ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست سازمان ملل: حقوق بشر را در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران وارد کنيد

یک هفته پس از آخرین اظهارات ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل درباره اعدام‌های گسترده در ایران، وی درخواست کرد که در مذاکرات هسته‌ای با ایران موضوع حقوق بشر نیز گنجانده شود.

ناوی پیلای، مسئول حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه، (۳ژوئيه /۱۲تير) خواستار گنجاندن موضوع حقوق بشر در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵  شد.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

ناوی پيلای در حاشيه کنفرانسی در وين گفت: «گفت‌وگوهای بين ايران و شش قدرت جهانی به‌منظور دستیابی به توافق درباره برنامه هسته‌ای مورد مناقشه می‌بایست دغدغه‌های مربوط به حقوق بشر را نیز در بر گيرد.»

به‌گفته وی سازمان ملل به‌ويژه از اعدام‌ها، از جمله احتمال اعدام زنی به جرم قتل شوهرش در سن ۱۷سالگی در ايران نگران است.

اشاره کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به راضیه ابراهیمی است که در سن ۱۴سالگی ازدواج کرده، در ۱۵سالگی فرزند خود را به دنیا آورده و در سن ۱۷سالگی به دلیل قتل همسرش مجرم شناخته شده است. راضیه ابراهیمی گفته قربانی خشونت خانگی بوده است.

ناوی پیلای گفت: «اين اعدام‌های بسیار که به نظر ما از محاکمه‌های ناعادلانه یا اتهام‌های شبهه‌برانگیز ناشی می‌شود سبب نگرانی‌های فراوان است.»

وی افزود: «من توصيه می‌کنم که گفت‌وگوها با ايران به‌طور کامل نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر را در بر گيرد. ما از ايران می‌خواهيم متعهد به حمايت از حقوق بشر شهروندانش شود.»

درخواست گنجاندن مسائل حقوق بشر در مذاکرات هسته‌ای در حالی اعلام می‌شود که جمهوری اسلامی نشان داده است که به‌هیچ وجه حاضر نیست در کنار مذاکرات هسته‌ای به موضوعاتی چون حقوق بشر پرداخته شود.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، روز چهارشنبه ۱۱ تیر آغاز شد.

این دور از مذاکرات کمتر از دو هفته پس از گفت‌وگوهای دور پنجم در وین شروع شد. دور پنجم گفت‌وگوها بی‌نتیجه ماند و به نگارش متن توافق‌نامه جامع منجر نشد.

ناوی پیلای، روز پنج‌شنبه گذشته (۲۶ژوئن/ ۵تیر) از شمار زیاد اعدام‌ها در ایران از آغاز سال ۲۰۱۴ابراز نگرانی کرده و از دولتمردان این کشور خواسته است تا اعدام‌ها را متوقف کنند.

گفته می‌شود از آغاز سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۵۰ تن در ایران اعدام شده‌اند، اما برخی منابع شمار بسیار بیشتری را اعلام کرده‌اند. بیشتر اعدام‌ها به اتهام جرایم مواد مخدر انجام می‌شود که شرط حقوق بین‌المللی برای اجرای مجازات اعدام در مورد «مهم‌ترین جنایت‌ها» را شامل نمی‌شود.

همچنین در سال ۲۰۱۳از اعدام دست‌ کم ۵۰۰ نفر، ازجمله ۵۷ تن در برابر دیدگان مردم، اطلاع در دست است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • dm

    اتقاق اگر بشود خیلی خوب است. حالا که شرق و غرب دارند امتیاز میگرند چرا یک حق(حقوق بشر) نیز مردم ایران از رژیم نگیرند تا لاقل کمتر در رنج و عذاب باشند

  • بهنام

    خرخره حضرات را فشار میدهند و آنها هم چاره زیادی ندارند و مجبورند جام زهر را بنوشند . البته اینکه حقوق بشر هم وارد مذاکرات شود خیلی خوب است ، ولی مگر حضرات قبول میکنند . این طور که دارد پیش میرود ممکن است تا چندی دیگر بگویند اسرائیل را هم باید برسمیت بشناسید . بی تدبیری و عدم کفایت سیاسی و اجتماعی خامنه ای ، باعث بروز این وضعیت گردیده و الان در یک بن بست عجیب گیر کرده اند که خروج از آن به این راحتیها نیست .