ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجارت پرسود داروهای تقلبی

تجارت داروهای تقلبی که بیشتر از پاکستان و بعد چین، هند و عراق وارد ایران می‌شوند، پرسودتر از مواد مخدر ارزیابی شده است. بسیاری به این تجارت روی آورده‌اند.

رئیس مرکز اطلاعات دارو پزشکی ۱۳ آبان تجارت داروهای تقلبی را که بیشتر از کشور پاکستان و بعد چین، هند و عراق وارد می‌شوند، پرسودتر از مواد مخدر دانست و گفت: «به همین دلیل خیلی از افراد به این تجارت روی آورده‌اند.»

گفته می شود بين ۲۰ تا ۳۰ درصد داروهای لاغری، زيبايی و آرايشی موجود در بازار كشور تقلبی هستند

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خیرالله غلامی روز پنجشنبه در همایش مبارزه با داروهای تقلبی در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با طرح این نکته گفت: «باید تمهیداتی اندیشیده شود تا افرادی که وارد این نوع تجارت می‌شوند احساس خطر کنند و جرم آنها نیز کمتر از تجارت مواد مخدر نباشد.»

بر اساس این خبر در حال حاضر، هر یک هزار دلار سرمایه‌گذاری در عرصه داروهای تقلبی ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار دلار برای افراد سود در بر دارد. این در حالی است که به گفته غلامی، «هر یک هزار دلار سرمایه‌گذاری در بخش هروئین و تریاک ۲۰ هزار دلار برای افرادی که سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌کنند، سود دارد».

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۲۰۰ هزار نفر به خاطر استفاده و مصرف داروهای تقلبی جان خود را از دست می‌دهند. در حال حاضر، افزایش شمار شرکت‌های پخش دارو به عنوان یکی از مشکلات جدی در عرصه کشف داروهای تقلبی به شمار می‌رود.

به گفته رئیس مرکز اطلاعات دارو پزشکی ۱۳ آبان، «در گذشته تنها قاچاق دارو را داشتیم، اما اکنون داروهای تقلبی نیز در برخی از این شرکت‌ها توزیع می‌شود».

در کشورهای بزرگ، برای کنترل و جلوگیری از توزیع داروهای تقلبی، تلاش می شود تا تعداد شرکت‌های پخش دارو محدودتر شود تا هم هزینه‌ درمان کاهش یابد هم کنترل بر توزیع دارو بیشتر شود. در ایران اما برعکس عمل می‌کنند: «ممکن است ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به این قضیه پی ببریم که چرا باید تعداد شرکت‌های پخش داروی ما زیاد باشد.»

گفته می شود بين ۲۰ تا ۳۰ درصد داروهای لاغری، زيبايی و آرايشی موجود در بازار كشور تقلبی هستند.

ورود داروهای تقلبی از پاکستان، هند و عراق

حیدر محمدی، رئیس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو، داروهای جنسی، چاقی و لاغری، زیبایی، افزایش قد و رویش مو و نیز مکمل‌های بدنسازی را عمده‌ترین داروهای تقلبی موجود در بازار دانست.

بیشتر داروهای قاچاق به دلیل قرار نداشتن در شرایط مناسب نگهداری، تاریخ گذشته و فاسد شده اند و بدون عملکرد دارویی هستند

این کارشناس در همایش مبارزه با قاچاق دارو ضمن اشاره به اینکه در ایران این داروها ازجمله از کشورهای همسایه وارد می شود گفت: «بین کشورهای همسایه، پاکستان از نظر تقلبات دارویی وضع بسیار نامناسبی دارد. داروهای تقلبی در آن کشور یک تجارت بسیار پرسود محسوب می‌شود و دولت پاکستان نیز برخورد قاطعی با سازندگان داروهای تقلبی نمی‌کند.»

وی همچنین درباره رد و بدل شدن قاچاق دارو در کشور عراق گفت: «بسیاری از زائران این داروها را با خود به کشور می‌آورند و لازم است برای جلوگیری از این موضوع بار مسافرانی که از کشورهای زیارتی می‌آیند چک و بازبینی شود.»

حیدری درباره کنترل شماره‌هایی که برای عرضه دارو ازجمله در شبکه‌های ماهواره‌ای اعلام می‌شود، گفت: «شماره تلفن‌های پخش داروهای قاچاق را در دوره‌ای تحت نظر قرار دادیم، متاسفانه دیده شد این تلفن‌ها مدام زنگ می خورند که این نشان‌دهنده استقبال مردم از داروهای تبلیغ شده ماهواره‌ای است. البته تعداد زیادی از سیم کارت‌ها سوزانده می‌شود.»

