ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار یونسکو نسبت به وضعیت میراث فرهنگی عراق در درگیری‌های جاری

در پی حملات مسلحانه گروه داعش و همچنین احتمال حمله هوایی آمریکا به مواضع این گروه، نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت آثار تاریخی و فرهنگی در عراق افزایش یافته است.

در پی بالا گرفتن آتش جنگ در عراق و حملات مسلحانه گروه داعش، نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت آثار تاریخی و فرهنگی این کشور افزایش یافته است.

احتمال هدف قرار گرفتن آثار تاریخی عراق وجود دارد

عراق یکی از غنی‌ترین کشورهای خاورمیانه از نظر آثار و محوطه‌های باستانی است. در حال حاضر سه محوطه عراق در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت هستند و۱۲ محوطه دیگر نیز در انتظار ثبت به سر می‌برند. امسال عراق قصد دارد ارگ تاریخی اربیل را نیز ثبت کند.

ایرینا بوکووا، مدیر کل سازمان جهانی یونسکو، با انتشار پیامی از تمام مردم عراق خواسته است اتحاد خود را برای دفاع از میراث فرهنگی عراق حفظ کنند. او در بیانیه خود به نگرانی‌های موجود از تکرار حوادث سال ۲۰۰۳  و سال‌های پس از آن که منجر به غارت گسترده و تخریب بی‌سابقه آثار تاریخی عراق شد اشاره کرده است.

در جریان حمله به عراق، موزه ملی بغداد غارت شد و هزاران اثر باستانی و منحصر به فرد به دست قاچاقچیان افتاد.

در حال حاضر خطری که آثار عراق را تهدید می‌کند استفاده نظامی از برخی محوطه‌ها، هدف قرار دادن یا تخریب عمدی آن‌ها و همچنین غارت و قاچاق اشیاء باستانی است.

به گفته خانم بوکووا عراقی‌ها باید با حفظ اتحاد خود از این آثار محافظت کنند، چون میراث فرهنگی عراق شاهدی بی‌نظیر از دستاوردهای انسانی و دربرگیرنده بسیاری از شواهد آغاز تمدن در جهان است و از سوی دیگر نشان‌دهنده همزیستی اقوام و مذاهب مختلف در طول سده‌های متمادی است.

او از تمام طرف‌های درگیر در این جنگ خواست از هرگونه تخریب آثار فرهنگی و آثار مذهبی خودداری کنند. بوکووا تصریح کرد تخریب عمدی آثار تاریخی جنایت جنگی به شمار می‌آید و مرتکبان چنین عملی باید پاسخگوی اعمال خود باشند. او از رهبران و گروه‌های قومی و مذهبی مختلف در عراق خواست اجازه تکرار این حوادث راندهند.

نگرانی‌‌ها از تخریب آثار مذهبی در عراق به دلیل دیدگاه و ایدئولوژی خاص گروه داعش بالا گرفته است.

این گروه مسئول تخریب چند اثر باستانی و چند اثر مذهبی در سوریه است. در ماه گذشته یک مجسمه باستانی در شهر رقه در سوریه توسط این گروه با بولدزور تخریب شد. همچنین تعدادی از مساجد و آرامگاه‌های متعلق به صوفیان و شیعیان در سوریه نیز مورد حمله گروه داعش قرار گرفته است.

بیانیه کمیته «سپر آبی»

کمیته جهانی «سپر آبی» (Blue Shield) نیز با انتشار بیانیه‌ای از تمام طرف‌های درگیر در عراق و تمام کشورهایی که ممکن است به نحوی در بحران عراق مداخله کنند خواسته‌ است، به معاهدات و کنوانسیونهای جهانی در خصوص حفظ آثار تاریخی احترام بگذارند.

گروه داعش در شهر رقه در سوریه یک مجسمه باستانی را با بولدوزر تخریب کرده است

هشدار به کشورهای دیگر از آن‌جا ضروری است که احتمال حمله هوایی آمریکا به اهداف گروه داعش بالا گرفته است.

روز چهارشنبه ۲۸ خرداد، عراق رسما از آمریکا خواست تا مواضع گروه مسلح داعش را در این کشور بمباران کند.

بیم آن می‌رود بمباران‌ها به آثار تاریخی و فرهنگی این کشور آسیب بزند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.