ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالگرد برکناری مُرسی: چند کشته و زخمی در قاهره

یک سال پس از سقوط محمد مرسی، در تظاهرات اعتراضی اسلامگرایان به این مناسبت و انفجار چند بمب در قاهره، دست‌کم پنج نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.

در سالگرد سقوط محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر، توسط ارتش این کشور، روز پنج‌شنبه (سوم ژوئيه / ۱۲ تير) انفجار چند بمب و درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان، دست‌کم پنج کشته به جای گذاشت.

ارتش مصر روز ۱۲ تیرماه (سوم ژوئیه) سال گذشته محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای این کشور را برکنار و وی را بازداشت کرد.

به‌گزارش رویترز، اسلامگرایان مصر به‌مناسبت سالگرد سرنگونی دولت محمد مرسی روز پنج‌شنبه را «روز خشم» اعلام کرده و مردم را به شرکت در تظاهرات اعتراضی فراخوانده بودند.

به‌رغم اینکه مقام‌های دولتی هرگونه تجمعی را ممنوع اعلام کرده بودند، اخوان‌المسلمین و متحدان آن با نام «ائتلاف ضد کودتا» در چندین شهر مصر این فراخوان را منتشر کردند و هزاران نفر در پاسخ به آن به خیابان‌ها آمدند.

در حالی که میدان تحریر قاهره توسط نیروهای نظامی مسدود شده بود و در آن رفت و آمد جریان نداشت، درگیری‌هایی در محله «مهندسین» قاهره شکل گرفت. میدان تحریر مرکز اصلی انقلاب مصر در سال ۲۰۱۱ علیه حکومت حسنی مبارک و تظاهرات بزرگ سال گذشته علیه محمد مرسی بود.

در مناطق «ماتریا» و «اهرام» قاهره نیز درگیری‌هایی رخ داد. به‌گفته نیروهای امنیتی سه نفر در این درگیری‌ها کشته شدند.

گزارش‌هایی نیز از برگزاری تظاهرات در شهر اسکندریه منتشر شده است.

به‌گفته مقام‌های امنیتی مصر، انفجار یک بمب در «کرداسه»، واقع در میان اهرام «جیزه» و «سقاره» که از مکان‌های اصلی اسلامگرایان به‌شمار می‌رود، جان دو نفر را گرفت.

بمب دیگر در یک خودرو کارگذاری شده بود که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در محله «عباسیه» منفجر شد. همچنین سه بمب دست‌ساز در نزدیکی خودروهای پلیس در محله پر رفت و آمد «امبابه» منفجر شد، اما تلفاتی نداشت.

حملاتی از این دست در ماه‌های اخیر در قاهره چند برابر شده است. روز دوشنبه در انفجار بمبی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری دو مأمور پلیس کشته شدند.

محمد مرسی توسط عبدالفتاح سیسی، فرمانده کل ارتش سرنگون شد. سیسی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر پیروز شد، با سرکوب بی‌امان اسلامگرایان، گروه‌هایی از آن‌ها را به‌سوی نبرد مسلحانه کشانده است.

در آستانه انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی این کشور را به‌دلیل نقض فاحش حقوق بشر مورد انتقاد قرار داد.

در حال حاضر صدها تن از طرفداران محمد مرسی در زندان‌ها به‌سر می‌برند و بسیاری از آن‌ها به زندان‌های طولانی مدت و اعدام محکوم شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.