ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● دیدگاه

افتادن حسن روحانی به باتلاقی که ساخته‌اند

اکبر گنجی- زبانی که حسن روحانی دانسته یا نادانسته در سخنرانی در لرستان در تبیین رویدادهای عراق به کار برده، زبانی است در خدمت دامن زدن به جنگ شیعه و سنی.

زبانی که حسن روحانی دانسته یا نادانسته در سخنرانی خود در لرستان و در تبیین رویدادهای عراق به کار برده، زبانی است در خدمت دامن زدن به جنگ شیعه و سنی.

تبدیل "بهار عرب" به جنگ شیعه و سنی توطئه رژیم‌های سرکوبگر فاسد منطقه برای نجات از حرکت‌های ضد استبدادی "بهار عرب" بود. آنان موفق شدند تا شکاف اصلی اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی در منطقه را به جنگ شیعه و سنی تبدیل کنند. (رجوع شود به مقاله "تبدیل نزاع دموکراسی و دیکتاتوری به جنگ شیعه و سنی")

عربستان سعودی، قطر، امارات متحده، بحرین، و... بدین ترتیب با هزینه میلیاردها دلار توانستند موقتاً خود را از فرایند دموکراتیزاسیون برهانند. البته، جنگ قدرت عربستان سعودی و ایران در منطقه نیز به این نزاع بیشتر و بیشتر دامن زد. (رجوع شود به مقاله "جنگ قدرت منطقه‌ای عربستان سعودی و ایران")

زبان جهان‌ساز ضد دموکراسی

نزاع کنونی عراق و پیشروی داعش (دولت اسلامی عراق و شام) علل عدیده‌ای دارد که بدان در جای دیگری پرداخته‌ایم. اینک قصد داریم تا از منظر خاصی به جنگ شیعه و سنی بنگریم. ویتگنشتاین متأخر نقش اساسی زبان در ساختن جهان را به همه یاد آور شد. دو نکته اساسی او این بود که اولاً: زبان آینه جهان نیست، بلکه واژه معنایی جز "کاربرد" ندارد. ثانیاً: ما با زبانمان، جهانمان را می‌سازیم.

آری زبان بسیار مهم است و اگر خطر کرده و این مدعا را رادیکالیزه کنیم، می‌توان گفت: "جهان ما چیزی جز زبان ما نیست". ما با زبانمان، جهانمان را می‌سازیم.

قتل‌عام حدود ۳۷۰۰ زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ با حکم آیت‌الله خمینی را در نظر بگیرید. تاکنون همه می‌گفتند که آیت‌الله خمینی/جمهوری اسلامی "مخالفان" و "زندانیان سیاسی" را قتل‌عام کرد. فرض کنید از این به بعد این گونه از زبان برای بازگویی آن جنایت استفاده کنیم: آیت‌الله خمینی/جمهوری اسلامی، "۴۱۵ کمونیست" و "۳۲۸۵ شیعه" را قتل‌عام کرد. بدین ترتیب، جهان دیگری ساخته خواهد شد.

اخیراً رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور زبان خود را تغییر داده‌اند. یعنی، به جای گفتن "قرار است ۴ زندانی سیاسی اعدام شوند"، می‌گویند: «۴ زندانی سنی قرار است اعدام شوند.» این رویکرد بسیار خطرناک بوده و بدین ترتیب، آگاهانه یا ناآگاهانه، شکاف اجتماعی اصلی دیکتاتوری و دموکراسی در ایران را به جنگ شیعه و سنی تبدیل می‌سازد.

عجیب‌تر از همه این است که این رویه از سوی برخی افراد و برخی گروه‌ها و رسانه‌ها تعقیب می‌شود که به دنبال تبدیل شکاف اصلی اجتماعی ایران به شکاف سکولار و مذهبی هستند. پیامدهای این امر چیست؟ به راه انداختن جنگ شیعه و سنی در ایران به سود کدام جریان‌ها و به زیان کدام جریان‌های فکری و سیاسی است؟

بسترهای داخلی و خارجی موفقیت این زبان بسیار خطرناک در ایران وجود دارد. اگر چنین زبانی پیروز شود و بتواند در ایران جهانی بیافریند که جنگ شیعه و سنی به شکاف اصلی اجتماعی تبدیل شود، بازنده اصلی آن نیروهای دموکراسی‌خواه، مدافعان حقوق بشر و سکولارها خواهند بود.

برنده این جنگ ویرانگر نابودکننده ایران، نیروهایی چون القاعده، بوکوحرام، طالبان، داعش، جبهة النصرة، الشباب و... خواهند بود.

