نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جولیان آسانژ در پرونده استرداد به آمریکا مهلت موقت گرفت

براساس گزارش رسانه‌های بریتانیا دو قاضی در دادگاه عالی لندن به بنیانگذار ویکی لیکس اجازه دادند تا علیه اخراج از بریتانیا درخواست تجدید نظر کند، با این شرط که دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نتوانند تضمین‌های مناسب مدنظر دادگاه را ارائه دهند.

در یک جلسه دو روزه، وکلای جولیان آسانژ استدلال کردند که اتهام‌های مربوط به انتشار هزاران سند محرمانه و دیپلماتیک مرتبط با جنگ افغانستان و عراق از سوی آسانژ و ویکی لیکس، دارای انگیزه سیاسی بوده و درخواست استرداد غیرقانونی است.

ویکتوریا شارپ و جاستیس جانسون، قاضی‌های دادگاه عالی لندن روز سه‌شنبه ۲۶ مارس/۷ اسفند در پایان این جلسه‌ها به این نتیجه رسیدند که وکلا نشان داده‌اند که آسانژ یک پرونده قابل بحث دارد و باید به آن‌ها فرصت داده شود تا در جلسه استیناف کامل در ماه مه آن را مطرح کنند.

دادگاه عالی بریتانیا پیش‌تر در اسفند ۱۴۰۱ درخواست تجدیدنظر جولیان آسانژ در روند استرداد او را رد و اعلام کرده بود درخواست آسانژ ««نکته قانونی قابل بحثی را مطرح نکرده است». 

اگر درخواست تجدیدنظر آسانژ رد می‌شد، ممکن بود ظرف چند روز به ایالات متحده، جایی که دولت آسانژ را به جاسوسی متهم کرده استرداد شود.

آنچه در مورد حکم دادگاه عالی می‌دانیم

  • آسانژ فورا مسترد نخواهد شد.
  • دادگاه عالی بریتانیا به ایالات متحده فرصت داده است تا «تضمین رضایت بخش» بدهد، یعنی اینکه آسانژ در صورت بازگشت با محاکمه عادلانه‌ای روبه‌رو خواهد شد و استرداد او به منزله حکم اعدام نخواهد بود.
  • اگر ایالات متحده این تضمین‌ها را در بازه زمانی تعیین شده ارائه نکند، اجازه تجدید نظر در حکم اخراج داده خواهد شد.
  • در این مورد، جلسه رسیدگی جدید در تاریخ ۲۰ مه برگزار می‌شود.
  • جولیان آسانژ اکنون مهلت دارد در بریتانیا بماند تا مشخص شود که آیا درخواست نهایی او برای تجدیدنظر در استرداد به ایالات متحده می‌تواند در دادگاه عالی مطرح شود یا خیر. این جلسه فقط در صورتی برگزار می‌شود که ایالات متحده نتواند در مورد تضمینی که مطرح شد به بریتانیا اطمینان خاطر بدهد.

آسانژ در آمریکا با ۱۸ اتهام از جمله انتشار انبوهی از اسناد نظامی محرمانه ایالات متحده، به‌ویژه در مورد جنگ‌های عراق و افغانستان و اسناد دیپلماتیک در وب‌سایت ویکی‌لیکس روبه‌روست. این اسناد حاوی اطلاعاتی در مورد عملیات نظامی آمریکا در این کشورها، از جمله کشتار غیرنظامیان و بدرفتاری با زندانیان است. ویکی‌لیکس جزئیات اقدامات ایالات متحده در عراق و افغانستان را فاش کرد. این افشاگری‌ها از جمله شامل انتشار ویدیوهایی از حمله هوایی نیروهای آمریکایی بود که در آن ۱۱ نفر از جمله دو خبرنگار رویترز کشته شدند.

وکیلان آسانژ می‌گویند اگر او با اتهام‌های مطرح از سوی مقام‌های آمریکا مجرم شناخته شود، ممکن است حکم حداکثر ۱۷۵ سال زندان دریافت کند. اوایل فوریه سال جاری در یک پرونده جداگانه جاشوا شولت، مهندس نرم‌افزار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) به اتهام سرقت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و انتقال آن‌ها به ویکی‌لیکس، به ۴۰ سال زندان محکوم شد.

چلسی منینگ، افشاگر ارتش ایالات متحده نیز به اتهام در اختیار قرار دادن اسناد محرمانه آمریکا به سایت ویکی‌لیکس به ۳۵ سال زندان محکوم شده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا مجازات منینگ را کاهش داد و منینگ که در زندان تغییر جنسیت داده بود پس از هفت سال از زندان آزاد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.