ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران عراق و افسانه‌پردازی درباره "حاج قاسم"

بحران عراق فرصتی شده تا حامیان قاسم سلیمانی و حتی رسانه‌هایی با تابلوی اعتدال او را کابوس داعش بخوانند و از نقش‌اش در مقابله با این گروه افراطی داستان‌ها بسازند.

حامیانش این روزها برای او صفحه‌هایی در اینترنت ساخته‌اند و درباره او روایت‌هایی نقل می‌کنند که به فیلم‌های هالیوودی می‌ماند. پیش از این هم در بین پاسداران سپاه ۴۱ ثارالله کرمان روایت‌های داستان گونه‌ای در باره او دهان به دهان می‌گشت.

روایت‌هایی از ایستادن سلیمانی در صف سربازان عراقی برای گرفتن غذا تا ربودن وسایل نقلیه عراقی‌ها؛ تا آنجا که گفته می‌‌شود رادیو بغداد او را لودر دزد و تویوتا دزد می‌خواند.

انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ نام تعدادی از سرداران سپاه را بر سر زبان‌ها انداخت. سردارانی که مشهور بود از سید محمد خاتمی حمایت کرده‌اند. از میان آن سرداران قاسم سلیمانی و مرتضی قربانی فرماندهان دو لشگر مهم سپاه بودند و با یکدیگر روابط نزدیکی داشتند.

حمایت قاسم سلیمانی از خاتمی در حد شایعه ماند اما مرتضی قربانی پس از دوم خرداد مغضوب و مسئول خانه‌سازی سپاه شد. سمتی که مایه استهزای دیگر فرماندهان سپاه شد و به مطایبه می‌گفتند که «مرتضی قربانی به شغل اصلی خود یعنی بنایی بازگشته است.»

قاسم سلیمانی هم مانند مرتضی قربانی پیش از ورود به سپاه مدتی در کار بنایی بود اما مجبور نشد به کار ساخت و ساز ساختمان بازگردد.

با استعفای محسن رضایی از فرماندهی سپاه پاسداران و انتصاب سید یحیی رحیم صفوی، سه دوست نزدیک، فرمانده سه نیروی مهم سپاه شدند. قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس شد، احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی و محمد باقر قالیباف فرمانده نیروهای هوایی.

قاسم سلیمانی خود را نزدیک ترین دوست احمد کاظمی می‌دانست و نزدیکی او با قالیباف هم به گونه‌ای بود که سیدیحیی جعفری، امام جمعه کرمان گفت که سلیمانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از قالیباف حمایت کرده است.

تهدید خاتمی

قاسم سلیمانی، قالیباف، احمد کاظمی و مرتضی قربانی امضای خود را پای یک نامه تاریخی نیز گذشته‌اند. نامه مشهور ۲۴ فرمانده ارشد سپاه به خاتمی که برخی چهره‌ها مانند محمد باقر قالیباف چندان راضی به بازخوانی آن نیستند. این فرماندهان پس از حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ در این نامه، خاتمی را تهدید کردند که اگر با دانشجویان معترض برخورد نشود خود وارد عمل خواهند شد.

این سرداران سپاه در پایان نامه خود نوشته بودند: در پايان با كمال احترام و علاقه به حضرت‌عالی اعلام می‌داريم كاسه‌ صبرمان به پايان رسيده و تحمل بيش از آن را در صورت عدم رسيدگی، بر خود جايز نمی‌دانيم.

متهم به بمب‌گذاری

قاسم سلیمانی شاید این روزها مشهورترین فرد از بین آن ۲۴ فرمانده باشد. شهرت او باعث شده که نام احمد وحیدی که از او به عنوان اولین فرمانده سپاه قدس یاد می‌کنند فراموش شود. هم‌زمان با معرفی وحیدی برای وزارت دفاع در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، پرونده انفجار ساختمان یهودیان آرژانتین دوباره مطرح شد. انفجاری که در ۲۷ تیر ۱۳۷۳ منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد و وحیدی به دلیل فرماندهی سپاه قدس به دخالت داشتن در این بمبگذاری متهم است.

