ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افطاری‌های تجملی، اقتصاد مقاومتی و بازیگران سینما

در حالی‌که دولت در سال‌های گذشته افطاری‌های پرتجمل برگزار می‌کرد، اکنون یک نماینده مجلس بازیگران سینما را متهم به شرکت در چنین ضیافت‌هایی کرده است.

افطاری‌های تجملی که پیشینه‌اش به دولت دهم در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌رسد، در سال جاری هم خبرساز شده. این‌بار اما پای عده‌ای از بازیگران سرشناس سینمای ایران به میان آمده و کار به مجلس شورای اسلامی هم کشیده است. آیا به‌راستی مسئولیت سفره‌های پرتجمل افطاری در ماه رمضان به عهده هنرمندان و بازیگران شناخته‌شده سینماست؟

یک گزارش نه چندان مستند

سه‌شنبه، ۱۰ تیر (۱ ژوئیه) گزارشی نه چندان مستند در خبرآن‌لاین منتشر شد. در این گزارش ادعا شده بود که یک شرکت تجاری پیامک‌هایی به گوشی‌های همراه ارسال می‌کند و به شهروندان مرفه تهرانی پیشنهاد می‌دهد که در ازای پرداخت حق‌الزحمه‌های کلان، بازیگران و هنرمندان شناخته‌شده سینما را بر سر سفره‌ مجلل افطار خود بیاورند.

سفره افطار در یکی از هتل‌های مجلل تهران

در این گزارش ادعا شده بود که برخی از بازیگران سرشناس سینما و برخی از مجریان محبوب در ازای دریافت مبالغ هنگفت در مهمانی‌های مجلل افطار شرکت می‌کنند. در این گزارش از هنرمندان زن مانند الناز شاکردوست، الهام حمیدی، نسرین مقانلو، تینا آخوندتبار، بهنوش بختیاری، پریناز ایزدتبار، بهاره رهنما و از بین آقایان هم از محمدرضا گلزار، امین حیایی، حسام نواب صفوی، سام درخشانی و کامبیز دیرباز نام برده شده بود.

همچنین از بین مجریان محبوب نام محمود شهریاری، علی ضیا، محمدرضا سنیانی و بهمن هاشمی در میان آمده بود. بنا به ادعای خبرآن‌لاین، این هنرمندان، بسته به محبوبیت و شهرتشان در ازای دریافت مبلغی بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۸ میلیون تومان بر سر سفره افطار حاضر می‌شوند و مهمانان را سرگرم می‌کنند. نام این هنرمندان منتشر شده، اما از شرکتی که ظاهراً این مراسم را سازماندهی می‌کند، هیچگونه اطلاعاتی ارائه نشده است.

واکنش در مجلس شورای اسلامی

سردار پاسدار مهدی عیسی‌زاده، نماینده مردم میاندوآب در مجلس

پس از انتشار زنجیره‌ای خبر ناموثق شرکت هنرمندان در ضیافت‌های مجلل افطار، مهدی عیسی‌زاده، نماینده مردم میاندوآب در گفت‌و گو با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به اعتراض گفت: «برگزاری مراسم‌ این‌چنینی علاوه بر ترویج مصرف‌گرایی، به تجمل‌پرستی و دوری از آرمان‌های دینی منجر خواهد شد.»

او با استناد به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی،  یادآوری کرد که برای تحقق «اقتصاد مقاومتی» می‌بایست از مصرف‌گرایی و اقدامات تجملی در ماه رمضان پرهیز کرد.

در نخستین واکنش‌ها به این خبر، عده‌ای از هنرمندان، شرکت در مهمانی‌های مجلل در ازای دستمزد را تکدیب کرده‌اند. کامبیز دیرباز، یکی از هنرمندانی که ادعا شده بود در چنین مراسمی شرکت می‌کند به خبرگزاری مهر اطلاع داد که از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری می‌کند. همچنین حسام نواب صفوی،بازیگر سینما هم قصد دارد به مراجع قضایی شکایت ببرد.

بیکاری بازیگران سینما

امین تارخ؛ انصراف از بازی در فیلم پر سر و صدای «محمد»

به دلیل خمودگی و فترت سینمای اجتماعی ایران بسیاری از بازیگران سر‌شناس ایرانی بیکار مانده‌اند. محمد رضا گلزار در سال ۹۲ در فیلم «دلم می‌خواد» از بهمن فرمان‌آرا بازی کرد. این فیلم آماده اکران است، اما هنوز به نمایش درنیامده. بهرام رادان، آخرین بار در فیلم «پل چوبی» ساخته مهدی کرم‌پور بازی کرد که در سال ۹۰ به نمایش درآمد.

