ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس تدارکاتی در جمع رقبای انتخاباتی

«همیشه در کنار هم هستیم» عنوان لوحی است که روحانی و رقبای انتخاباتی‌اش امضا کردند. جمله‌ای که بیشتر به یک عبارت عاشقانه و شاعرانه شبیه است تا به پیمانی برای اتحاد.

«همیشه در کنار هم هستیم»عنوان لوحی است که روحانی و رقبای انتخاباتی‌اش همزمان با سالروز انتخابات ۲۴ خرداد امضا کردند. جمله‌ای که بیشتر به یک عبارت عاشقانه و شاعرانه شبیه است تا به پیمانی برای اتحاد.

حسن روحانی دقایقی پیش از آنکه به جمع رقبای انتخاباتی خود برود در مصاحبه مطبوعاتی از کارشکنی مخالفان گفته بود. شاید روحانی این روزها هیچ یک از رقبای انتخاباتی را در زمره مخالفان خود نمی‌داند، حتی سعید جلیلی را.

او تجربه سید محمد خاتمی را نیز پیش رو دارد که علی اکبر ناطق نوری رقیب انتخاباتی‌اش برای او تبریک فرستاد و اینک یکی از متحدانش شده است.

مشکل خاتمی هم رقیب انتخاباتیش نبود، بلکه نهادهایی بودند که از آن رقیب حمایت می‌کردند. نهادهایی که به تعبیر روحانی نهادهای ملی هستند و با بودجه‌های دولتی علیه دولت فعالیت می‌کنند. شاید حسن روحانی به همین دلیل از مخالفان خواسته که با شناسنامه سخن بگویند و به وزارت ارشاد توصیه کرده به «هر حزب و جناحی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز رسانه به او داده شود، تا معلوم شود این رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است.»

مخالفان روحانی اما نیازی به این مجوزها ندارند چرا که مهم‌ترین رسانه در اختیارشان است؛ رسانه‌ای که گردانندگانش بسیار اصرار دارند آن را ملی بنامند. صدا و سیما شاید اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی همه روسای جمهوری بوده که بی‌رضایت گردانندگان این رسانه رئیس جمهور شده‌اند.

ستاد ضد اصلاحات

درآخرین سال‌های دولت خاتمی، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت، صدا و سیما را ستاد ضد اصلاحات خواند. سخنان رمضان‌زاده مستند به آماری بود که وزارت اطلاعات دولت خاتمی از نقش صدا و سیما در مسدود کردن راه‌های ارتباطی دولت و مردم داده بود.

این روزها دولت حسن روحانی نیز نگران رفتار صدا و سیما است و حتی حسام‌الدین آشنا، مشاور محافظه‌کار روحانی هم گفته که «در ماه‌های اخیر اتهام‌زنی و دروغ‌‌زنی در رسانه ملی وجود دارد؛ بدون آن که کسی اعتراضی بکند و حرفی بزند.»

این روزها اما شاید خیال حسن روحانی از یکی از مخالفان اصلی‌اش راحت‌تر شده باشد. حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، از عملکرد رسانه‌های نظامی درقبال دولت انتقاد کرده و علی سعیدی، نماینده رهبری در سپاه، از عملکرد رسانه‌های وابسته به این نهاد.

با این اوصاف روحانی می‌تواند مدتی بدون نگرانی از هجمه سپاه به کار خود ادامه دهد. آتش بس سپاه به دولت روحانی را شاید بتوان به حساب دستور رهبر جمهوری اسلامی هم گذاشت چرا که علی سعیدی در سخنرانی دیگری که محمد نوری‌زاد در سایت خود منتشر کرده سپاه را نزدیک‌ترین نهاد به رهبری دانسته است.

حشره خواندن حامیان رئیس جمهور

یک روز پس از مصاحبه مطبوعاتی روحانی، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، که گویا این روزها از سوی جبهه پایداری ماموریت حمله به دولت را پیدا کرده به روحانی تاخت و تا آن جا پیش رفت که او را به دادن اطلاعات به انگلیسی‌ها متهم کرد.البته اطلاعات فقهی و در قالب پایان نامه دکترا.

مسئولان دولتی ترجیح دادند که از کنار این نطق بگذرند و پاسخی به قدوسی ندهند، شاید از این رو که این سخنان را چندان جدی تصور نمی‌کنند. برخی نمایندگان حامی دولت اما سخنان قدوسی را وقیحانه و بی‌شرمانه خواندند؛ شاید برای روحانی حمله‌هایی از این دست به روسای جمهور تازگی نداشته باشد.

او روزی نایب رئیس مجلس پنجم بود و چهره‌هایی عباس عباسی نماینده بندرعباس و محمد حسن جمشيدی، نماینده بهشهر را در این مجلس به خاطر دارد.

درهمان مجلس روزی عباس عباسی پس از سخنان خاتمی حامیان وی را حشره خواند و جمشیدی به سمت عبدالله نوری، وزیر کشور وقت رفت تا به او سیلی بزند.

کارهای ناتمام هاشمی و خاتمی

جواد کریمی قدوسی در نطق خود به حسن روحانی گفته «کارهایی که آقای هاشمی و خاتمی نتوانستند انجام دهند شما می‌خواهید انجام دهید؟» این جمله جواد کریمی قدوسی آرزوی حامیان روحانی است و نگرانی مخالفانش.

حامیان او امیدوارند که روحانی با لحاظ کردن تجربه هاشمی رفسنجانی و خاتمی در پیشبرد برنامه‌هایش موفق شود و مخالفان نگران اینکه پیروزی روحانی استمرار پیروزی‌های آینده اصلاح‌طبان و هاشمی رفسنجانی باشد. آنان امیدوارند که حامیان روحانی مانند حامیان خاتمی ناامید شوند و راه برای پایان دادن به دولت روحانی باز شود.

کریمی قدوسی اما حسن روحانی را تهدید نیز کرده که اگر روحانی کارهای ناتمام هاشمی و خاتمی را انجام دهد مشروعیت خود را از دست خواهد داد. طبیعتا منظور قدوسی مشروعیت رای مردم نیست چرا که اتمام کارهای ناتمام خاتمی وهاشمی آرزوی رای‌دهندگان به روحانی است.

شاید منظور جواد کریمی قدوسی مشروعیتی است که روحانی از تنفیذ رهبری گرفته است. از دست دادن این مشروعیت می‌تواند همان پایان آتش‌بسی باشد که برخی از نهادهای رهبری این روزها به دولت حسن روحانی داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.