ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه سه سازمان بین‌المللی حقوق بشر در حمایت از مهناز محمدی

سه سازمان فعال در زمینه حقوق بشر با انتشار بیانیه مشترکی خواستار مداخله فوری مقام‌های ايران در رسیدگی به وضعیت مهناز محمدی، مستندساز و فعال حقوق زنان شدند.

سازمان نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) در بيانيه مشترکی خواستار مداخله فوری مقام‌های دولت ايران در «حبس خودسرانه و آزار قضائی» مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان شده‌اند.

مهناز محمدی، سینماگر زندانی ایرانی

رونوشت اين نامه برای آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئيس جمهوری، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، محمد جواد لاريجانی، دبير شورای عالی حقوق بشر و سيد محمدرضا سجادی، سفير دائمی ايران در دفتر اروپایی سازمان ملل و سفارت ايران در بروکسل، پایتخت بلژیک، فرستاده شده است.

مهناز محمدی مهرماه ۱۳۹۱ به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور و تبليغ عليه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه محاکمه شده بود. حکم پنج سال حبس تعزيری وی در دادگاه تجديدنظر مورد تأييد قرار گرفت.

سه سازمان حقوق بشری یادشده در اطلاعيه مشترک درخواست‌های شش‌گانه خود را از اين مقامات رسمی ايران به شرح زير مطرح کرده‌اند:

تضمين سلامت جسمی و روانی مهناز محمدی و ديگر مدافعان حقوق بشر در ايران تحت هر شرايطی؛ اطمينان از اين امر که مهناز محمدی از مراقبت‌های پزشکی مناسب برخوردار باشد؛ آزادی فوری و بلاشرط اين مستندساز؛ پايان دادن به هر نوع آزار عليه او و ديگر فعالان حقوق بشر؛ احترام به حق افراد برای فعاليت در زمينه حقوق بشر و نيز احترام به تمامی فعاليت‌هايی که با حقوق گنجانده شده در اعلاميه حقوق بشر مرتبط است؛ و تضمين محترم شمردن حقوق بشر و آزادی‌های بنيادين انسان‌ها باتوجه به استانداردهای بين‌المللی که ايران نيز معاهده‌های بین‌المللی مربوط به آن‌ها را امضاء کرده است.

بیانیه مشترک سازمان نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه درحمایت از مهناز محمدی

دايره اجرای احکام زندان اوين روز شنبه ۱۷ خردادماه، اين مستند ساز را برای گذراندن دوره محکوميتش به زندان اوين فراخواند.

بنا بر گزارش سازمان نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه از جمله اتهامات او را در دادگاه انقلاب، همکاری با رسانه‌های خارجی از جمله شبکه خبری بی بی سی، و حمايت از کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان بوده است.

مهناز محمدی این اتهامات را «سناریوی از قبل تهیه شده» بازجویانش دانسته است.

پیش از این نيز، ۸۰۰ سينماگر از اعضای انجمن کارگردانان فرانسه از دولت آن کشور خواستند که برای آزادی مهناز محمدی بکوشد. آن‌ها محکوميت مهناز محمدی به تحمل حبس در زندان اوين را «يک بی‌عدالتی بزرگ» خوانده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره52

    […]  بیانیه سه سازمان بین‌المللی حقوق بشر در حمایت از مهناز… رادیو زمامانه ۲۱ جون ۲۰۱۴ سازمان نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) در بیانیه مشترکی خواستار مداخله فوری مقام‌های دولت ایران در «حبس خودسرانه و آزار قضائی» مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان شده‌اند. […]

  • بیدارزنی بیانیه سه سازمان بین‌المللی حقوق بشر در حمایت از مهناز محمدی | بیدارزنی

    […] رادیوزمانه: سازمان نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) در بیانیه مشترکی خواستار مداخله فوری مقام‌های دولت ایران در «حبس خودسرانه و آزار قضائی» مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان شده‌اند. […]

  • hasani

    واکنش فدراسیون جهانی والیبال به سرکوب دیروز بی بی سی فارسی: رئیس فدراسیون جهانی والیبال گفته است که موضوع برخورد خشونت‌آمیز ماموران امنیتی و انتظامی با زنانی که می‌خواستند به تماشای مسابقات لیگ برتر والیبال جهان بروند، در دستور کار نشست آینده شورای لیگ جهانی والیبال است. آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال، در پاسخ به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره ممنوعیت حضور زنان برای تماشای مسابقات جهانی در تهران گفته است که اعضای شورای لیگ جهانی والیبال در نشست خود در ماه میلادی آینده درباره این موضوع رایزنی خواهند کرد. روز جمعه، ۳۰ خرداد، گروهی از زنانی که می‌خواستند برای تماشای مسابقه تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا به ورزشگاه آزادی بروند، کلیک بازداشت شدند. این مسابقه در چارچوب لیگ جهانی والیبال برگزار شد و با پیروزی ایران کلیک به پایان رسید. شاهدان عینی گفته‌اند که همزمان با برگزاری این مسابقه ماموران امنیتی و انتظامی در مسیرهای منتهی به ورزشگاه آزادی مستقر بودند و مانع تجمع زنان می‌شدند. گزارش شده است که این ماموران با زنانی که می‌خواستند خود را به ورودی ورزشگاه آزادی برسانند، برخوردهایی تند و خشونت‌بار داشته‌اند و حتی مردان حامی این زنان را هم "ضرب و شتم" کرده‌اند. زنان خبرنگارتعدادی از زنان خبرنگار هم که پیش از این برای پوشش مسابقات به ورزشگاه می‌رفتند، گفته‌اند که روز جمعه با ممانعت نیروهای امنیتی روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند خود را به محل مسابقه برسانند