مخالفان جمهوری اسلامی و رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور اگر بخواهند دین و مذهب را ملاک داوری و گزارش‌دهی قرار دهند، با آمار دقیق می‌توان نشان داد که جمهوری اسلامی اکثر افرادی را که اعدام یا زندانی کرده، شیعه بوده‌اند، نه بهایی، یهودی، مسیحی، زرتشتی، یا برادران اهل سنت. پس چرا گفته نمی‌شود: "حکومت شیعه کش" یا رژیمی که بی‌رحمانه شیعیان را سرکوب می‌کند؟

جمهوری اسلامی رژیمی دیکتاتوری است که مخالفان را سرکوب می‌کند، اتفاقاً از نظر آنان، مخالف هر چه خودی‌تر باشد، خطرناک‌تر است. به عنوان نمونه، آنان در کوبیدن موسوی، کروبی، زهرا رهنورد، خاتمی، هاشمی رفسنجانی، و... تحت عنوان خائنان فتنه‌گر، تا آنجا پیش می‌روند که نه تنها آنان را به دشمنان حضرت علی تبدیل می‌سازند، بلکه آیت‌الله خامنه‌ای را برتر از حضرت علی قلمداد می‌کنند. چون حضرت علی در مبارزه با فتنه‌گران زمان خود شکست خورد، اما آیت‌الله خامنه‌ای بر تمامی فتنه‌های دو دهه اخیر پیروز شده است. این خود نشانی از درایت خامنه‌ای است که حضرت علی فاقد آن بود. (نگاه کنید به این لینک) این هم میزان پایبندی اینان به تشیع.

نقش فقیهان شیعه ایرانی

فقیهان شیعه با غلو درباره ائمه و تبعیض علیه پیروان دیگر ادیان و مذاهب در این میان نقش ویرانگری داشته‌اند. نگاه به مردم به عنوان "شهروندان آزاد و برابر" باید جایگزین هر نوع نگاه دیگری- خصوصا نگاه مذهبی- شود. فقیهان باید از این دیدگاه در سطح جهانی دفاع کنند که همه انسان‌ها- فارغ از دین و قومیت و جنسیت- "شهروندان آزاد و برابر" هستند و هیچ گونه تبعیضی نسبت به پیروان هیچ یک از ادیان و مذاهب پذیرفتنی نیست.

اهانت به مقدسات دیگر ادیان و مذاهب (مقدسات چیزی است که پیروان یک دین و مذهب آن را مقدس- یعنی بی چون و چرا، الهی، پاک، آسمانی، و...- به شمار می‌آورند) خطرناک‌ترین امر است. در نزاع کنونی، محل نزاع، اهانت به مقدسات اهل تسنن است. فقیهان و مراجع تقلید شیعیان هنوز به آن حد از بلوغ و روشنگری نرسیده‌اند که فتوا داده و اهانت به صحابه پیامبر و مقدسات اهل تسنن را حرام اعلام کنند.

اگر آنان از کودکی عبور کرده و به روشنگری- به تعبیر کانت- رسیده بودند، پرچم مخالفت با اعمال گروه‌هایی چون بوکوحرام در نیجریه را در دست می‌گرفتند. آنان را گروه‌های وحشی‌ای می‌خواندند که به کلیساها حمله برده و از طریق عملیات تروریستی مسیحیان را قتل عام می‌کنند. اگر‌چه مسلمانان در نیجریه مورد تبعیض شدید قرار داشته و دارند و گرفتار فقر و فلاکت‌اند.

اگر آنان به بلوغ کانتی رسیده بودند، با مردم ایران چنین نمی‌کردند و آیت‌الله مصباح یزدی تمام وقت خود را مصروف این نمی‌کرد تا "انگلیسی" بودن حسن روحانی را اثبات کند.

خطای مهلک حسن روحانی

با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری (در انتخابات جمهوری اسلامی که میان خودی‌های نظام برگزار می‌گردد) زبان سیاست خارجی ایران توسط او و ظریف (نه آیت‌الله خامنه‌ای) تغییر کرد. از این زبان در سطح بین‌المللی و منطقه استقبال شد. انتظار جهانی و منطقه‌ای این است که روحانی این مشی عقلانی را ادامه دهد.