حضور نظامی سپاه در کشورهای دیگر اما محدود به تشکیل سپاه قدس نیست و پیشینه‌ای به اندازه خود انقلاب اسلامی دارد. در سال‌های ابتدایی انقلاب نیز سپاه در کشورهایی مانند لبنان حضور داشت. نزدیکان آیت‌الله خمینی می‌گویند، این جمله مشهور او که «راه قدس از کربلا می گذرد» برای بازگردانده شدن نیروهای سپاه از لبنان برای جنگ با عراق گفته شده است.

در سال‌های ابتدایی انقلاب نیز محمد منتظری تشکیلاتی را با عنوان نهضت‌های آزادیبخش برای حضور در کشورهای دیگر سازمان داده بود. از مهدی هاشمی، برادر داماد آیت‌الله منتظری که ششم مهرماه سال ۱۳۶۷ اعدام شد نیز به عنوان مسئول نهضت‌های اسلامی خارج از کشور پس از محمد منتظری نام برده می‌شد.

جلسات هاشمی و رهبری درباره سپاه قدس

حمله صدام حسین به کویت در تابستان سال ۱۳۶۹ و پس از آن حمله اول آمریکا به عراق، بهترین فرصت برای حضور نیروهای سپاه قدس در عراق بود. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود در سال ۱۳۷۰ چندین بار به جلسات خود با رهبر جمهوری اسلامی درباره سپاه قدس و ساختار جدید این سپاه اشاره می‌کند.

حمله آمریکا به افغانستان و عراق فرصتی دیگر و یا شاید بهترین فرصت برای تثبیت سپاه قدس بود. موقعیت سپاه قدس گویا در کردستان عراق منسجم‌تر بود چرا که نیروهای سپاه پیش از این نیز با کردهای مخالف صدام رابطه داشتند تا آن جا که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در سفر خود به تهران پیش از سقوط صدام در مصاحبه مطبوعاتی گفت که علاوه بر دیدار با مسئولین ایرانی با فرماندهان سپاه نیز دیدار کرده است.

حوادث سوریه قاسم سلیمانی را در عرصه بین‌المللی و داخلی مشهور کرد و قدرت گرفتن نیروهای داعش در عراق او را به اوج شهرت رساند. تا آن جا که کوچک‌ترین اتفاق‌های مربوط به او خبرساز می‌شود؛ حتی مراسم ختم مادرش.

حضور «جهاد عماد مغنیه» فرزند عماد مغنیه در این مراسم بهانه‌ای بود تا حامیان سلیمانی از روابط پدر و پسری او با فرزند عماد مغنیه و جایگاه او در میان حزب‌الله لبنان سخن بگویند.

شهرت خطرناک

این شهرت و قدرت شاید برای قاسم سلیمانی در داخل کشور بیشتر ازخارج دردسرساز شود چرا که معمولا رقابت‌های داخلی دامان فرماندهان ارشد نظامی را هم می‌گیرد. از میان فرماندهان ارشد سپاه درسال‌های جنگ او از معدود بازماندگان است. عده‌ای درجنگ و بعد از جنگ کشته شده‌اند، عده‌ای حذف و عده‌ای به عرصه سیاست رفته‌اند. آنانی که به عرصه سیاست کوچ کرده‌اند هم چندان سرنوشت خوبی در انتظارشان نبوده است.

قاسم سلیمانی اما شاید چندان نگران این موضوع نیست چرا که مانند سرداران دیگری چون محمد باقر قالیباف سودای ورود به سیاست را ندارد. از سوی دیگر گویا رهبر جمهوری اسلامی وفاداری او را بسیار آزموده و همچنان از جانب او خطری برای خود احساس نمی‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پژمان

