ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید حمله آمریکا به داعش پیش از تشکیل دولتی جدید در عراق

ایالات متحده آمریکا از آمادگی برای حمله نظامی قریب‌الوقوع به شبه‌نظامیان «داعش» در عراق حتی پیش از تشکیل دولتی جدید در بغداد خبر داد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از آمادگی برای حمله نظامی به تندروهای اسلامی «داعش» در عراق، حتی پیش از تشکیل دولتی جدید در بغداد خبر داد.

جان کری (سمت چپ) در دیدار با نوری مالکی (سمت راست)- عکس از: خبرگزاری فرانسه-AFP

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه (۲۳ ژوئن / ۲ تیر) در دیدار خود از بغداد اعلام کرد که به پایان نرسیدن مراحل تشکیل دولتی جدید در عراق، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را در صورت اقتضای وضع، از تصمیم برای گام‌های نظامی در بحران جاری این کشور بازنخواهد داشت.

بنا بر گزارش «رویترز» جان کری به‌طور غیرعلنی تصریح کرده که کناره‌گیری نوری مالکی از قدرت برای آینده عراق بهتر است.

وی همچنین گفته است که شبه‌نظامیان داعش تنها خطری برای عراق نیستند و در صورت حمله آمریکا «هیچ‌جا پناهگاه امنی برای آن‌‌ها وجود نخواهد داشت».

داعش و «تجزیه عراق»

بنا بر اظهارات وزیر خارجه آمریکا نوری مالکی با تشکیل دولتی جدید در عراق موافقت کرده است. در همین حال، بنا بر گزارش‌ها نیروهای داعش توانسته‌اند بیجی، بزرگترین پالایشگاه نفت عراق را که هدفی استراتژیک بوده، در اختیار بگیرند.

پالایشگاه نفت بیجی، هدفی استراتژیک برای داعش

این پالایشگاه در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد، پایتخت عراق، ده روز در محاصره نیروهای داعش بود.

شبه‌نظامیان سنی‌مذهب داعش با کنترل این پالایشگاه می‌توانند منبعی اقتصادی برای سازمان‌یابی در مناطق تحت تصرف خود داشته باشند.

جان کری در سفر خود به بغداد گفته است که نیروهای داعش در پی «تجزیه و نابودی عراق» هستند. در این میان اتحادیه اروپا و آمریکا اصرار دارند که نمایندگان سیاسی سه گروه شیعه، سنی و کرد عراق دولت وحدت ملی تشکیل بدهند.

وزیر خارجه آمریکا در پیوند با پیشروی‌های داعش در آن کشور گفته است: «عراق با تهدیدی حیاتی روبه‌رو است و رهبران آن باید با شتاب لازم به رویارویی با این تهدید بروند.» به گفته وی این کار را نباید «به هفته یا ماه آینده» موکول کرد، بلکه باید در حال حاضر به انجام رساند.

مالکی استعفا را رد می‌کند

با وجود تهدید پیشروی‌های داعش و فشارهای موجود، نوری مالکی کناره‌گیری از سمت نخست وزیری را رد کرده است. دولت وی که تحت تسلط شیعیان است، اهل سنت را از مقام‌های مهم دور نگه‌ داشته است.

بنا بر گزارش وب‌سایت «السومریه‌» نخست‌وزیر عراق در دیدار با جان کری گفته است که «قوی‌ترین نیروی سیاسی در کشور باید دولت بعدی را تشکیل دهد».

این اظهارات مالکی در حالی است که وی در انتخابات پارلمانی ماه قبل پیروز شده بود.

مشکل عراق در حال حاضر تنها به جنگ قدرت میان شیعیان، سنی‌ها و کردها خلاصه نمی‌شود و در اردوگاه‌های سیاسی این گروه‌ها نیز میان نمایندگان سیاسی‌شان اختلاف‌هایی به چشم می‌خورد.

بنا بر گزارش‌ها یک مقام دولتی آمریکا گفته است که در بغداد کردها قصد دارند سمت رئیس جمهوری، شیعیان سمت نخست‌وزیری و اهل تسنن سمت‌های ریاست مجلس و معاونت رئیس جمهوری را در اختیار داشته باشند. با وجود این، احزاب سیاسی مربوط هنوز نتوانسته‌اند بر سر نامزدهای مشترکی برای این سمت‌ها توافق کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مشاوران نظامی آمریکا کار خود را در عراق آغاز کردند | خبرگزاری موج سبز

    […] گفته یک مقام امنیتی آمریکا بدون «حمله گسترده متقابل» نمی‌توان مانع پیشروی تندروهای اسلامی گروه داعش در […]

  • بهنام

    آمریکا و نوری مالکی بزرگترین مشکل عراق هستند و تا زمانی که مالکی از قدرت بر کنار نگردد ، هیچ امیدی به بهبود وضعیت در عراق نخواهد بود . سیاستهای آمریکا هرگز به نفع مردم منطقه نبوده و نیست و دولت آمریکا ثابت کرده که با روی کار آوردن دیکتاتور و برقراری دیکتاتوری در منطقه ، بیشتر و آسانتر به اهداف شوم خود دست پیدا میکند . حال این دیکتاتور چه در ایران بر سر کار باشد و چه در عراق ، برای آمریکا اصلآ مهم نیست . در این میان مواضع بر حق مردم هیچ ارزشی برای آمریکا ندارد و تنها منافع دراز مدت و تامین نفت و گاز ارزان برای آنها مهم است . اگر افراد عاقلی در این حکومت وجود داشته باشند باید همین امروز مالکی را برکنار کرده و راه را برای تشکیل دولت ائتلافی هموار سازند ، تا حداقل بتوانند جلو تجزیه روز افزون عراق را بگیرند .