ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه جایگاه‌داران سوخت: «بنزین دستفروشان خالص نیست»

به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور، بنزین دستفروشان خالص نیست و با موادی دیگر «مانند روغن سوخته» ترکیب و «باعث دود کردن اگزوز خودروها» می‌شود.

در پی رواج دستفروشی بنزین در شهرهای بزرگ ازجمله در تهران، بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور بر استاندارد و خالص نبودن این بنزین‌ها تاکید کرد.

به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، بنزین دستفروشان «باعث دود کردن اگزوز خودروها» می‌شود

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حاج محمدرضا ضمن اعلام این نکته درباره بنزین ارائه شده توسط دستفروشان گفت: «طبق دستورالعمل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و اتحادیه جایگاه‌داران، مسئولان جایگاه‌ها به هیچ وجه نباید بنزین را در ظرف عرضه کنند.»

وی با بیان اینکه بازرسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بازرسان اتحادیه با «جایگاه‌هایی که اقدام به عرضه بنزین در ظرف کنند برخورد خواهند کرد»، گفت: «برخورد با دستفروشان در حوزه اختیارات دولت و نیروی انتظامی است و نیروی انتظامی می‌تواند طبق قوانین فروش خارج از شبکه با دستفروشان برخورد کنند.»

به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در ایران، بنزین دستفروشان خالص نیست و با موادی دیگر «مانند روغن سوخته» ترکیب و «باعث دود کردن اگزوز خودروها» می‌شود.

بر اساس این گزارش، عرضه بنزین، گاز و گازوئیل در داخل ظرف ممنوع است: «در گذشته در موارد خاص برای افرادی که در راه مانده بودند با دریافت کارت ماشین در ظروف سه تا پنج لیتری بنزین عرضه می‌شد، اما اکنون جایگاه‌ها با ممنوعیت عرضه بنزین در ظرف روبه‌رو هستند.»

از روز پنجم اردیبهشت بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نرخ جدید بنزین سهمیه‌ای لیتری ۷۰۰ تومان، بنزین آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان، بنزین سوپر سهمیه‌ای لیتری ۸۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد لیتری ۱۱۰۰ تومان تعیین شده است. بهای بنزین برای خودروهای دولتی نیز لیتری ۱۰۰۰ تومان شده است. 

 از زمان اعلام نرخ جدید بنزین سهمیه ای، صف بنزین طولانی تر شده است و بسیاری از رانندگان برای اینکه معطل نشوند، ترجیح می‌دهند که از طریق دستفروشان، سوخت مورد نیاز خود را تهیه کنند.

بر همین اساس، عرضه بنزین به متقاضیان در حاشیه بزرگراه‌ها و حتی نزدیک جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای بزرگ از جمله تهران افزایش یافته است. دستفروشان هر لیتر بنزین را با قیمت ۱۰۰۰ تومان به بالا می‌فروشند.

کارت‌ سوخت غیر قانونی

فروش غیر قانونی بنزین، با بهره‌گیری از کارت‌های سوخت خودروهای اسقاطی و مفقود شده، وانت‌بارها و موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود و در بیشتر مواقع، تفاوتی بین قیمت دستفروشان با قیمت بنزین آزاد وجود ندارد.

افزایش شمار دستفروشان بنزین، از عرضه غیر قانونی کارت بنزین حکایت میکند. با این حال دولت با انتشار چند خبر از تمهیدات مختلف خود برای کاهش میزان مصرف بنزین با قیمت دولتی سخن گفته که یکی از آنها باطل شدن شمار زیادی از کارت سوخت های غیر قانونی است.

بر این اساس اگرچه از ابتدای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، ۲۴ میلیون کارت سوخت برای انواع وسائط نقلیه صادر شده، اما حسین هاشمی، معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت، گفته از دی ماه سال گذشته تا کنون شش میلیون کارت سوخت نیز باطل شده است.

به گفته این مقاوم دولتی، کارت‌های سوخت باطل شده مربوط به انواع وسائط نقلیه، خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌های فرسوده یا فاقد پلاک ملی و خودروهای فاقد هویت بوده است. برخی از آنها نیز متعلق به خودروهای آموزشگاه‌های رانندگی بوده است که نقشی در حمل و نقل عمومی نداشتند. گفته شده است با باطل شدن این شش میلیون کارت‌ سوخت، روزانه شش میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

روزنامه اعتماد به تازگی در گزارشی نوشته است که از هفته پیش رو- اول تیرماه سال جاری- روند باطل سازی ۱۰۰ هزار کارت سوخت خودروهای غیرفعال در آژانس‌های مسافربری و کرایه اتومبیل آغاز می‌شود. به این ترتیب پیشبینی شده است که روزانه ۸۰۰ هزار لیتر از مصرف بنزین یارانه‌ای کم شود.

با این وجود، سهمیه مصرف ۶۰ لیتری بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت، با میزان مصرف بسیاری از خودروها هماهنگ نیست. در نتیجه بسیاری از صاحبان خودرو، مجبور به خرید بنزین با قیمت آزاد هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.