ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظر وزیر دادگستری ایران درباره حضور زنان در ورزشگاه‌

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ایران درباره علت حضور نیافتن زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «باید ببینیم ضوابط شرعی ما تا چه اندازه اجازه حضور به زنان در ورزشگاه‌ها را می‌دهد؟»

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، درباره اینکه چرا زنان اجازه حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند، گفت: «باید ببینیم ضوابط شرعی ما تا چه اندازه اجازه حضور به زنان در ورزشگاه‌ها را می‌دهد؟»

مصطفی پورمحمدی در حاشیه‌ اولین نشست نقش رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه كودكان در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه (سوم تیرماه سال جاری)، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا بستر فرهنگی مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم هست یا خیر، گفت: «اولاً ما یك تقید ارزشی و دینی داریم و روی آن هم حساس هستیم و خوشبختانه حس عمومی جامعه نیز كاملا مثبت است، یعنی انتظار جامعه این است كه ما به عنوان یك نظام دینی قواعد دینی را رعایت كنیم و قوانین ما هم برگرفته از ضوابط دینی است.»

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید ببینیم ضوابط شرعی ما تا چه اندازه اجازه حضور به زنان در ورزشگاه‌ها می‌دهد، درباره اعتراض زنان ایرانی به راه دادن هواداران تیم میهمان در بازی تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا به ورزشگاه گفت: «آنها از نظر دینی مشكل ندارند و برای ورزش هم مشكلی ندارند. ما چرا برای آنها محدودیت ایجاد كنیم؟ به هر حال آنها به ضوابطی پایبند نیستند و ما پایبندیم. لذا وقتی برای آنها مانعی ندارد چرا ما مانع شویم؟»

پورمحمدی در ادامه گفت: «در برخی محیط‌های ورزشی شرایطی وجود دارد كه می‌شود بانوان هم بیایند. به هر حال تا آنجا كه عارضه‌ فرهنگی و دینی نداشته باشد استقبال می‌كنیم و آماده هم هستیم كه هر كس بحث، نظر، فتوا و تحلیل دیگری دارد با روی گشاده استقبال می‌كنیم یعنی این فضا فضای بسته‌ای نیست كه كسی حرف نزند و نظر ندهد.»

وزير دادگستری ایران در حالی به طور ضمنی با حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه‌ها مخالفت کرده که شهيندخت مولاوردی، معاون رياست‌جمهوری در امور زنان نسبت به برخوردهای اخيری که منجر به عدم حضور زنان در سالن  مسابقات واليبال شده معترض است و حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران نيز خواهان رسيدگی به اين موضوع شده است.

مولاوردی، معاون رييس‌جمهوری در امور زنان پيش‌تر گفته بود: «اعتراض خود را در هيأت دولت هم مطرح کردم و آقای رئيس‌جمهوری در اين‌باره توضيح خواستند و من به آقای روحانی توضيح دادم که قبلا اين ممنوعيت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه واليبال وجود نداشته و اين زيبنده دولت تدبير و اميد نيست که اين ممنوعيت‌ها و محدوديت‌ها با نام اين دولت گره بخورد و برخلاف برنامه‌ها و هدف دولت است که به‌دنبال افزايش سرمايه ‌اجتماعی و جلب رضايت عمومی جوانان است.»

سخنان مولاوردی در شرايطی بيان شده که سارا قاسم‌پور، دبير کارگروه دختران معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوری گفته است: «قفل حضور در ورزشگاه‌ها در دست نيروی انتظامی است.»

در چنين شرايطی آری گراسا، رئيس فدراسيون جهانی واليبال با واکنش نسبت به اين مسأله اعلام کرده که اعضای شورای ليگ جهانی واليبال در نشست خود در ماه ميلادی آينده درباره اين موضوع رايزنی خواهند کرد.

روز ۳۰ خرداد ۱۳۹۳شماری از زنانی که برای تماشای بازی تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا مقابل ورزشگاه آزادی تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

روزنامه اعتماد نوشت: «در حاشیه بازی تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا ماموران امنیتی و انتظامی از ورود خانم‌ها به ورزشگاه آزادی جلوگیری کردند. بر اساس شنیده‌ها تعدادی از خانم ها به ورزشگاه رفته بودند که عده‌ای از آن‌ها بازداشت شدند و سایرین متفرق شدند.»

بر پایه این گزارش «همچنین از ورود خبرنگاران زن که دارای کارت خبرنگاری هم بودند به داخل ورزشگاه جلوگیری شده است.»

پیش از آن روز جمعه ۲۳ خرداد نیز گروهی از زنان ایرانی که برای دیدن مسابقه والیبال ایران و برزیل به ورزشگاه ۱۲هزار نفری آزادی رفته بودند پشت درهای بسته ماندند.

این در حالی است که طبق قوانین فدراسیون جهانی والیبال، ایران موظف است که اجازه حضور زنان در ورزشگاه را در مسابقات جهانی صادر کند.

ضرورت بررسی ضوابط شرعی و بسترسازی فرهنگی در پیوند با حضور زنان در ورزشگاه‌ها سال‌هاست که از سوی مسئولان جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، اما در عمل هیچ گشایشی در این عرصه صورت نگرفته است و زنان همچنان برای ورود به ورزشگاه‌ها با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    ضوابط  من در اوردی  - شرعی ؟ - شما  چه ربطی به  حضور زنان در ورزشگاه‌ها دارد؟ !!