اما با کمال تأسف، حسن روحانی روز چهارشنبه  ۲۸/۳/۹۳ - خطاب به مردم لرستان درباره رویدادهای وحشتناک عراق گفته است: «اما در زمینه عتاب مقدسه حرم امامان شیعه کربلا و نجف و کاظمین و سامرای عزیز، به همه ابرقدرت‌ها و مزدوران و آدم‌کشان و تروریست‌ها اعلام می‌کنیم، ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. طومارهای فراوانی مردم نوشته‌اند و آماده‌اند از حرم عتبات دفاع کنند و تروریست‌ها را به سر جایشان بنشانند. به مردم عزیزمان عرض می‌کنم به حمدالله نیروی ایثارگران و فداکاران از شیعه و سنی و کرد در سراسر عراق فراوانند و آماده ایثار و فداکاری‌اند. این گروهک‌های تروریست و آنهایی که کمک حال آنها هستند چه در منطقه و در جهان در برابر مسلمانان این سرزمین، چیزی نیستند و ان‌شاء‌الله آنها را سر جای خودشان خواهند نشاند.»

حسن روحانی بداند یا نداند، این زبان، زبانی است در خدمت دامن زدن به جنگ شیعه و سنی:

الف- مسئله عراق، مسئله کشته شدن ده‌ها هزار انسان بی‌گناه طی سال‌های گذشته و نابودی یک کشور است، نه مرقد ائمه شیعیان. انسان‌های زنده را باید پاس داشت، نه عمل کردن به گونه‌ای که توسط برادران اهل تسنن به "قبرپرستی" و "شرک" متهم شویم.

ب- این گونه سخن گفتن، موید مدعای شیعی‌گری جمهوری اسلامی است. یعنی جمهوری اسلامی مرقد ائمه را مهم‌تر از کشته شدن ده‌ها هزار انسان و نابودی یک کشور و تجزیه آن به شمار می‌آورد.

پ- طراحان منطقه‌ای جنگ شیعه و سنی به دنبال کشاندن آن به ایران‌اند. این گونه سخن گفتن، به سود آنان بوده و می‌توانند از آن برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.

ت- عراق باتلاقی است که ایران به هیچ بهانه‌ای نباید وارد آن شود. یعنی نیروی نظامی ایران نباید در هیچ صورتی وارد عراق شود. مگر در گذشته گروه‌های تکفیری مرقد ائمه را منفجر نکرده‌اند؟ آیا در آن زمان ارتش ایران وارد عراق شد؟

ث- ممکن است که سخنان روحانی صرفاً یک تهدید برای خودداری گروه‌های تروریستی از نابودی مرقد ائمه باشد. اگر تهدید کردن موجه باشد، این تهدید می‌بایست به این صورت بیان می‌شد: ما هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق و تجزیه آن کشور را تحمل نخواهیم کرد. ما به شدت مخالف تبعیض نسبت به هر قوم و مذهبی هستیم.

حل مسائل منطقه در گرو گذار از رژیم‌های استبدادی به نظام‌های دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر است. دین و مذهب را نباید به مانیفست جنگی و خداوند را به فرمانده جنگ تبدیل کرد. وظیفه اخلاقی ما کاهش درد و رنج همین انسان‌های موجود است، نه افزایش درد و رنج آنان از طریق دین و مذهب.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    البته من نمی خواهم از گروه یا گرایش خاصی دفاع کنم ولی مطمئنم در این گیرو دار که کردها دارند از آب گل آلود ماهی می گیرند در نهایت به ضرر خودشان خواهد شد 1- در تمامی چند عصر گذشته از کردها بعنوان یک قوم ناراضی و ناراحت نامبرده شده و همه حکومتها سعی در پراکندگی جمعیتشان داشته اند 2- کردها از یک حس ناسیونالیستی بالائی برخوردارند و این حس میتواند در طولانی مدت به نابودی شان بینجامد 3- گیرم که کردها بتوانند کشوری مستقل ایجاد کنند و از آنجاویکه همه کشورهای دوربر کردنشین مثل ایران ترکیه عراق و سوریه سعی در ضعیف نگه داشتن این قوم بدلیل حس ناسیونالیستی و استقلال خواهیشان خواهند داشت و این باعث میشود همیشه در یکه محاصره همه طرفه از این کشورها بوده و ضعیف نگه داشته شوند 4- طبق نقشه راه آمریکا برای کشورهای خاورمیانه کردستان یک کشور مستقل خواهد شد ولی تبعات آنرا برای مردمشان هیچ وقت متذکر نشدند و این تبعات میتواند ضرر هنگفتی را به این دوستان عزیز کرد آریائی اصیل وارد نماید 5- بنظر من کردها اگر بتوانند در عراق با همان اقلیم کردستان مستقل ادامه حکومت و حیات دهند بسیار بنفع شان خواهد بود چراکه کردستان مستقل این اقلیم را به آتش و جنگ فراخوانده خواهند شد 6- امیدوارم مسئولین محترم کردستان عراق مواظب تبعات این خود استقلالی شان باشند 7- بهر حال ما ایرانیان آریائی هستیم و دوست داریم آریائیان عزیز در هر کجای دنیا که هستند در کمال صلح و آرامش در کنار دیگر خلائق پروردگار که حق زندگی دارند به زندگی مسالمت آمیز و صلح گویه خود ادامه دهند والسلام