پارسا پیروزفر از سال ۸۲ تا ۹۲ فقط در یک فیلم بازی کرده و گفته می‌شود که اقامت در آمریکا را به ماندن در ایران ترجیح داده است. هدیه تهرانی آخرین بار در سال ۹۱ در یک فیلم سینمایی (آشغال‌های دوست‌داشتنی) بازی کرد. امین تارخ هم از بازی در پروژه پرهزینه «محمد» انصراف داد. او آخرین بار در سال ۸۸ در یک فیلم سینمایی ظاهر شد. رویا نونهالی، گوهر خیراندیش، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، افسانه بایگان، شیلا خداداد و نسرین مقانلو از دیگر بازیگرانی هستند که با کم‌کاری و بیکاری خودخواسته یا تحمیل‌شده مواجه‌اند.

پای صحبت چند بازیگر سینما و تلویزیون

[tabby title="مهوش وقاری"]
مهوش وقاری (متولد ۱۳۳۳ در تهران) بازیگر سینما است. از سال ۱۳۸۸ تاکنون در فیلمی بازی نکرده. او می‌گوید: چند سالی است که بیکار هستم. پیشنهاد‌هایم کم است و همان‌ها هم نقش‌ها و کارهای خوبی نیستند که بتوانم قبولشان کنم. اگر پیشنهادی هم می‌شود فیلم‌های شبکه نمایش خانگی است که به تازگی زیاد باب شده است.

[tabby title="محمد کاسبی"]
محمد کاسبی (متولد ۱۳۳۰ تهران) بازیگر سینما و تلویزیون است. آخرین بار در سال ۱۳۸۷فیلمی با نقش‌آفرینی او به نمایش درآمد. می‌گوید: «اینطور نبوده که بگویم دست خودم بوده و در این مدت کمتر بازی کرده‌ام، مشغول کاری هم نبوده‌ام که بگویم به خاطر بازی در فلان سریال یا فلان فیلم فرصت حضور در کارهای پیشنهادی را نداشته‌ام و درباره علت این موضوع هم ترجیح می‌دهم نظری نداشته باشم و تحلیلی ارائه ندهم.»

[tabby title="رضا بنفشه‌خواه "]
رضا بنفشه‌خواه (متولد ۱۳۲۲ تهران)، بازیگر سینما و تلویزیون است. آخرین فیلمش در سال ۱۳۹۰ به نمایش درآمد. می‌گوید:«کم کار بودم. شاید دلیلش این باشد که پیشنهادهای کمتری نسبت به قبل داشتم و گاهی اوقات دستمزدی که بابت بازی در برخی آثار می‌گیرم، به عبارتی از چاله به چاه می‌افتد و هنوز دریافت نکرده، نمی‌دانم چطور تمام می‌شود! الان یک چک دارم که از دو سال پیش هنوز وصول نشده است. مدتی است تلویزیون دچار مشکل مالی شده و به همین نسبت تهیه‌کننده‌ها هم به عوامل کم‌لطفی و در پرداخت‌ها کوتاهی می‌کنند.

[tabby title="مریم سلطانی "]
مریم سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون است. آخرین بار در سال ۱۳۹۰ در فیلمی بازی کرد. می‌گوید: «حدود ۹۰ میلیون طلبکار هستم و هنوز که هنوز است این مبلغ را به من پرداخت نکرده‌اند و بنابراین ترجیح می‌دهم که اگر قرار است به این شیوه کار کنم، اصلاً کار نکنم و به جای اینکه زمانم را بگذارم و به شهرستان بروم و تا آخر پولم را ندهند، برای خودم شغل دومی را در نظر گرفتم و در حال حاضر به آن نیز مشغولم و خیلی هم از آن راضی هستم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سهیل

    اون 18 میلیونیه گلزار بوده ها.درضمن پارسا پیروزفر تو این 10 سال اینهمه فیلم بازی کرده:اسب حیوان نجیبی است و زندگی جای دیگری است و مهمان مامان و نقاب و اینجا بدون من و... الانم ایرانه.