ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استانداری تهران منع ورود زنان به ورزشگاه را پیگیری می‌کند

صبح روز هشتم تیرماه، جمعی از زنان برای اعتراض به ممنوعیت حضور تماشگران زن ایرانی در بازی‌های لیگ جهانی والیبال، به استانداری تهران رفتند.

کمتر از دوهفته دیگر فدراسیون جهانی والیبال، ممنوعیت حضور تماشاگران زن ایرانی در مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران را بررسی خواهد کرد.  با این حال هنوز مشخص نیست دستور نخست این اقدام از طرف کدام نهاد صادر شده است.

در پی اعتراض‌هایی که در چند روز اخیر به ممنوعیت حضور تماشاگران زن ایرانی در بازی‌های لیگ جهانی والیبال در تهران شده است، صبح روز یکشنبه هشتم تیرماه سال جاری، جمعی از زنان برای اعتراضی مشابه به استانداری تهران رفتند.

پیش از این سارا قاسم‌پور دبیر کارگروه دختران معاونت زنان ریاست جمهوری گفته بود شورای تامین (که استاندار تهران نیز یکی از اعضای آن است)، ورود تماشاگران زن به ورزشگاه آزادی را برای دیدن بازی های لیگ جهانی والیبال منع کرده است.  از این‌ رو جمع ۲۰نفره یادشده بی‌آنکه فراخوانی داده باشند، به قصد دیدار و گفت‌و‌گو با حسین هاشمی استاندار تهران به محل استانداری رفته بودند.

به گزارش روزنامه «شرق»، دو نماینده از طرف استانداری و شورای تامین استان در جمع یادشده حاضر شدند و نامه‌ای را که توسط آنان خطاب به استاندار تهران نوشته شده بود، به نمایندگی از وی تحویل گرفتند.

در بخشی از این نامه نوشته شده است: «ما جمعی از زنان ایرانی به نمایندگی از نیمی از جمعیت کشور نسبت به تضییع حقوق ابتدایی زنان در ورود به ورزشگاه جهت تماشای مسابقات والیبال اعتراض داریم.»

بر اساس قوانین فدراسیون جهانی والیبال، ایران موظف شده است تا زمینه حضور زنان در ورزشگاه  آزادی را فراهم سازد. زنان معترض در نامه خود با اشاره به این شرط و اینکه در قانون اساسی هم بر اصل برابری حقوق زن و مرد تاکید شده، نوشته‌اند: «تقاضا داریم نسبت به ارائه و توضیح رسمی دلایل منع حضور زنان تماشاگر و ایجاد زمینه برای حضور دوباره آنها در ورزشگاه اقدام شود.»

نماینده استاندار که نام وی در گزارش شرق ذکر نشده، وعده داده است که موضوع مورد اعتراض، پیگیری و نتیجه آن ظرف یکی، دوروز آینده اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرده است که «استانداری و شورای تامین هیچ منعی برای حضور زنان در ورزشگاه ندارند و امکان دارد پای بخشنامه‌ای در میان باشد».

پیش از این مسئولانی چون حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم، محمود گودرزی، وزیر ورزش‌ و جوانان، شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری، طاهره طاهریان، مشاور ورزشی معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران و هادی حسینی، عضو فراکسیون ورزش مجلس ایران تاکید کرده‌اند که موافق حضور زنان در ورزشگاه به هنگام مسابقه‌های لیگ جهانی والیبال در ایران هستند.

با وجود این، هنوز مشخص نیست دستور نخست این ممنوعیت از طرف کدام ارگان و نهاد صادر شده است؛ آن هم در شرایطی که ممکن است ممنوعیت ورود تماشاگران زن به ورزشگاه آزادی برای دیدن مسابقه‌های لیگ جهانی والیبال در ایران، هزینه سقوط به لیگ پایین‌تر را به والیبال ایران تحمیل کند.