  • ناصر مستشار ـ برلین

    از روز روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران ، چهره منطقه به نفع امپریالیست ها تغییر یافته است. جمهوری اسلامی با تلاش های موذیانه از طریق احمد چلبی ها ، امریکا را وادار کرد تا به عراق لشگر بکشد تا بزرگترین مزاحمش یعنی صدام حسین کنار زده شود. صدام سرنگون شد و امریکا عراق را تصرف کرد. سپس رهبران ایران تقاضای خروج امریکا از عراق را مطرح نمودند و این روزها حکومت اسلامی ایران می خواهد با امریکا در عراق همکاری نماید تا آن کشور به آرامش برسد. کسی که آتش را روشن کرده است به دامنش شعله های خانمانسوز سرایت خواهد کرد!

  • Majid

    سوالی از ماهوت: «ضمنناً یاد آور میشوم که این جنگ جنگ شیعه و سنی نبوده بلکه این یک نوعی از مبارزه دولت ها در مقابل تروریزم میباشد و انتها این جنگ را به حول و قوه الهی ملت ها ومردم هاغیور این سرزمین ها رقم میزنند . خدا با ماست»   لطف کرده و توضیح دهید که جنگ ایران و عراق چه جنگی بود غیر از یک جنگ خونین  و طولانی بین دو کشور به اصطلاح مسلمان؟ وآیا نه اینکه «ما» در آن جنگ باختیم؟   لغت تروریزم که یک لغت انگلیسی است و توسط جرج بورش سرکرده تروریستها بکار برده شده چه معنی میدهد؟ چگونه این دولتها!؟ کوچکترین عکس العملی هنگام اشغال عراق و افغانستان توسط دو  کشور تروریست آمریکا و انگلستان از خود نشان ندادند؟ کدوم غیور؟ و این «ما» کیست که خدا باهاش است؟   

  • ماهوت

    جالب اینجاست که آغا ناصر به تمامی کیف کان ونارسایی های حکومت ایران می پردازد و خود نمی داند که عامل اصلی این بد بختی کشور های هستند خود را مسلمان میدانند و صادر کنندهگان تروریست در سایر کشور ها می باشند از جمله عربستان سعودی و امثالهم. آغا ناصر مستشار از اعدام سنی های نام میبرند که یکی از ایشان را من به عنوان مثال یاد آور میشوم ,بطور مثال گروهک خبیث جنداالله که صد ها نفر بی گناه را به شهادت رساندن ، حالا سوال من از جناب ایشان این است که اگر شما به جای سردمداران حکومت ایران میبودید چه میکردید؟ این تروریست ها کسانی هستند که نه تنها در ایران،عراق،سوریه بلکه در ممالک که اکثریت مردم آنها براداران اهل تسسنن هستند آنها را به عنوان های گوناگون به قتل می رسانند. آغا ناصر ! امروز در ممللکت من افغانستان برادران اهل تسسنن ام توسط اعراب جاهلیه و واهبیه به شهادت میرسند نه توسط حکومت ایران. این ها تا به حال بیش ازصد ها نفررهبران مبارز افغانستان را از جمله مسعود شهید، استاد ربانی و امثال هم را به حکمی مرتد بودن به قتل رسانند حالا خودتان قضاوت کنید وبگوید عامل اکثریت بدبختی های کی ها هستند آنهای که صادر کننده تروریزم هستند یا آن های که در مقابل تروریزم میجنگند.؟ ضمنناً یاد آور میشوم که این جنگ جنگ شیعه و سنی نبوده بلکه این یک نوعی از مبارزه دولت ها در مقابل تروریزم میباشد و انتها این جنگ را به حول و قوه الهی ملت ها ومردم هاغیور این سرزمین ها رقم میزنند . خدا با ماست

  • سعید مهدوی

    آقای گنجی مگر آقای روحانی چه گفته است که شما اینگونه واکنش نشان می دهید ؟! منظورتان از باتلاقی که ساخته اند چه می باشد ؟! لطفا" بیشتر توضیح دهید. <3 سعید مهدوی 30 خرداد 1393 - 20 ژوئن 2014

