگاه‌های موسوی و کروبی آغاز شد. ساعت دوازده شب وزارت کشور همه را از ساختمان ستاد انتخابات بیرون کرد و به خبرنگاران گفت که تا فردا خبری منتشر نمی کند. اما یک ساعت بعد، وزارت کشور خبر پیروزی احمدی نژاد را اعلام کرد.

روز بعد در حالی که هنوز مردم در شوک اعلام خبر پبروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهم بودند، اولین اعتراضات پراکنده در خیابان‌های تهران و شهرهای بزرگ کشور شکل گرفت.

در بخش چهارم از مجموعه  پنج سال پیش در چنین روزهایی به اولین روزهای اعتراضات در سال ۱۳۸۸ خواهیم پرداخت و خواهیم دید که چگونه ایران یکی از ناآرام ترین مقاطع تاریخی خود را پشت سر گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.