ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازی رایانه‌ای «داعش»؛ سفره خالی دولت

ترویج سبک زندگی اسلامی تاکنون بهانه خوبی برای به دست آوردن بودجه‌های دولتی بوده است. هم‌زمان با جنگ عراق، یک بازی رایانه‌‌ای درباره «داعش» تولید شده است.

هم‌زمان با جنگ داخلی عراق، یک بازی رایانه‌‌ای درباره «داعش» تولید شده است. استودیو «نشانه» یکی از شرکت‌های زیرمجموعه انتشارات «سوره مهر» که برای رواج دادن سبک زندگی اسلامی در جهت مورد نظر بیت رهبری تأسیس شده، قصد دارد، هم‌زمان با جنگ داخلی عراق یک بازی رایانه‌ای عرضه کند. این بازی «جاده جنگ» نام دارد.

جاده جنگ

در بازی رایانه‌ای «جاده جنگ»، ستیزه‌جویان «داعش» از سوریه وارد عراق می‌شوند. هدف اصلی آنها ناامن کردن و اشغال مرز ایران است. یک گروه چریکی از ایران برای تحقیق درباره «داعش» به سوریه اعزام می‌شود، اما در این میان اتفاقاتی می‌افتد که آنها را مجبور به عملیاتی ناخواسته می‌کند.

«جاده جنگ»، روایت تغییر یافته و روزآمد شده‌ای از یک بازی رایانه‌ای دیگر به نام «رؤیای آبی» است. این بازی‌ها با رویکردهای ایدئولوژیک و در جهت پرورش افکار کودکان و نوجوانان طراحی می‌شوند، اما تاکنون نتوانسته‌اند با بازی‌های رایانه‌ای «غیرمجاز» رقابت کنند. به همین دلیل به حمایت مالی دولت نیاز دارند.

بازی رایانه‌ای «جاده جنگ» درباره مبارزه مأمورات وزارت اطلاعات و سپاه قدس با «داعش»

پیش از این بازی رؤیای آبی به دلیل عدم برخورداری از حمایت مالی دولت ناتمام ماند. اکنون اما استودیو «نشانه» با روزآمد کردن این بازی با توجه به رویدادهای عراق از دولت تقاضای حمایت مالی کرده است.

قسم دولت

مهدی سامنی، مسئول استودیو نشانه در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری «مهر» با او انجام داده در گلایه از مسئولان وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش گفته است: «این تأسف‌آور است که متولیان امر درک درستی از وضعیت حال ندارند و نمی‌دانند روی چه موضوعاتی باید سرمایه‌گذاری کرد. قرار بود مسئولان از این پروژه حمایت کنند و حالا به دلیل مسائل مالی این کار متوقف شده است.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) در بازدید از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفته بود: «هر دولتی که به روی کار می‌آید، قسم نخورده که همه کارهای دولت گذشته را انجام دهد.»

آینده مبهم

علی جنتی و انبوهی از نهادها و مؤسسات «سربار»

آینده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مانند بنیاد رسانه‌های تصویری در ابهام است. خزانه دولت خالی است و دولت نمی‌تواند مانند دولت‌های پیشین از شرکت‌ها و نهادهای متعددی که در جهت اهداف ایدئولوژیک فرهنگی مورد نظر بیت رهبری محصولاتی تولید می‌کنند، حمایت مالی کند و جشنواره‌های پرهزینه برای آنان برگزار کند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دولت برای خود یک وظیفه نظارتی و حاکمیتی قائل است و در همان حال مایل است، وظیفه حمایتگری را که تاکنون به عهده داشته و بار مالی سنگینی به دولت تحمیل می‌کرده، به بخش خصوصی واگذار کند. به یک معنا، دولت از نهادهای سربار انتظار دارد که محصولاتی تولید کنند که در بازار به فروش برود، اما از نظر محتوایی مورد وثوق و تأیید باشند.

علی جنتی، وزیر ارشاد در بازدید از بنیاد ملی رایانه‌ای گفت دولت انتظار دارد که این بنیاد، خودش درآمدزا باشد و نه اینکه محصولاتش را در فروشگاه‌هایی عرضه کند که بازی‌های غیر مجاز را هم به فروش می‌رسانند.

توقعات نهادهای سربار

در این میان، شرکت‌هایی مثل استودیو نشانه و دیگر شرکت‌های زیر مجموعه بسیج، سپاه پاسداران یا سوره مهر به دست وزارت آموزش و پرورش چشم دوخته‌اند. آن‌ها قصد دارند با تولید نرم‌افزارهایی برای گوشی‌های همراه درباره مفاهیمی مانند زکات یا اقتصاد مقاومتی از حمایت مالی وزارت آموزش و پروش برخوردار شوند.

ماه رمضان هم نزدیک است و برگزاری نمایشگاه قرآنی هم به یکی از چالش‌های دولت بدل شده است. علی جنتی در بازدید از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که دولت نمی‌تواند مانند گذشته نمایشگاه قرآنی را به طور گسترده و با صرف بودجه‌های هنگفت میلیاردی برگزار کند.

پس از نمایشگاه قرآنی، در پاییز نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و محصولاتی که خریدار ندارند، از چالش‌های بعدی علی جنتی و وزارت پردردسر ارشاد است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ناشناس

    (بازی رایانه‌ای «جاده جنگ» درباره مبارزه مأمورات وزارت اطلاعات و سپاه قدس با «داعش») در ضمن این *** کاملا غلطه...چون استدیو نشانه در داستان بازی که منتشر کرده هیچ اسمی از وزارت اطلاعات یا سپاه قدس نبرده...و فقط گفته یک گروه چریکی....

  • ناشناس

    سلام بازی جاده جنگ هیچ ارتباطی با رمان جاده جنگ نداره و یک بازی مستقل در ضمن استدیو نشانه بارها در خبرگذاری ها و از جمله سایت خود اعلام کرده که به هیچ نهاد و ارگانی وابسته نیست و تنها با هزینه ی شخصی خود اقدام به ساخت این بازی کرده است شما از روی کدام سند میگویید که زیر مجموعه ی انتشارات سوره مهر است؟ یا با چه مدرکی میگویید از دولت حمایت مالی گرفته؟