    ایول به سردار که دهن خیلی ها رو سرویس کرده. زنده باد سید علی خامنه ای

  • حسام

    خوشم میاد همتون رو چزونده!!!!!!!هههههههه

  • هخامنش کوروش نیا - تهران

    " درخراسان ومصروشام وعراق ^^^ فتنه وکارزارمی بینم " [ شاه نعمت الله ولی ] اینهاعلامات آخرالزمان است . تازه هنوزآن خبیث وکثیف أصلی مانده است " سفیانی " هنوز قیام به باطلش راشروع نکرده ، البته گفتندخامنه ای سیدخراسانیست جواب گفته شدکه نام سیدخراسانی " محمد " است پس خامنه ای سیدخراسانی نیست . گفتند:"شعیب بن صالح [شعیب بن صالح سردارسپاه سیدخراسانیست] ***أحم*** نژاداست جواب گفته شدکه همان روایت که ازشعیب گفته اززیبایی اوهم گفته ،گفته :"شعیبن بن صالح قدبلنداست ،گندمگون است ... ملیجک گرمساری که اگرزیبایی دراوراهی داشت بدو " ***و monkey نمی گفتند ... درثانی وقتی خامنه ای سیدخراسانی نیست پس پرواضح است که عنترهم شعیب نیست . دوره ی 8ساله ی إنتصاب کودتایی ***هم سپری شد وخیالاتی های پولخواه سربه آخورکه چون مگس گردملیجک می گشتندوبرای اودروغ به هم می بافتند ! توله ***که حاصل زنای سیاسی بودچون اوائل کاراین عروس زشت رو ، به ***وپاچه خواری سپری می شد ، ملت رابه خاک سیاه نشاند ، دزدبن دزد رفت وتللی ازدزدیهابرجای گذاشت دستگاه قضایی رژیم رسواست وگرنه ***هم باید همراه *** های اطرافش این روزهاازاین دادسرابدان دادسرا " گز " می کرد منتهی خانه ازپای بست ویرانست ...

  • هند جگر خوار

    ایران یکپارچه دست دولت انگلستان است و این خیمه شبازی ها در اصل مطلب تغییری نمیدهد. چه غم از موج بحر آنرا که انگلیس باشد کشتی بان چه غم دیوار زندان را که باشد چون علی گدا نگهبان مرگ بر حضور انگلیس و نوکرانش در ایران. زنده باد ناصرالدین شاه قاجار {البته اگر هنوز زنده است)

  • hasani

     حکومت اسلامی پس از نابودی سوریه  حالا نقشه برای نابودی عراق کشیده تا ماموریت بر دوشش گذاشته توسط انگلیس را  به اتمام برساند. بعد شرکتهای اروپایی برای عقد قرار داد بعراق سرازیر خواهند شد.

  • انوشیروان

    همه در آینده ای نه چندان دور خواهیم دید که همین بنای پیشین که ناسیونالیستی بسیار فعال است چگونه ناپلئون مات ایران خواهد شد. دانش نویسنده این مطلب و  شناخت  بیشتر خوانندگانش از این مرد به اندازه دانه ای ارزن هم نیست.

  • Jywar

    اين ملك زرخيز ادمكش پرور ارزانيتان باد . با ادب و احترام

  • بهنام

    تروریسم و اعمال تروریستی به هر شکل آن محکوم است ، حال میخواهد حاجی باشد مثل سلیمانی یا کمونیست مثل پوتین . میلیاردها دلار پول بی زبان مملکت را همین فرماندهان بیسواد سپاه خرج هوس بازیها و ماجرا جوئیهای خامنه ای در سطح منطقه و جهان کرده اند که نه تنها هیچ دست آورد ملموسی برای ایران و سیاست خارجی آن نداشته است ، بلکه باعث خسارات و عوارض فراوان بسیاری برای مردم ایران بوده است و غارت و چپاول ملت ایران همچنان ادامه دارد و نتیجه آن همین فقر و نکبتیست که گریبانگیر مردم شده است و طبق آخرین آمارها سن روسپیگری به زیر پانزده سال رسیده است . با دخالت ناشیانه ایران در سوریه و هم اینک در عراق ، آثار و عوارض آن بزودی دامن گیر حکومت گشته و ممکن است دامنه در گیریها حتی به خاک ایران باز گردد و حکام احمق باید بهای سنگینی برای آن دخالتهای بیجا بپردازند .

  • ابوذر

    آمریکا عراق رو‌کادو کرده و به ایران هدیه داد . حالا عربها ازین هدیه گشاددستانه ناراحتن و میخوان پسش بگیرند !! طبیعیه که حاکمیت ایران با تمام وجود ازین ملک زرخیز دفاع کنه ...!