ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین واکنش رئیس قوه قضائیه به سخنان حسن روحانی

رئیس قوه قضائیه گفت: «با این شعار که به زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد، نمی‌توان باعث شد که دستگاه‌ها از زیر بار مسئولیت مبارزه با فساد شانه خالی کنند.»

صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه گفت: «با این شعار که به زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد، نمی‌توان باعث شد که دستگاه‌ها از زیر بار مسئولیت مبارزه با فساد شانه خالی کنند. دولت و حاکمیت موظف به برخورد با مظاهر فساد در جامعه هستند.»

لاریجانی: کسانی که بحث بهشت اجباری را مطرح می‌کنند و می‌گویند ما چکار داریم که مردم را اجباراً به بهشت ببریم، خلط بحث می‌کنند

صادق آملی لاریجانی در برنامه‌ای زنده در شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ضمن مرور سیاست‌ها، برنامه‌ها، اهداف، اقدامات و عملکرد یک سال گذشته قوه‌قضائیه، درباره سخنان حسن روحانی پیرامون اینکه «به زور شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد» گفت: «حقیقتاً به اجبار کسی را نمی‌‌شود به بهشت برد چرا که بهشت نتیجه انجام یک عبادت قصدی است و قصد با اجبار همخوانی ندارد. ما ممکن است کسی را به زور به مسجد بکشانیم، ولی به زور نمی‌توانیم او را مجبور به نیت نماز و عبادت کنیم.»

رئیس قوه قضائیه در دومین واکنش رسانه ای خود نسبت به سخنان رئیس دولت یازدهم ادامه داد: «کسانی که بحث بهشت اجباری را در جامعه مطرح می‌کنند و می‌گویند ما چکار داریم که مردم را اجباراً به بهشت ببریم، خلط بحث می‌کنند در حالی که این حرف صحیح است ولی وجه دیگری وجود دارد و آن این است که در مسئله تجاوز به حقوق دیگران و در ایجاد فساد برای دیگران، حکومت‌ها در جامعه وظیفه‌ای بر عهده دارند.»

وی در مورد حکومت ایران گفت: «حکومت ما لیبرال نیست. دولت‌های لیبرال، تز بی‌طرفی را ارائه داده و می‌گویند دولت در ارزش‌های اخلاقی دخالت نکرده و تأمین‌کننده آزادی تک تک افراد باشد. این یک آموزه مدرنیته است.»

لاریجانی با یادآوری اینکه حکومت ایران نه لیبرال دموکراسی غربی که مردم‌سالاری دینی است، به قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم نسبت به فساد در جامعه بی‌طرف باشیم. برخی مواقع این مغالطه صورت می‌گیرد که ما نمی‌توانیم فردی را به زور به بهشت ببریم و اینکه آیا دولت در جمهوری اسلامی وظیفه دارد با مبانی فساد مبارزه کند؟ باید بگویم ما موظفیم که با فساد مبارزه کنیم.»

این مقام قضائی در ادامه تعامل قوه قضائیه با دولت یازدهم را مناسب دانست و گفت: «هم‌اکنون تعامل خوبی با دولت و مجلس وجود دارد، هم مجلس و هم دولت به کمک قوه قضائیه آمده‌اند. متأسفانه در دولت قبل چالش‌هایی را داشتیم، اما دولت فعلی روابط خوبی را با قوه قضائیه دارد و بنده شخصاً در مواضع متعدد از دولت حمایت کرده‌ام و معتقدیم باید از رئیس‌جمهور حمایت شود، البته اختلاف سلیقه در برخی از امور منافاتی ندارد.»

حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم، در روز سوم خردادماه گفته بود: «بگذاریم مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند، به زور شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد.» این سخنان با واکنش تند رسانه‌های محافظه‌کار، امام جمعه‌های تهران و مشهد احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی و برخی مراجع دینی روبه‌رو شد.

حبس خانگی و دستبند و پابندهای الکترونیک

صادق آملی لاریجانی در بخشی دیگر از سخنان خود حبس خانگی را یک اقدام «درست» ارزیابی کرد که این امکان را به فرد می‌دهد «تا مجرمانی که جرم سنگینی انجام نداده‌اند در خانه خود حبس شوند».

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه حبس خانگی یا «حبس در محلی خاص»، این امکان را به فرد زندانی می‌دهد که مدت‌زمان حبس خود را در کنار خانواده‌اش بگذراند، ادامه داد: «برای اجرایی کردن این مورد نیازمند فناوری‌های نوین هستیم که خوشبختانه از ابتدای امسال به صورت آزمایشی استفاده از دستبند و پابندهای الکترونیکی را در دو استان تهران و اصفهان آغاز کرده‌ایم.»

رئیس قوه قضائیه مهمترین چالش‌ دستگاه قضائی در ایران را «کمبود نیروی انسانی و امکانات» دانست.

وی همچنین شمار قاضیان سیستم قضائی کشور را کافی ندانست و گفت: «هنوز با وجود تلاش‌ها برای جذب قضات و با وجود اینکه در طول این پنج سال ۲۵۰۰ قاضی به دستگاه قضا اضافه کردیم، اما تعدادی از قضات نیز به دلیل بازنشستگی خارج شده‌اند و به دلیل ورودی بالای پرونده‌ها به دستگاه قضا با مشکلاتی مواجه هستیم.»

حسن روحانی، روز شنبه، سوم خردادماه گفت: «بگذاریم مردم خود راه بهشت را انتخاب کنند، به زور شلاق نمی‌شود مردم را به بهشت برد.» این سخنان با واکنش تند رسانه‌های محافظه‌کار، امام جمعه‌های تهران و مشهد احمد خاتمی و احمد علم‌الهدی و برخی مراجع دینی روبه‌رو شد.

احمد خاتمی در نماز جمعه تهران گفت: «رسالت حکومت دینی این است که جاده را برای بهشتی شدن مردم هموار کند». احمد علم‌الهدی نیز در نماز جمعه مشهد گفت: «شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند، خواهیم ایستاد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کشور و سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز در مراسم ۱۵خرداد در شهر قم  گفت: «برخی امروز بیان می‌کنند که به بهشت و جهنم مردم کاری نداشته باشید، این‌گونه تفکرات به سخره گرفتن زحمات مراجع تقلید، علما و حوزه‌های علمیه است.»

صادق لاریجانی پیش از برنامه تلویزیونی در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز به مخالفان سخن حسن روحانی در مورد «به‌زور بردن مردم به بهشت» پیوسته و گفته بود، این تفکر «بنیان لیبرالیته و مدرنیته دارد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • irandoost

    من معتقدم که شما و برادرانتان د مرکزیت فساد قرار دارید. اگر درجه تنفر من از این حکومت 100 باشد از شما و برادرانتان 120 است.

  • Samad

    کسی می تونه دیگری رو به جایی ببره که یا خودش دعوت شده باشه یا امیدی بره که به اون مقصد برسه و راهش بدن. اینایی که می خوان مردم رو به بهشت برسونن مطمئن هستن مسیرشون رو درست دارن میرن؟ یا فقط می خوان مردم رو تا دم در بهشت مشایعت کنن و خودشون برن خونه بغلیش؟ البته همه می دونیم اینها تعارفاتی بیش نیست. موضوع بر سر دو چیزه: 1- دعوای سیاسی که به این شکل سر باز کرده 2- تعصبات کور و جاهلانه که ریشه های عمیق فرهنگی داره و نمیشه با هزار دلیل و مدرک اونها رو از سر متحجر ها در آورد