ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حريم بنای تاريخی تخت جمشيد مخدوش شد»

ساخت‌وساز دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، حريم درجه دو مجموعه‌ جهانی تخت جمشيد را مخدوش کرده است.

ساخت‌وساز دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، حريم درجه دو مجموعه‌ جهانی تخت جمشيد را مخدوش کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، اواخر سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت اعلام کرد که مسجد و مجموعه‌ای فرهنگی در نزديکی تخت جمشيد ساخته می‌شود.

در همان زمان، مسئولان ميراث فرهنگی استان فارس، ضوابط و مقررات تخت جمشيد را برای ساخت‌وساز اعلام و تأکيد کردند که هيچ بنايی در حريم درجه‌ دو اين محوطه‌ جهانی نبايد بيشتر از هشت متر ارتفاع داشته باشد.

اکنون اسکلت فلزی دو مناره‌ مسجدی که در اين محدوده ساخته شده، «ضوابط  را شکسته و به همين دليل، کار ساخت اين مسجد توسط مسئولان ميراث فرهنگی متوقف شده است».

مسعود رضايی، مدير اداره‌ ميراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مرودشت گفت: «موضوع ساخت‌وساز در حريم تخت جمشيد توسط دانشگاه آزاد در جلسه‌ شورای فنی پايگاه پارسه - پاسارگاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأکيد شد که مناره‌های مسجد بايد تعديل شوند.»

وی افزود: «اداره‌ ميراث فرهنگی در اين زمينه، جسارت لازم را دارد و موارد به‌ شکل قانونی به دانشگاه آزاد اعلام شده، البته آن‌ها نيز همکاری کرده و کار ساخت‌وساز را تعطيل کرده‌اند.»

رضايی با اشاره به ثبت نام تخت جمشيد در فهرست ميراث جهانی، گفت: «يونسکو نسبت به اين محوطه و حفظ حريم تخت جمشيد حساس است و ما نيز از نظر فرهنگی وظيفه داريم ضوابط را درباره‌ اين محوطه‌ جهانی رعايت کنيم.»

تخت جمشید جزو مشهورترین آثار باستانی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌‌ است.

تخت جمشيد مجموعه‌ای از کاخ‌ها و بناها است که از دوران هخامنشی به جا مانده است. بنای تخت جمشيد، متعلق به دوران هخامنشی است (۵۵۰تا ۳۳۰پيش از ميلاد) و در ۴۵کيلومتری شمال شرق شيراز و در نزديکی شهر مرودشت قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    این ساده اندیشان میپندارند با ساختن مسجد ارکان نظام جهل و جورشان تقویت میگردد و نظام ضد مردمی شان تداوم مییابد. مگر کورند و نمی بینند که در همسایگیشان داعش در حال تخریب بناهای مذهبی است و آنها را نماد کفر و الحاد میخواند. بنائی که با جهل و خرافات ساخته شود لاجرم سرنوشتی چنین دارد. در ایران بعد از انقلاب هزاران امامزاده جدید یافت شده! و هزاران مسجد خالی و بی مصرف دیگر به مسجدهای کشور اضافه شده است. هر مسجدی که ساخته میشود دکانی است برای تزویر و ریا . سقوط اخلاق و ارزشهای معنوی در ایران نشان میدهد که تا چه حد آموزه های دینی و موعظه های این حضرات ،که ربطی به دنیای معاصر امروز ندارد، بیهوده و عبث بوده است وتا چه حد مردم از آن رویگردان شده اند.

  • itav789

    درود - مقاله ی جالبی بود آیا شما این مقاله «حریم بنای تاریخی تخت جمشید مخدوش شد» رو به انگلیسی هم دارید؟ اگر دارید لطف کنید برای من به ایمیلم بفرستید سپاس

  • بابک

    فیلمهایی که صداو سیمای جمهوری اسلامی می سازد را ببینید، هرچه نقش منفی است با نام ایرانی است و هرچه نقش مثبت است با نام عربی . دیگر چه کنند تا عده ای باور کنند این حاکمان و طرفدارانشان ضد ایرانی هستند؟

  • بابک

    چرا باید در حریم تخت جمشید « مسجد و مجموعه‌ای فرهنگی (؟) در نزدیکی تخت جمشید ساخته ‌شود» که مناره اش بلدتر یا کوتاه باشد؟ مگر اینهمه مسجد که در سراسر کشور ساخته شد چه سود و اثر اخلاقی و فرهنگی ( حتا اسلامی ) داشت که حالا در حریم تحت جمشید مسجد میسازند؟ شاید اگر دشمن خارجی بر ایران حاکم میشد اینهمه خسارت ، انواع خسارت به بار نمی آمد که در دوره این نظام مقدس به بار آمد. بی هیچ شرمی با هرچه که نام و نشانی از ایران و ایرانی داشته باشد دشمنی می کنند