  • ناصر مستشار ـ برلین

    حکومت اسلامی به مثابه آغازگرجنگهای مذهبی و فرقه ای درجهان! اصل صریح صدور انقلاب اسلامی به رهبری خمینی به سرتاسر جهان در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی بعنوان یک تکلیف الهی گنجانده شده است وبنابر اصولی مذهب شیعه به قانون تبدیل شده است که از آغاز شکل گیری حکومت اسلامی در ایران بطور مستمر با ثروت های ملی مردم ایران تا کنون پیگیری شده است. وقتی در آغاز سال 1358 بحث صدور انقلاب اسلامی به سراسر گیتی در جمهوری اسلامی باب شد ، دکتر کریم سنجابی بعنوان وزیر امور خارجه دولت موقت و رهبر فقید جبهه ملی ایران ـ با آن طرح خطر آفرین به مخالفت برخاست و علیه آن یک مقاله کاملا مشروحی در روزنامه بامداد به تحریر در آورد و تئوری صدور انقلاب اسلامی ایران را با صدور انقلاب سوسیالیستی اکتبر را که تروتسکی خواستار آن بود ،مقایسه کرد! در همان روزها وبخاطر آن مقاله شجاعانه بعضی از نیروهای اسلامی و حزب الهی خواستار محاکمه دکتر سنجابی شدند. صدور انقلاب اسلامی بر پایه مذهب شیعه که جزو مذاهب اربعه اسلام نیست و رافضه تلقی می گردد ، همه کشورهای سنی مذهب را از همان آغاز برآشفته ساخته است. نزدیک به سی درصد مردم ایران سنی مذهب هستند و درتمام 35 سال گذشته از جانب حکومت مرکزی مستقردر تهران که با مبانی مذهب شیعه اداره می شود ، تحت ستم های گونان قومی ومذهبی قرار دارند. روزی نیست که از مردم عرب ،کرد ،بلوچ در حکومت اسلامی به عنوان اقلیت های قومی و مذهبی به دارآویخته نشوند! برای مثال سنی مذهبان مقیم پایتخت از داشتن مسجد محروم مانده اند و نماز خود را در سفارت خانه های کشورهای سنی اقامه می کنند! اندیشه های تفرقه افکنانه ودخالت جویانه صدور انقلاب اسلامی ،ابتدا از کشور عراق آغاز گردید . کشور عراق بعنوان یک کشور شیعه نشین از همان آغاز بهترین زمینه ها را برای نفوذ بدانجا ازجانب نیروهای اسلامی ایران مهیا کرده بود.خمینی بخش شیعه نشین عراق را جزئی از قلمرو ولایت فقیه نظام حاکم برایران می دانست و اطاعت شیعیان عراق از صدام حسین حرام را اعلام کرده بود. براساس تبلیغات گسترده ای که در کناردخالت های شبانه و روزی جمهوری اسلامی در عراق صورت می گرفت ،بالاخره جنگ بیهوده ایران و عراق آغاز گردید که به مدت هشت سال ادامه دشت وکشورهای غربی هنوز از برکات آن ارتزاق می کنند و مردم ایران و عراق همچنان در بدبختی ثمرات آن جنگ زندگی می کنند. اندیشه صدورانقلاب اسلامی به خاورمیانه خدمات شایانی به امریکا و غرب فراهم نمود و زمینه های ورود نیروهای نظامی و ناوگان های جنگی امریکائی به خلیج فارس را بطور دائمی مهیا ساخت. درسایه افکار وحشت انگیز صدور انقلاب اسلامی به منطقه ، اتحاد کشورهای عربی علیه اسرائیل به همدلی دولت های عربی علیه ایران تبدیل گردید . جمهوری اسلامی بطور دانسته و غیر دانسته در طول 35 سال عمر خویش خدمات شایانی به غرب بعمل آورده است ،اما همچنان خود را ضد استکبار و مخالف غرب تلقی نموده است! هنوز دریکی از خیابان های تهران نام تروریست مصری یعنی خالد اسلامبولی ،عمل ترورانورسادات به چشم می خورد و این خود مصداق حمایت و تقدیر از تروریست ها در جهان می باشد. مبانی نظری صدور انقلاب از منظر امام خمینی http://basij.ir/main/definitioncontent.php?UID=105466&vn=105406 1 "ـ با توجه به اینكه از آغازین روزهای