نادیده‌انگاری یکی از شرط‌های لیگ جهانی والیبال

در گزارش فاطمه جمال پور در روزنامه شرق تاکید شده است که «لیگ جهانی والیبال سه شرط را برای حضور ایران در لیگ جهانی اعلام کرده است: اول اینکه پخش بازی‌ها با قابلیت اچ دی باشد، دوم اینکه سیستم ویدیوچک در لیگ الزامی است و سوم اینکه زنان باید بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند».

گروهی از فعالان حقوق زنان، از جمله شیوا نظرآهاری، ژیلا بنی‌یعقوب، عاطفه نبوی، صبا شعردوست، میرا قربانی‌فر که به‌تازگی پشت درهای ورزشگاه آزادی ماندند

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در این زمینه به روزنامه «شرق» گفته است: «وقتی قرار شده تیم‌ ملی والیبال ایران از گروه B، یک‌ درجه صعود کند و به گروه A بیاید، FIV سه شرط مهم و تاثیرگذار تعیین کرده. یکی از این شروط حضور زنان در ورزشگاه بود. برای بازی ایران و ژاپن دو، سه‌هزارنفر خانم به ورزشگاه آمدند، در بازی بعدی این تعداد کمتر شد و در نهایت در بازی بعد از آن، بانوان از ورود به ورزشگاه منع شدند.»

داورزنی گفت: «ابتدا برای ورود زنان جلساتی با شورای تامین برگزار شد اما درست در روز بازی، آن اتفاقی که باید بیفتد، نیفتاد.»

روز ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ شماری از زنانی که برای تماشای بازی تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا مقابل ورزشگاه آزادی تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شدند.

در حاشیه بازی تیم ملی والیبال ایران و ایتالیا ماموران امنیتی و انتظامی از ورود زنان به ورزشگاه آزادی جلوگیری کردند. همچنین از ورود خبرنگاران زن که دارای کارت خبرنگاری هم بودند به داخل ورزشگاه جلوگیری شد.

پیش از آن روز جمعه ۲۳ خرداد نیز گروهی از زنان ایرانی که برای دیدن مسابقه والیبال ایران و برزیل به ورزشگاه ۱۲هزار نفری آزادی رفته بودند، پشت درهای بسته ماندند.

در پی ممانعت از حضور تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه آزادی، بیش از ۱۳۰ نفر از فعالان حقوق زنان با انتشار نامه سرگشاده‌ای به آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال و ناظر بازی های والیبال ایران و لهستان در تهران، خواستار حمایت آنها از حضور زنان ایرانی در این ورزشگاه شدند.

رئیس فدراسیون جهانی والیبال با واکنش نسبت به این مسأله اعلام کرده که اعضای شورای لیگ جهانی والیبال در نشست خود در ماه ژوئیه درباره این موضوع رایزنی خواهند کرد.

ممنوعیت حضور زنان در مسابقات تیم ملی والیبال به دو سال قبل و دو بازی‌ ایران در برابر ژاپن برای تعیین نماینده‌ آسیا در لیگ جهانی والیبال برمی‌گردد.

در مسابقه‌ اول زنان حضور داشتند، اما در دیدار حساس بعد، از ورود بیش از ۱۰۰۰ زن به سالن مسابقه جلوگیری شد و نیروهای انتظامی زنان حاضر را از مقابل در ورزشگاه متفرق کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین عقیلی

    با سلام پیشنهاد دارم اکثر بازیهای لیگ برتر منهای بازیهای استقلال و پرسپولیس تقریبن فاقد تماشاگر است منهای شهرستانها که استادیوم آنها کوچک و میشه با چندهزار ورزشگاه را پر کرد . اگر مسئولان کمی سحت گیری نکنن و اجازه بدهن در برخی بازیهای فاقد تماشگر فقط و فقط خانمها اجازه ورود به استادیومها را داشته باشن به امتحانش میارزه و اینقدر مسئولان هم مورد سئوال قرار نمیگیرن . این روش در کشور ترگیه اجرا شده و بسیا موفق بوده است