ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات «وین ۵» پایان یافت

مذاکرات هسته‌ای «وین ۵» میان ایران و کشورهای ۱+۵ جمعه در پایتخت اتریش به پایان رسید. قرار است در تیر‌ماه دور دیگری از گفت‌وگوها میان طرفین به انجام برسد.

مذاکرات هسته‌ای «وین ۵» جمعه، ۳۰ خرداد در وین، پایتخت اتریش به پایان رسید.  قرار است گفت‌وگوها میان ایران و کشورهای ۱+۵  (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه همراه با آلمان) با هدف توافق پایانی بار دیگر در تیر‌ماه در وین ادامه یابد.

بنا بر گزارش‌ خبرگزاری ایسنا محمد جواد ظریف پس از پایان این دور از مذاکرات  در نشستی خبری در مورد متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای گفت:‌ «ما در این دور بر روی نگارش کار کردیم. ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد .»

وی همچنین افزود:‌ «در برخی مسایل هم درباره محتوا و هم نحوه نگارش اختلاف نظر است. فعلا درباره عنوان توافق داریم هم‌چنین درباره یک چارچوب کلی و بخش زیادی از مقدمه اختلاف اساسی نیست اما درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر است.»

پنجمین روز از مرحله پنجم مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی با دیدار معاونان محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در وین آغاز شده بود.

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای روز جمعه پیش از آغاز  مذاکرات در مورد پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای میان ایران و غرب به خبرگزاری «مهر» گفته بود: «بالاخره در حال نگارش هستیم و پیشرفت وجود دارد. به هر حال کند بودن پیشرفت به این مفهوم است که ما بر سر مواضع خود هستیم.»

دیپلمات‌های گروه ۱+۵ پیش‌تر مذاکرات وین را «سخت و جدی» توصیف و بعضی از آن‌ها نیز به وجود نشانه‌های مثبت در این دور از مذاکرات برای توافق نهایی اشاره کرده بودند.

با وجود این، روز پنج‌شنبه، ۲۹ خرداد، اعلام شده بود که مذاکرات پیشرفت محسوسی نداشته‌ و مقدمه پیش‌نویس توافق جامع، به دلیل «اختلاف بر سر تعداد سانتریفوژهای ایران» تدوین نشده است.

تلاش برای نگارش متن پیش‌نویس توافق جامعه هسته‌ای از سه‌شنبه، ۲۷ خرداد، آغاز شده بود.

بنا بر گزارش ایسنا یک دیپلمات ارشد ایران گفته است که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در تیر ماه در وین برگزار می‌شود و «دو هفته» ادامه می‌یابد.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز ضمن تأیید برگزاری مذاکرات بعدی گفته است: «از ۱۱ تیرماه برای مذاکرات به وین می‌آییم.»

مذاکرات «وین ۵» از روز دوشنبه، ۲۶ خرداد، برای نگارش متن توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ آغاز و با رایزنی‌های سه‌جانبه میان نمایندگان ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا همراه شد.

این پنجمین دور از گفت‌وگوهایی بود که بعد از توافق موقت ژنو با هدف دستیابی به راهکاری جامع و بلندمدت انجام گرفت. توافقی که طبق آن ایران باید بخش‌های بحث‌برانگیز برنامه هسته‌ای خود را در مقابل کاهش تدریجی تحریم‌های بین‌المللی متوقف می‌کرد.

در حاشیه گفت‌وگوهای وین ۵، نشست دوجانبه ایران و روسیه با حضور نمایندگان دیپلماتیک دو کشور در مذاکرات ایران و ۱+۵ برگزار شد.

گفته می‌شود قرار است گفت‌وگوهای کارشناسی در مذاکرات بعدی ابتدا صورت گیرد و سپس ظریف و اشتون به مذاکره‌کنندگان بپیوندند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مذاکرات هیچ حاصلی ندارد و تنها وقت و هزینه را تلف میکند و اینها از خر شیطان پائین نخواهند آمد .

  • nader

    از عکسهای تکراری اشتون و ظریف و جلسات بی حاصل خسته نشدید؟! آقا از بمب کوتاه نمیاید!

  • Samad

    بد جوری خفتمون گیر کرده.آقا یک کلام بیایید بساط هسته ای رو که احتمالا در بهترین وضعیت مثل پراید کار می کنه در قبال دریافت مدرن ترین تجهیزات نظامی و تضمین امنیتی بدید بره. کشور ثروتمند و پر جمعیتی داریم. اگر آخوند جماعت بذاره کسی نمی تونه مزاحم ما بشه. نخواستیم این 2 کیلووات برق هسته ای رو. مگه موضوع فقط تولید بمب برای تضمین امنیت و بقا نبود؟ حالا این همه کشوری که بمب ندارن دایم درگیر بی ثباتی و جنگ هستن؟ البته کشوری با خصوصیات شورشی و آرزوهای آخر زمانی ما قصد نداره آرامش در جهان باشه و منطقیه که اموراتش با داشتن سلاح هسته ای بهتر پیش میره. فکر کنید اگر کلید سلاح های هسته ای زیر دست رهبر یا یکی مثل احمدی نژاد یا مصباح باشه چی میشه. تمام دنیا نمی تونن چنین مصیبتی رو قبول کنن. ایران همه رو ظالم می دونه و خودشو حق. به چه مناسبت؟ مگر ما بعد از انقلابمون در افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین و عراق جز فاجعه چیزی برای ملل مسلمان به بار آوردیم؟ ایران یه بمب بسازه عربستان صد تاشو میسازه و کار ما بی فایده میشه. نیروگاه ساخت روسیه هم که کیفیت و امنیت نداره. تمام کنید سیاه بازی و تعزیه گردونی رو!