پیروزی انقلاب یكی از نكاتی كه امام بر آن تأكید جدی داشتند مسأله صدور انقلاب بود و از طرفی با طرح اندیشه صدور انقلاب از سوی ایشان و تأكید بر اجرای این سیاست، برخی مخالفت های تصریحی و تلویحی از ناحیه بعضی از جریانات سیاسی مطرح شد، اما ایشان با موضع گیری قاطعانه ای فرمودند: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می كنیم» (امام خمینی 1385 ج 12: 148). همچنین حضرت امام خمینی با نفی تفكر مخالفان صدر انقلاب اعلام كردند: «ما باید در صدور انقلابمان به جهان كوشش كنیم و تفكر اینكه ما انقلابمان را صادر نمی كنیم كنار بگذاریم» (امام خمینی 1385 ج 12: 202) لذا امام با اتخاذ این مواضع روشن، پایبندی خود را به اصل صدور انقلاب به صورت قطعی اعلام داشت. 2ـ جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از ساختار ایدئولوژیك و اصول حاكم بر قانون اساسی و همچنین پایبندی مسئولان كشور به مواضع اصولی امام خمینی براساس ضرورت می بایست چارچوب مناسب و مطلوبی را برای انجام تعهد خود در راستای اهداف برون مرزی انقلاب اسلامی تعیین و ترسیم كند، تا همه مسئولان رسمی وغیررسمی براساس آن بتوانند با جهت گیری واحد با بازیگران منطقه ای و بین المللی تعاملكرده و به توقعات بر حق ملت ها ـ به ویژه جریانات اسلامی ـ پاسخ مناسب دهند. از طرفی، تبیین چارچوب فوق می تواند بین متولیان صدور انقلاب همگرایی ایجادكند تا در عرصه های نظری و در صحنه های عمل، فرصت های مناسبی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم كنند و آسیب ها و تهدیدات ناشی از اختلاف سلیقه و تعارض عملی در این زمینه را از نظام جمهوری اسلامی ایران دور سازند." شتاب ورشد داعش درعراق و سوریه در کنار مرزهای ایران ـ هم جمهوری اسلامی را نگران کرده است و به همان اندازه هواداران نظام اسلامی که از اصلاحات آن رژیم دفاع می نمایند را نیز بر آشفته نموده است و آنها خواستار جلوگیری از پیشروی آنها شده اند. اما این روشنفکران طرفدار جمهوری اسلامی که در خارج از کشور زندگی می کنند ، هیچگاه به دخالت ها و پیشروی جمهوری اسلامی در منطقه هیچ اشاره ای ننموده اند و آن اعمال دخالت جویانه تاکنون محکوم نکرده اند. «ایران حق دارد از پیشروی داعش(دولت اسلامی عراق و شام) و آمدن بسوی مرزهای ایران, نگران و البته و باید از کشور دفاع کند. ایران در خانه قدرت خاورمیانه و با سابقه تاریخی و قرار دادها؛ طبیعی است که باید به خواست کمک دولت عراق لبیک گوید.» علی شاکری ـ ایران امروز حضورو نفوذ دائمی نیروهای نظامی سپاه قدس که وابسته به سپاه پاسداران هستند ـ بطور آشکار در همه کشورهای افریقائی، خاورمیانه ، بخصو ص سوریه وغیره به چشم می خورد! در خاتمه باید یاد آوری نمایم که بازی خونین جنگ های مذهبی و فرقه ای که گریبانگیر خاورمیانه شده است واز انتهای آن هیچکس اطلاع ندارد از جانب جمهوری اسلامی درسال 57آغاز شد. تولد منحوس جریان ارتجاعی داعش در سایه جنگهای داخلی سوریه که جمهوری اسلامی با حضورش در آن کشور برای توسعه مذهب شیعه و حمایت از حکومت علوی مذهب بشار اسد صورت می گیرد وبه عامل تحریک سنی ها تبدیل گردید شروع شده است و در همین راستا با ید اقرار کرد که رژیم اسلامی همچنان آغاز گر و نیروی تحریک کننده اختلافات مذهبی در منطقه می باشد که هیچ پایان روشنی در چشم انداز نزدیک برای آن دیده نمی شود!

