ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه: ایران از یکپارچکی عراق حمایت می‌کند

مرضيه افخم در مورد موضع رسمی ايران در قبال استقلال کردستان عراق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ايران از يکپارچگی و وحدت عراق حمايت می‌کند.»

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران شنبه ۱۴تيرماه، گفته مردم عراق هرگز به تجزيه کشورشان تن نخواهند داد و ایران از یکپارچگی این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، اين مقام ارشد وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تجزيه عراق، گفت: «قانون اساسی عراق ظرفيت تامين خواسته‌های همه مردم اين کشور را دارد و ترديد نداريم هر فرد عراقی به دنبال حفظ يکپارچگی کشورش است.»

مرضيه افخم در مورد موضع دولت ایران در قبال استقلال کردستان عراق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ايران از يکپارچگی و وحدت عراق حمايت می‌کند.»

او افزود: «بی‌ترديد مردم هوشيار عراق اجازه نمی‌دهند که توطئه‌ها و روياهای خام رژيم صهيونيستی و دشمنان عراق واحد در منطقه تحقق يابد.»

دیگر اظهارات مقام‌های ایران

چندی پیش نیز مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه العالم گفته بود: «تجزیه عراق به نفع هیچکس نیست، و این امر حتی به نفع کشورهایی نیست که حامی تروریست‌ها هستند.» این مقام ارشد نظامی افزوده بود که ایران درباره عراق نیز همانند سوریه از دولت مرکزی حمایت می‌کند.

مسعود بارزانی و نوری المالکی (عکس از آرشیو)

 این درحالی است که آیت‌الله سیستانی، یکی از مراجع تقلید معتقدان به مذهب شیعه که پیش از این فتوای جهاد علیه دولت اسلامی شام و عراق (داعش)‌ را صادر کرده بود، جمعه گذشته نسبت به «توطئه از پیش طراحی شده جهت تجزیه» این کشور هشدار داد.

پیشتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در گفتگو با «بی بی سی» از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردها از عراق در ماه‌های آینده خبر داده بود.

پس از این اظهارات، دولت آمریکا نیز مخالفت خود را با استقلال کردستان اعلام کرد. جاش ارنست، سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا، گفته بود: «ما همچنان بر این باوریم که عراق اگر متحد باشد قوی‌تر است.»

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه ۱۰  تیرماه نسبت به برخی تلاش‌ها برای تجزیه عراق هشدار داد و گفت ایران اطمینان دارد که افراد عاقلی در میان سران کردهای عراق وجود دارند که حاضر به تجزیه این کشور نمی‌شوند.

مسعود بارزانی در سال‌های گذشته و به ویژه با بالا گرفتن اختلاف با حکومت مرکزی عراق، بارها  از اختلاف کردستان سخن گفته بود، اما این بار به دلیل وضعیت سیاسی و امنیتی عراق اظهاراتش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    انموقع که سنی ها را سرکوب و زندانی میکردید و با کردها ستیز میکردید باید فکر چنین روزهایی را هم میکردید. بزودی تمام اقوام ایرانی نیز خواستار حقوق سرکوب شده و اموال بغارت رفته مردم ایران  میشوند.