ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دل‌نگرانی‌های حامیان روحانی در همایش «دل‌آرام‌ها»

هم‌زمان با دور جدید مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی در وین، حزب مردم‌سالاری با شعار «ما دل آرامیم» همایشی برگزار کرد. دل‌نگرانی‌های وزیر ارشاد در این همایش پربازتاب بود.

«گردهمایی بزرگ منتقدان هسته‌ای» که شنبه ( ۱۳ اردیبهشت/۳ مه) در سالن آمفی تئا‌تر سفارت پیشین آمریکا با شعار «ما دلواپسیم» برگزار شد، هنوز در خاطره‌ها باقی مانده است. این‌بار اما هم‌زمان با دور جدید مذاکرات ایران با ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ایش که چهارشنبه ۲ ژوئیه در وین آغاز شده و به مدت دو هفته ادامه دارد، حزب مردم‌سالاری پیش‌دستی کرده و عصر پنجشنبه (۱۲ تیر/۴ ژوئیه) در هتل «المپیک» تهران، با شعار «ما دل آرامیم» همایشی برگزار کرده است. همایش «دل‌آرام‌ها» پاسخی است به همایش «دلواپس‌ها».

در همایش « دل‌آرام‌ها» عده‌ای از اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری شرکت کرده بودند. پیام آن‌ها این بود: «ما به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد داریم و مطلقاً نگران نیستیم.»

حزب مردم‌سالاری، به جریان اصلاح‌طلب تعلق دارد و به دلیل تشابه خط مشی‌اش با سیاست موسوم به «اعتدال» حسن روحانی، از مدافعان رئیس جمهوری است.

اتحاد ولایت فقیه با بزرگان

حسین قیومی، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، علی جنتی، وزیر ارشاد و مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری

حجت‌الاسلام حسین قیومی، یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با استناد به آیاتی از قرآن دل‌نگرانی «دلواپسان» را بیهوده خواند و گفت: «زمانی که ولایت فقیه و بزرگان در یک موضوعی اتحاد می‌کنند و به تیمی اطمینان و اعتماد می‌کنند و می‌گویند که آن‌ها فرزندان ما هستند، دلواپسی دیگر معنا ندارد.»

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به موارد اختلاف ایران با ۱+۵ در جریان مذاکرات اخیر، به تأکید گفت: «ما معتقدیم که هرگز نباید در جریان مذاکرات هسته‌ای در مورد تعداد سانتریفیوژ‌ها دچار محدودیت‌هایی شویم که از برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پشیمان شویم.»

او همچنین بر لزوم استفاده ایران از حق خود در مورد مباحث تحقیق و توسعه‌ در انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد و خواهان آن شد که مرکز هسته‌ای فردو و آب سنگین اراک تعطیل نشوند. او گفت: « این دو مرکز باید به مسیر خود ادامه دهند ولو اینکه در مسیر خود تغییراتی اعمال کنند.»

موشک‌ها و تحریم‌ها

رسانه‌های جهان گزارش داده‌اند که در دور تازه مذاکرات هسته‌ای در وین، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش علی‌رغم کاهش سطح مطالبات از سوی ایران هنوز هم راضی نشده‌اند و فشارهای خود را بر این کشور کماکان وارد می‌آورند.

همایش «دل‌آرام‌ها» در حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در هتل المپیک تهران

یکی از موارد اختلاف در این مذاکران موشک‌های بالستیک ایران است. دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت این موشک‌ها نباید موضوع مذاکرات وین قرار گیرند و تحریم‌ها علیه ایران هم باید لغو شوند.

احساس دلواپسی ذهن‌های ناتوان

در همایش « دل‌آرام‌ها» قطعنامه‌ای هم صادر شد. برگزارکنندکان این همایش در مقدمه این قطعنامه آورده‌اند که هدفشان این بوده است که «احساس جمعی»‌شان را نسبت به انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران شناسایی کنند و «احساس دلواپسی دیرهنگام» اقلیتی با ذهن‌های ناتوان» را تسکین دهند.

