ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جریمه تاریخی بزرگ‌ترین بانک فرانسه به آمریکا

بزرگ‌ترین بانک فرانسه باید جریمه‌ای بی‌سابقه به آمریکا بدهد، چون از تحریم‌های آن کشور علیه بعضی مشتریان خود از جمله ایران تخطی کرده است. این بانک جریمه را می‌پذیرد.

بانک فرانسوی«ب ان پ پاریبا» باید جریمه‌ای به مبلغ ۸ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار به آمریکا بپردازد، چون از تحریم‌های وضع‌شده‌ آن کشور علیه بعضی مشتریان خود از جمله ایران تخطی کرده است. این بانک به اشتباه خود اذعان و اعلام کرده که جریمه تعیین‌شده را می‌پذیرد.

سردر بانک «ب ان پ پاریبا» در پاریس

براساس شواهد موجود و اعلام مقام‌های آمریکایی، «ب ان پ پاریبا»، بزرگ‌ترین موسسه مالی فرانسه، از تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده از طرف دولت آمریکا تخطی کرده است. به همین دلیل از ماه‌ها قبل، مذاکراتی میان این بانک و دادگستری و مسئولان آمریکایی وجود داشته که اکنون به نوعی توافق انجامیده است. میزان جریمه بانک فرانسوی دوشنبه شب (۳۰ ژوئن) پس از تعطیلی بازار بورس نیویورک اعلام شد.

اما ژان لوران بونافه، مدیرکل بانک ب ان پ پاریبا، پیش از این اتفاق اعلام کرد که جریمه تعیین‌شده بسیار سخت بوده است. مورد مجازات این بانک فرانسوی نشان می‌دهد که ایالات متحده به شدت قصد پیگیری جرائم مالی‌ای از این دست را دارد.‌

پذیرش مجازات

بانک بزرگ فرانسوی جریمه ۸ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلاری را که ایالات متحده به‌عنوان غرامت تعیین کرده، پذیرفته است. این بانک متهم شده بود که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ دادوستدهایی با کشورهای ایران، سودان و کوبا داشته و پرداخت معامله محموله‌های نفت و گاز را با ارز دلار به انجام رسانده، اقدامی که با وجود تحریم‌های ایالات متحده ممنوع بوده‌ است.

جریمه توافق‌شده بالاترین رقمی است که یک بانک خارجی تا کنون باید به آمریکا می‌پرداخته است. هر چند پرداخت غرامت موجب چشم‌پوشی مسئولان آمریکایی از آغاز روند قضائی علنی و دادرسی در مورد این موضوع شده، اما بانک فرانسوی مجبور شده آشکارا و مشروح به خطای خود اعتراف کند. البته این جریمه نقدی برای بانکی در نظر گرفته شده که در آمریکا مشتریان بزرگی مانند شرکت‌های خودروسازی «فورد» و «تویوتا» و شرکت مخابراتی «اِی‌تی اند تی» دارد. این مجازات هم‌زمان به معنای زیان مالی و آسیب به وجهه‌ بانک فرانسوی نیز هست.

درآمد ب ان پ پاریبا در سال ۲۰۱۳ مبلغی معادل ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو بوده که کمتر از جریمه نقدی درنظر گرفته شده در ایالات متحده برای این موسسه مالی است. پرداخت جریمه نقدی به آمریکا نرخ سرمایه اصلی ۶ / ۱۰ درصدی بانک بزرگ فرانسه را حدود یک درصد کاهش می‌دهد. این وضع ممکن است کم‌اعتمادی مشتریان بانک را در پی داشته باشد.

پیامدهای پرسنلی

مسئولان بانک ب ان پ پاریبا، مدت‌ها پیامدهای وضع جریمه را دست‌کم گرفته بودند. به همین دلیل، ذخیره فعلی بانک برای پرداخت جریمه به آمریکا کافی نخواهد بود، چون بانک فرانسوی در سه‌ماه پایانی سال ۲۰۱۳ تنها یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای پرداخت جریمه‌های احتمالی کنار گذاشته بود، اما رقم جریمه تعیین‌شده از سوی آمریکا نزدیک ۹ میلیارد یورو است.

موضوعی که می‌تواند بهای سنگین‌تری برای بانک فرانسوی داشته باشد، ممنوعیت همه دادوستدهایی است که در تمامی سال ۲۰۱۵ با ارز دلار صورت می‌گیرند. این ممنوعیت در گام نخست به تجارت پرسود نفت و گاز مربوط می‌شود. افزون بر این، بسیاری از کارکنان و مسئولان بزرگ‌ترین بانک فرانسه از آنجاخواهند رفت یا کم‌وبیش پیش‌تر به همکاری خود پایان داده‌اند. برای نمونه، ژرژ شودرون دو کورسل، معاون مدیر کل ب ان پ پاریبا، پیش‌تر از سمت خود کنار رفت.

در جریان مذاکرات میان مسئولان آمریکایی و بانک فرانسوی، سیاستمداران فرانسه موضع‌گیری‌های خود را رفته‌رفته افزایش دادند. به همین ترتیب فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، از باراک اوباما، همتای آمریکایی خود خواست در کار دادگستری ایالات متحده تأثیرگذار باشد. رئیس جمهوری آمریکا نیز با این استدلال خواسته او را رد کرد که در ایالات متحده سنت آن بوده که رئیس جمهوری خود را درگیر دادرسی‌های قضائی و کیفری نکند. البته فرانسوا اولاند از تأثیر جریمه نقدی سنگین برای بزرگ‌ترین بانک فرانسه، بر اقتصاد کشورش می‌ترسید.

آرنو مونته‌بور، وزیر اقتصاد، و میشل ساپن، وزیر دارایی، جریمه تعیین‌شده از سوی آمریکا را متناسب با تخلف‌ها ندانسته‌اند. در این مورد، فرانسه هشدار می‌‌داد که تدابیر تنبیهی علیه بانک آن کشور ممکن است مانع پیشرفت مذاکرات بر سر توافق‌نامه تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا شوند. اما دادگستری ایالات متحده مجازاتی سخت را انتخاب کرد. البته مدتی نیز این‌طور به نظر می‌رسید که میزان جریمه نقدی حتی سنگین‌تر از رقم کنونی باشد، و ایالات متحده مبلغی حدود دو برابر جریمه کنونی، یعنی ۱۶ میلیارد دلار غرامت بخواهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • dm

    این یک باج گیری تمام عیار است مثل این می ماند جمهوری اسلامی یک بانک هلندی بخاطر رابطه با اسرائیل جریمه کند!!! البته امریکا چون تافته جدا بافته از بقیه جهان است و حکم خدای جهان را بازی میکند از این باچ گیریها میتواند بکند!