این مقام مسئول با اشاره به اینکه «داروی سالم برای ورود به کشور باید روندی مشخص را طی کند، گفت: «نمایندگی واردکننده دارو باید مجوزهای لازم را داشته باشد و آزمایش‌های کنترلی لازم هنگام ورود دارو به کشور نیز انجام شود. غیر از این مسیر همه مسیرها غیر مجاز هستند و داروهایی که با راهی غیر از روند یاد شده وارد کشور شوند تقلبی و قاچاق محسوب می‌شوند.»

در بازار دارو، داروهایی تقلبی خوانده می شوند که فاقد «تولیدکننده پاسخگو» باشد و با هویت غیر واقعی توزیع شود.

ایرج خسرنیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، یکی از مهم ترین شکایت های مردم در محاکم قضائی و نظام پزشکی را مربوط به عوارض مصرف داروهای تقلبی، ماهواره‌ای و اینترنتی دانست که البته دست شاکی در این موارد به هیچ جا نمی‌رسد.

این کارشناس  بر ضرورت اطلاع رسانی گسترده و هدفمند رسانه ها در زمینه داروهای تقلبی تاکید کرد و گفت: «یکی از دلایل شیوع توزیع و مصرف این نوع داروهای خطرناک، تبلیغات گسترده ماهواره ای و اینترنتی است. به همین خاطر به مردم توصیه می شود بهترین محل برای خرید دارو فقط داروخانه ها هستند. چرا که در صورت بروز هر نوع مشکل نیز موضوع به طور قانونی قابل رسیدگی است.»

داروهای تقلبی و ماهواره‌ای هیچ نام و نشانی از محل تولید و کشور تولیدکننده بر بسته بندی خود ندارند. از این رو مردم و مصرف کنندگان پس از بروز مشکل نمی توانند شکایت خود را پیگیری کنند.

بیشتر داروهای قاچاق به دلیل قرار نداشتن در شرایط  مناسب برای نگهداری، تاریخ گذشته و فاسد شده اند و بدون عملکرد دارویی هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاله

    بهتر بود به جای واژه تقلبی از قاچاق استفاده می شد! این امر محدود به داروهای انسانی نبوده و داروهای دامپزشکی را نیز دربر می گیرد. بوروکراسی حاکم بر ثبت داروها و درخواست مدارک غیرضروری که گاه زمان ثبت یک محصول را در سازمان دامپزشکی به 3-4 سال می کشاند، اخذ تعرفه های بالای گمرکی به بهانه حمایت از تولیدات داخلی ودر نتیجه افزایش بهای مصرف کننده واردکننده نهایی داروها، فقدان نوآوری در تولید محصولات داخلی، عدم اطمینان مصرف کنندگان به محصولات داخلی، تصمیم گیریهای خلق الساعه در زمینه واردات برخی داروها و در نتیجه کمبود آنها از مهمتریتن علل اقبال مصرف کنندگان به داروهای قاچاق است.

  • مهتاب ع

    دولت می خواهد داروهای قلابی چینی وارداتی اش را به مردم غالب کند می گوید داروهای قاچاق قلابی است. مثلا قرص فیفول را طبق اعلامیه ای فروشش را غیرقانونی اعلام کردند چون میزان آهنش استاندارد نیست اما وقتی خودشان وارد کردند ناگهان این قرص استاندارد شد (ویتامین ای هم همین شرایط را داشت)

  • شهروند درجه سه

    اینها همه از برکات اسلام عزیز و نظام مقدس است. تا امریکا و رژیم صهیونیستی و عواملشان کور شوند. ما داروهای امریکایی را میخواهیم چکار؟ ما داروهای ساخته شده بوسیله غربگرایان داخلی و مخالفان نظام مقدس را میخواهیم چه کنیم؟ ما با همین داروهای تقلبی که برادران قاچاقچی سپاه و بسیج و شرکتهای وابسته به مقام عظمای ولایت از برادران چینی میخرند و از راه کشور برادر امارات عربی وارد میکنندو به چند برابر قیمت به ما می فروشند زندگی میکنیم و امریکا و اسرائیل را نابود میکنیم.