سپس نویسندگان این قطعنامه بیلانی از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد به دست می‌دهند و این پرسش را در میان می‌آورند که در آن زمان که به گفته آنان فسادهای مالی کلان اتفاق می‌افتاد، صنعت و تجارت در اثر واردات بی‌رویه و ارزان رو به زوال گذاشته بود، و بازار سرمایه کشور ناکارآمد شده و بر نرخ تورم روز به روز افزوده می‌شد، چرا حلقه مصباحیون از وضع پریشان کشور دل‌نگران نبودند؟

آن‌ها سپس خدمات دولت روحانی را ستایش می‌کنند و در پایان این قطعنامه بر میثاق خود با رییس جمهوری ایران پای می‌فشارند.

سخنان پربازتاب وزیر ارشاد

در این میان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در روزهای گذشته کارنامه یک‌ساله سیاست‌های فرهنگی‌اش در سایه بازی‌های جام جهانی و همچنین حمله داعش به موصل قرار گرفته بود، از فرصت برگزاری همایش « دل‌آرام‌ها» استفاده کرد و کارنامه مثبتی از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال گذشته به دست داد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش «دل‌آرام‌ها» برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در هتل المپیک تهران

وزیر ارشاد بدون آنکه به وعده‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر حذف سانسور کتاب و گشایش فضای فرهنگی کشور اشاره کند، تلاش کرد انتقادات حلقه مصباحیون از سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی را به سوی بحران‌های خانوادگی و اجتماعی مانند افزایش آمار طلاق و فروپاشی خانواده‌ها، و سقوط اخلاقی سوق دهد.

او ابتدا حلقه مصباحیون را مورد خطاب قرار داد و گفت: « بعد از همایش دلواپسان من مقاله‌ای در روزنامه ایران نوشتم مبنی بر اینکه ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با نگرانی شما متفاوت است، شما نگران این هستید که چرا یک خانم در شهر ساپورت پوشیده ما هم معتقدیم که باید دولت در این زمینه روش‌هایی را برای اصلاح در پیش بگیرد اما نگرانی ما نگرانی وضع اقتصادی و جوانان است که با مشکل ازدواج، مسکن و شغل درگیرند و این ام‌الفساد مشکلات شده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به مشکلات فرهنگی کشور پرداخت و ادعا کرد که فروبستگی‌های فرهنگی در دولت پیشین اکنون به فضایی گشوده تبدیل شده است. او در فرازی از سخنانش به همسویی سیاست‌های فرهنگی‌اش با دولت‌های پیشین اشاره کرد و به گلایه گفت: «بسیاری از فیلم‌هایی که امروز به آن‌ها اعتراض می‌کنند در دولت گذشته مجوز گرفته‌اند اما اکنون به یک‌باره نگران شده‌اند که سینما به انحراف می‌رود. یا در مورد کتاب‌هایی که هنوز مجوز انتشار نگرفته‌اند، داد و فریاد راه می‌اندازند. ۱۲ کتاب صادق هدایت در دولت نهم مجوز انتشار گرفت اما در این دولت که حتی درخواست تجدید چاپ هم نشده، فریاد می‌زنند که چرا دولت چنین اجازه‌ای می‌دهد. در دولت‌های نهم و دهم در برخی مطبوعات به مقدسات توهین می‌شد اما هیچ‌کسی مدعی نبود، اما امروز فریادشان بلند می‌شود که اسلام از دست رفت و منحرف شد.»

علی جنتی به مسأله فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، ممنوعیت آوازخوانی زنان، معطل ماندن کتاب‌هایی که منظر مجوزند، همسانی مضمونی کتاب‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و همچنین به سینمای اجتماعی ایران و توقیف برخی روزنامه‌ها در سال گذشته اشاره نکرد. او با تأکید بر سیاست‌های نظارتی گفت لایحه قانون تبلیغات تهیه شده و قرار است به زودی برای مجلس ارسال شود. همچنین هیأت نظارت بر مطبوعات هم جلسات خود را از ابتدای دولت برگزار می‌کند و او نیز به عنوان وزیر ارشاد اصرار دارد در تمام جلسات حضور داشته باشد.

وزیر ارشاد تلویحاً به این حقیقت اعتراف کرد که شمارگان کتاب در ایران کاهش پیدا کرده و خبر داد که دولت در پی راهکاری برای عرضه کتاب‌های مورد وثوقش در شبکه اینترنت است.

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش « دل‌آرام‌ها» بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های ایران داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.