ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض مطهری به ساپورتی که «حجم بدن» را نشان می‌دهد

علی مطهری، نماینده مجلس و نمایش‌دهنده تصاویر زنان ساپورت‌پوش در مونیتورهای مجلس ایران گفته هدفش از نشان‌ دادن این تصاویر این بوده که «دولت بداند باید نظارت کلی بر مسأله حجاب داشته باشد».

پس از گذشت شش روز از نمایش تصاویر زنان ساپورت‌پوش در مونیتورهای مجلس ایران، علی مطهری، نماینده مجلس و نمایش‌دهنده این تصاویر، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری آنا گفته است که هدفش از نشان‌ دادن این تصاویر این بوده است که «دولت بداند باید نظارت کلی بر مسأله حجاب داشته باشد».

علی مطهری از دولت حسن روحانی خواست تا غیر قانونی بودن پوشش ساپورت را به همه مراکز و نهادهای دولتی و غیر دولتی اعلام کند.

مطهری گفته است که می‌داند هر حرفی بزند به مذاق یک عده خوش نمی‌آید، اما این برایش مهم نیست، چون به حرفی که می‌زند اعتقاد دارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه حدود چهار سال است از ساپورت استفاده می‌شود و حتی اکنون علاوه بر زنان،‌ برخی مردان هم از این پوشش استفاده می‌کنند، گفته است که «شاید یک سال بیشتر نباشد که ساپورت در جامعه باب شده است».

وی اضافه کرده است: «ما نمی‌گوییم اصل ساپورت پوشیدن اشکال دارد. یکی با مانتویی که تا پایین زانوست ساپورت می‌پوشد و کسی هم نمی‌تواند به آن ایراد بگیرد. پس با اصل ساپورت پوشیدن مخالف نیستیم. در واقع اعتراض ما به آن پوشش ساپورتی است که کل حجم بدن را نشان می‌دهد و این نوع پوشش قطعاً حجاب نیست. ببینید برخی می‌گویند که حتی نباید اجازه فروش ساپورت را هم داد که این هم درست نیست.»

مطهری روز سوم تیرماه در جلسه پرسش و پاسخ از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته بود که اگر نوعی پوشش مانند ساپورت، «به تأسی از شبکه‌های ماهواره‌ای در کشور باب شود، دولت موظف است غیر‌قانونی بودن آن را اعلام و اعمال قانون کند تا این موضوع رسمیت پیدا نکند».

او همچنین از دولت حسن روحانی خواست تا اطلاعیه‌ای صادر کند و غیر قانونی بودن پوشش ساپورت را به همه مراکز و نهادهای دولتی و غیر دولتی اعلام کند.

علی مطهری

حال در گفت‌وگوی اخیر خود در ادامه مبارزه یا پوششی که در ایران ساپورت نام گرفته با اشاره به احکام اسلامی گفته است: «من می‌گویم آنجا که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم اِعمال قانون و اقدام عملی باشد،‌ این وظیفه دولت است و وظیفه مردم نیست. پس دولت نمی‌تواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. البته من نمی‌گویم که با هر نوع بدحجابی مقابله عملی شود. یعنی نباید با کوچک‌ترین نقصی که در پوشش فردی وجود دارد،‌ برخورد عملی شود. ‌من می‌گویم باید با این موارد بسیار ناهنجار مثل همان ساپورت پوشیدن که باب شده است، برخورد شود. اینجا دولت نمی‌تواند سکوت کند.»

او تاکید کرده است: «بحث ما این است که به طور کلی باید یک نظارتی باشد. حالا اینکه شکل این نظارت چگونه باشد،‌ موضوع دوم است. وقتی مردم احساس کنند دولت سر این قضیه حساسیت دارد و مخالف این کار است،‌ خود به خود ۵۰ تا ۶۰ درصد مشکل حل می‌شود.»

این اولین بار نیست که مطهری خواستار شدت عمل دولت در زمینه رعایت «حجاب و عفاف» می‌شود. او پیشتر نیز تأکید کرده بود که «دولت وظیفه دارد در مواجهه با موارد بسیار ناهنجار اعمال قانون کند» و تأکید کرده بود: «گذشته از قانون شرع، ما قانوع عفاف و حجاب را داریم که ۲۶ دستگاه اجرایی را موظف به انجام وظایفی کرده و وزارت کشور را مسئول هماهنگی آن دستگاه‌ها دانسته است.»

این نماینده اصولگرای مجلس معتقد است که برای مقابله با بد‌حجابی «اساساً نیازی به قانون نیست، چرا که آیات قرآن و سنت برای این موضوع کافی است.»

مطهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته است که تأکید او بر «ممنوعیت موارد بسیار ناهنجار است که نوعی ساختارشکنی به شمار می‌رود و بنیاد خانواده را تهدید می‌کنند». بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که علی مطهری ساپورت پوشیدن را از جمله موارد بسیار ناهنجار و تهدید کننده بنیان خانواده تلقی می‌کند.

او معتقد است که «اگر بخواهیم با سهل‌انگاری در مساله نظارت دولت بر پوشش اسلامی، آزادی تحریکات جنسی را در جامعه رواج دهیم، باید در این صورت به لوازم آن یعنی اماکن کذایی مانند کلوب‌های شبانه که در غرب وجود دارد، پایبند باشیم و گرنه عقده‌های روانی به خصوص در جوانان به وجود می‌آید که سبب عدم تعادل جامعه و حوادث ناگوار خواهد شد».

روز سه‌شنبه، سوم تیرماه سال جاری، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، برای پاسخ دادن به سئوال‌های علی مطهری، نماینده تهران و ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان درباره وضعیت حجاب و فراگیر شدن «ساپورت» در میان زنان در مجلس حاضر شد، اما سخنانش رضایت نمایندگان را فراهم نکرد و با ۶۴ رأی موافق، ۱۳۵ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده، پنجمین «کارت زرد» دولت یازدهم را گرفت.

«بی‌تفاوتی وزارت کشور نسبت به پدیده زنان ساپورت‌پوش در تهران و برخی شهرهای دیگر» و «عدم توجه وزارت کشور به اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» موضوع سئوال‌های نمایندگان از وزیر کشور بودند.

علی مطهری در جریان سئوال از وزیر، از اتاق فرمان مجلس خواسته بود عکس‌هایی که او ارائه داده را در صحن علنی از مانیتورها پخش کنند. هنگام پخش این عکس‌ها که بانوان ساپورت‌پوش را در سطح شهر نشان می‌داد، برخی از نمایندگان فضای مجلس را مشوش کردند که مطهری خطاب به آنها گفت: «ظاهراً دوستان به وجد آمدند.»

پخش این عکس‌ها و این جمله مطهری در روزهای گذشته با انتقادهای گسترده فعالان حقوق بشر و حقوق زنان مواجه شده و به نظر می‌رسد همین انتقادها مطهری را به پاسخ‌گویی واداشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساپورت، بهانه تازه دلواپسان |

    […] طرفداران مد درباره ست کردن این لباس مطلب می‌نویسند، در فیس بوک صفحه «عاشقان ساپورت» درست شده است و فرزند آیت‌الله مطهری با نشان دادن عکس دختران و زنان ساپورت‌پوش در مانیتور مجلس شورای اسلامی در واکنش به هیجان ایجاد شده در مجلس به همکاران خود می‌گوید: «ظاهراً دوستان به وجد آمدند.» […]

  • hasani

    علی مطهری در جمع هزار نفری دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت «فتنه» از زمانی آغاز شد که «عده ای کاسه داغ‌تر از آش شدند و گفتند دل آقا با احمدی‌نژاد است.» خبرگزاری ایسنا،در گزارش روز سه شنبه، دوم اردیبهشت، نوشت آقای مطهری می‌گوید از آذرماه سال ۸۷ متوجه شده که «ادامه دولت احمدی‌نژاد سم مهلکی برای کشور است.» علی مطهری می گوید «شخصا به دنبال این بودم که اصولگرایان بر روی دکتر ولایتی اجماع کنند و حتی موافقت آقایان خاتمی و هاشمی را هم گرفته بودیم!!. اما به یکباره عده ای کاسه داغ تر از آش گفتند که دل آقا با احمدی نژاد است و این نقطه شروع فتنه بود.» وی می‌گوید که از همان شروع به کار مجلس هشتم، در سال ۸۷، «احساس» کرده که «خطری انقلاب را تهدید می‌کند.» ! ظاهرا در سال ۱۳۹۲ توانست اجماع بر روی روحانی  و حتی موافقت آقایان خاتمی و هاشمی را هم بگیرد؟!

  • kamal

    علی مطهری سوپاپ اطمینان حکومت است . چند وقت یکبار دستور میدهند چیزی بگوید و بعد ساکت میشود! قبلا توکلی این نقش را بازی میکرد!!

  • Samad

    من از نماینده ی روستای خود در مجلس شورا می خواهم تصاویر زنان شدیداً محجبه (چادری) شاغل در پیرامون اماکن متبرکه را هم به عنوان اسناد محکومیت حجاب در صحن علنی مجلس نشان دهند تا ببینیم کدام یک بیشتر موجب وجد آنان خواهد شد