  • علی

    استفاده از زبان همانطور که آقای گنجی می داند اختیاری است. زبان لیبرال مورد سفارش آقای گنجی ذاتاً ترجحی به زبان فقهی شیعی ندارد. اگر آقای روحانی بخواهد با زبان فقهی حرف بزند چه اعتراضی می توان کرد؟

  • کرد

    قدس کردستان کرکوک آزاد شد به امید تشکیل کردستان بزرگ برنده جنگ شیعه وسنی ملت اصیل و نجیب کرد است .

  • ماهوت

    من به عنوان یک جوان سنی به شما وعده میدهم که در ایران،افغانستان,عراق,سوریه خلاصه سر تاسر جهان کسانی هستد که در مقابل این نسل جدید از خوارج ایستاده و از آرمان اسلامی جهان اسلام که سال های ما جوانان اهل تسنن و تشیع روی آن کار می کنیم دفاع نمایند. از بعضی دوستان میخواهم که نظریه پرادازی های واهی دست برداراند, اینکه ایران از گروهک داعش در مقابل مخالفین اسد حمایه می نمود. این ها همه توطئه دشمن است حالا بایستی روی اصل مشکل تمرکز شود طوریکه: الف: بوجود آوردن سریع یک حکومت انتقالی که در آن آحاد مردم عراق چه شیعه,سنی,کرد سهم داشته باشند. ب:بسیج قوا در مقابله با گروهگ های ترورستی. ج.فرهنگ سازی شود , طوریکه به مردم منطقه از طریق رسانه های تبلیغ شود که این جنگ جنگ شیعه و سنی نبوده بلکه این یک توطئه جدید در مقابل اسلام است. و در خاتمه میخواهم بگویم که خداوند با ماست و اسلام ناب محمدی وپیروز است. لطفا دعا و توسل کنید. در پناه حق

  • بهنام

    با تشکر فراوان از جناب استاد گنجی . در واقع جنگ بین شیعه و سنی ، جنگ اعلام نشده بین عربستان و ایران است که از مدتها و سالها پیش آغاز گردیده است و به احتمال زیاد در نهایت باعث رویارویی مستقیم دو کشور خواهد شد . متاسفانه عملکرد بسیار ضعیف مالکی در عراق که تا الان هم ثابت گردیده ، مبنی بر عدم برسمیت شناختن اقوام و گروه های اهل سنت ، باعث بوجود آمدن وضعیت کنونی و در بن بست قرار گرفتن عراقیها گردیده است . هر گونه مداخله نظامی در عراق توسط هر کشوری باعث تشدید بیشتر بحران خواهد گردید و حتی ممکن است کشور عربستان هم به خاطر دفاع از منافع خود در عراق به آنجا نیروی نظامی فرستاده و حمایت مستقیم خود از گروه داعش را علنآ آشکار نماید . در این میان برنده اصلی اقیم کردستان بوده است که با عدم مداخله و نمایش بی طرفی خود ، از بوجود آمدن وضعیت کنونی بیشترین بهره را برده و با ضمیمه شهر نفت خیز و ثروتمند ( کرکوک ) به خاک خود ، تا چندی دیگر استقلال رسمی خود از دولت عراق را اعلام نموده و دولت به شدت ضعیف و ناتوان عراق هم هیچ کاری نمیتواند انجام دهد و به نظر میرسد که هم اکنون نیز در برابر دولت کردستان هیچ موضع گیری قوی نداشته و این مسئله مهم را به حال خود رها کرده است . همین دیروز بود که دولت کردستان که تا چندی قبل سهمی هفده در صدی از فروش نفت عراق می برد و دولت مرکزی عراق تنها ده در صد آنرا به اقلیم میداد ، رسمآ اعلام کرد که خواهان منافع بسیت و پنج در صدی از فروش نفت عراق است و این موضع خود را از نقطه قوت و قاطعیت بیان نمود . شاید هنوز زیاد دیر نشده باشد و راه چاره اینست که مالکی استعفا داده و هر چه زودتر دولتی ائتلافی با مشارکت واقعی تمام گروه ها و اقوام در عراق تشکیل گردیده تا بلکه بتوان از تجزیه بیشتر کشور عراق و آثار و عواقب زیانبار بعدی آن جلوگیری کرد . با ماجرا جوئیها و هوس بازیهای سردمداران سپاه و حکومت ایران در سوریه و عراق ، متاسفانه همانگونه که فرموده اید بزودی آثار و عواقب آن به خاک ایران نیز سرایت کرده و جمهوری اسلامی ممکن است بهای گذافی برای آن بپردازد .

  • مهرداد

    مطلب، جالب و به نظر منطقی میومد. میتونه بابی باشه برای گفتگو؛ هرچند بعید می بینم. جالبه، یه عده اگه نیان و نظر ندن و تحلیل *** نکنن روزشون شب نمیشه انگار. باید بهشون گفت: آره آقا شما خیلی می فهمی! فقط نمیدونم چرا 35 سال دیر انقلاب کردی!

