ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«گفت‌وگوی کوتاه» ايران و آمريکا در مورد عراق

ایران و آمریکا تأیید کردند که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای وین، درباره اوضاع عراق و حملات گروه «داعش» گفت‌وگوی «کوتاهی» با یکدیگر داشتند.

ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت مقام‌های ایرانی و آمریکایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین به‌طور کوتاه در مورد وضعیت عراق با یکدیگر گفت‌وگو کردند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این موضوع را تأیید کرد.

محمدجواد ظريف، وزیر امور خارجه ایران و ويليام برنز، قائم مقام و معاون ارشد وزير امور خارجه آمريکا

به‌گزارش شبکه سی‌ان‌ان، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این گفت‌وگو را «بسیار کوتاه» عنوان کرد و گفت صحبت بر سر خطر گروه «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در عراق بوده است.

یک مقام بلندپایه آمریکا نیز که نخواست نامش فاش شود ضمن تأیید این خبر گفت این گفت‌وگوی کوتاه در حاشیه ديدارهای سه‌جانبه‌ ایران، آمریکا و اتحاديه اروپا صورت گرفته است.

در همین حال محمدجواد ظريف، وزیر امور خارجه ایران که برای دور جديد مذاکرات هسته ای ميان ايران و گروه ۱+۵ در وين اتريش به‌سر می‌برد روز سه‌شنبه (۲۷ خردادماه / ۱۷ ژوئن) گفت‌وگوی کوتاه نمایندگان ایران و آمریکا بر سر اوضاع عراق را تأیید کرد و آن را طبیعی خواند.

ظريف در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، با بیان این‌که موضوع نشست سه‌جانبه روز دوشنبه (۲۶ خردادماه / ۱۶ ژوئن) ميان ايران، آمريکا و اتحاديه اروپا صرفا «هسته‌ای» بود، افزود: «ولی با توجه به وخامت اوضاع عراق طبيعی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه‌جانبه اشاراتی به وحشيگری‌های داعش در عراق بشود.»

محمدجواد ظريف؛ ويليام جوزف برنز، قائم مقام و معاون ارشد وزير امور خارجه آمريکا و کاترين اشتون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه در هتل کوبورگ وين دو ساعت و نيم با يکديگر به‌صورت سه جانبه مذاکره کردند.

مقام‌های ایرانی پیش از سفر به وین گفته بودند در مذاکرات هسته‌ای در مورد مسائل دیگر با مقام‌های کشورهای گروه ۱+۵ گفت‌وگو نخواهند کرد.

پیش از این جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال همکاری نظامی مشترک آمریکا با رژیم ایران برای متوقف ساختن «داعش» سخن گفته بود.

جان کری گفته بود: «من هیچ گزینه‌ای را که برای عراق سازنده باشد رد نمی‌کنم.»

«داعش» که یک گروه اسلامی سنی است، در روز سه‌شنبه (۲۰خرداد / ۱۰ژوئن)  شهر بزرگ موصل واقع در شمال عراق را تصرف کرد. نیم میلیون نفر از سکنه موصل این شهر را از ترس جان ترک کردند و در پی آن بخش‌های بزرگی از استان‌های نینوا، انبار و صلاح‌الدین تحت کنترل نیروهای داعش قرار گرفت. از آن زمان پیکارجویان این گروه به‌سوی بغداد حرکت کرده‌اند تا حکومت شیعه مرکزی را سرنگون کنند.

با تشدید حملات «داعش»، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دستور استقرار گروهی از نیروهای آن کشور را در بغداد صادر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.