ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج سال پیش در چنین روزهایی

ندایی که جاودانه شد

بخش ششم

در ویدئوی ششم، واکنش معترضان و حاکمیت به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه را به تصویر کشیده‌ایم.

در ویدئوهای قبل مشاهده کردید که «رادیو زمانه» در مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» همزمان با پنجمین سالگرد انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۱۳۸۸ مروری کوتاه و گذرا داشته  بر آنچه که در طی آن سال، از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم تا مقطع زمانی حدودی یک سال پس از آن در ایران رخ داده است.

در پنج ویدئوی قبلی نگاهی داشتیم به آنچه پیش از انتخابات و روز رأی گیری در ایران رخ داد و همچنین اعتراض‌ها به نتیجه اعلام شده از سوی وزارت کشور را  مشاهده کردید که منتهی به سخنان تند و تهدیدآمیز رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نمازجمعه ۲۹ خرداد شد.

در ویدئوی ششم، واکنش معترضان و حاکمیت به سخنان رهبر جمهوری اسلامی  در نماز جمعه را به تصویر کشیده‌ایم.

روز شنبه ۳۰ خرداد، با توجه به اعلام راهپیمایی از انقلاب تا آزادی، نیروی انتظامی و پلیس ضدشورش و لباس شخصی ها تمام مسیرهای ورودی به آزادی را بسته بودند. با وجود این، درگیری در تمام منطقه مورد نظر جریان داشت. درگیری‌های تا آخرین ساعات غروب ادامه یافت.

از امروز شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» هم به شعارها افزوده شده بود. به گزارش منابع رسمی، در تظاهرات روز شنبه ۱۰ نفر جان باختند، اما شاهدان که در میدان جمهوری، هفتم تیر، ستارخان، میدان توحید و خیابان آزادی حضور داشتند تعداد کشته‌شدگان را بسیار بیشتر تخمین می زنند.

در شهرهای دیگر نیز معترضان به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمدند که با سرکوب گسترده توسط نیروهای امنیتی روبرو شدند. از جمله یک تن در شهر شیراز به ضرب گلوله در این روز کشته شد.

ندا آقاسلطان یکی از خیل افرادی بود که در برخوردهای خشونت‌آمیز روز سی خرداد ۱۳۸۸ در خیابان، در مقابل دوربین موبایل شهروند-خبرنگاران کشته شد. وی در محلهٔ امیر آباد تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان شهید صالحی و کوچهٔ خسروی، به ضرب گلوله کشته شد.

انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن وی که با تلفن همراه گرفته شد، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان داشت. بنا بر شهادت شاهدان، عامل قتل ندا آقاسلطان را یکی از موتورسواران شبه نظامی بسیج می‌دانند که برای مدت کوتاهی توسط مردم معترض دستگیر شده‌است. عباس کارگر جاوید، نام بسیجی‌ای است که گفته می‌شود، وی را به قتل رساند.

تاثیر تصویر لحظه به قتل رسیدن ندا آقاسلطان در داخل و خارج ایران چنان گسترده بود که تصویر وی به عنوان مهم‌ترین تصویر اعمال خشونت توسط حکومت ایران در اعتراضات انتخاباتی شناخته شد و او به عنوان یکی از نمادهای مهم و تاثیرگذار جنبش سبز در تاریخ ایران جاودانه شد.

در بخش هفتم از مجموعه «پنج سال پیش در چنین روزهایی» نگاهی به حوادث پس از خرداد ۱۳۸۸ در نیمه اول تیرماه همان سال خواهیم داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.