  • Majid

    «با آمار دقیق می‌توان نشان داد که جمهوری اسلامی اکثر افرادی را که اعدام یا زندانی کرده، شیعه بوده‌اند، نه بهایی، یهودی، مسیحی، زرتشتی، یا برادران اهل سنت.» چه احتیاج به آمار دقیق که اگر بخواهیم اعدام و زندانی کردن اکثر افراد در جمهوری اسلامی را به شیعه بودنشان مرتبط سازیم هدف فقط و فقط ساختن باتلاقی خواهد بود که کوته فکران را در آن بیاندازیم. در ضمن دلیل آنکه آقای گنجی خود از بکار بردن واژه «مسلمان» در نوشته اش دوری گزیده و مدام از شیعه و سنی و یا برادرن اهل سنت سخن میراند چیست؟ و اصلأ مگر دین خالص خدا که خامنه ای به غلط آنرا اسلام ناب محمدی مینامدش  شیعه ویا  سنی را در  قرآنش به رسمیت میشناسد؟    

  • nader

    میگویند داعش توسط جمهوری اسلامی ایجاد شد تا علیه مخالفان اسد بجنگد ! حالا هم در عراق گرد و خاک میکنند تا در مذکرات هسته ای امتیاز بگیرندو مبارزه سیاسی سنی های عراق را مثل سوریه لوث کنند!

  • nader

    باهمین شعارها هشت سال جنگ بی حاصل و خانمان سوز را  راه انداختند. باز دوباره...؟

  • hasani

    روحانى تو خیلی زرنگی افتضاح داخلی را حل کن. عراق ربطی بمردم ایران ندارد که از جیبش برای بقای مالکی هزینه کنند!

  • Samad

    جناب آقای گنجی: شما که خود سالها در خدمت جمهوری اسلامی!؟! بوده بهتر میدانید که آن  خود باتلاقی است که ملتی در آن غوطه ور است. بطور نمونه سرکار کوچکترین اشاره ای از برای محض رضای خدا به جنگ خونین و شرم آور ۸ ساله بین دو کشور به اصطلاح مسلمان ننموده و از اینکه آنرا محکوم نموده و از ماهیت  واقعی آن سخن بگویید وحشت دارید. اما چه حکومت در ایران بخواهد و چه نخواهد و چه آنرا به هر عنوان بخواهد بنامد نه هرگز از خاطره مسلمانان منطقه محو خواهد شد و نه قضاوت خالق حق در مورد آن ذره ای تغییر خواهد کرد که او تمام شواهد و مدارک آن جنگ را در اختیار دارد،  احکم الحاکمین است و مالک روز جزا. پس بیاییم و برای یکبار هم که شده به خود  آییم وحقاق را کتمان نکنیم که تاریخ بشری مملو است از سرگذشت ملتهایی که با خود فریبی انهدام کامل خود را به ارمغان آوردند. هیهات هیهات ما توعدون. 

  • reza

    برادر گنجی خوب می‌داند که دفاع از اماکن مقدس شیعه:۱- پوششی است برای دفاع از رژیم ملکی‌ در عراق.۲- شعاری است عوام فریبانه برای توجیه دخالت‌های ایران در عراق. برادر گنجی می‌نویسد: "اگر تهدید کردن موجه باشد، این تهدید می‌بایست به این صورت بیان می‌شد: ما هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق و تجزیه آن کشور را تحمل نخواهیم کرد. ما به شدت مخالف تبعیض نسبت به هر قوم و مذهبی هستیم." البته آن زمان که آمریکا به صدام حمله میکرد هیچ مخالفتی از طرف ایران با مداخله خارجی‌ ندیدیم ولی‌ کمک به مداخله را دیدیم. برادر گنجی باید این روش مصادره به مطلوب را به کناری بگذرد و از برداشتهای دل‌ بخواهی از مفاهیم اندیشه شده در نزد متفکران غربی دوری کند. این نوشته‌ها ی شدیدا جانبدارانه گرهی از مشکل ایران باز نخواهد کرد

  • Masoud

    لبته باید با نظر آقای گنجی موافق بود که ایران نباید به عراق نیرو اعزام کند، ولی‌ ایشان فراموش میکنند که داعش گروهیست که جمهوری اسلامی در سوریه کمک میکرد برای بد نام کردنه مخالفان اسد. جمهوری اسلامی خود جنگ شیعه و سنی را در سوریه، ایران، عراق و افغانستان دامن زده. لبنان را فراموش نکنیم

  • Shovan

    *** به اندازهٔ کافی‌ آشنا بودین و ‌یک خط در میان ترستان را از تجزیه عراق نشان نمیدادید. برادر گرامی‌ عراق راهی‌ جز تجزیه ندارد کافیه که واقع بین باشید، کشوری که ظرف چند سال گذشته ملیاردها دلار صرف خرید تجهیزات جنگی کرده به زور توانائی دفاع از پایتختش در مقابل شبه نظامی‌های داعش و بعضی‌ قبایل سنی از همان کشور را دارد(البته تا حالا)، شما نگران این یکپارچگی هستید! به نظر بنده در مقطع کنونی چیزی که مانع تقابل خطرناک ّشیعه و سنی میتواند باشه تجزیه عراقه.