ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شانزدهمین «جشن سینمای ایران» گشایش یافت

آیین داوری شانزدهمین «جشن سینمای ایران» گشایش یافت. این نخستین دوره «جشن سینمای ایران» پس از بازگشایی خانه سینما در شهریور ۹۲ است.

عصر یکشنبه ۱۵ تیر ماه در خانه سینما، «آیین داوری» شانزدهمین جشن سینمای ایران گشایش پیدا کرد. در این مراسم محمد مهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما)، فرهاد توحیدی (رئیس خانه سینما) و محمد بزرگ‌نیا (دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران) همراه با تنی چند از هنرمندان و سینماگران ایران حضور داشتند.

تسویه حساب با «آقای چپز»

کیومرث پوراحمد: تسویه حساب با جواد شمقدری

در ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ پس از برگزاری پانزدهمین جشن سینمای ایران، درگیری‌های گسترده‌ای بین دولت و خانه سینما اتفاق افتاد و سرانجام محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت احمدی‌نژاد دستور انحلال خانه سینما را صادر کرد. این نخستین بار است که بعد از بازگشایی خانه سینما در شهریور ماه ۹۲ «جشن سینمای ایران» به عنوان تنها جشنواره سینمایی مستقل ایران برگزار می‌شود.

کیومرث پوراحمد، کارگردان و فیلمنامه‌نویس و دبیر دوره پیشین «جشن سینمای ایران» به عنوان نخستین سخنران روی صحنه رفت و در سخنانی تند، جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی کشور در دولت دهم را که سینماگران مستقل را تحت فشار قرار داده بود، مورد خطاب قرار داد و گفت: « آن زمان به آقای "چیز" می‌گفتیم که تو تنها یک پشت میز نشینی و این ما هستیم که می‌مانیم، او گفت همه ما رفتنی هستیم و ما به او می‌گفتیم که حداقل اگر همه ما رفتنی هستیم، فیلم‌هایی ساخته‌ایم که در خاطره‌ها باقی می‌ماند، اما تو چی؟ با آن همه خراب‌کاری‌هایی که در سینمای ایران انجام داده‌ای. اگر کارنامه فعالیت این شخص توسط چند کار‌شناس بررسی شود، یک کیفرخواست پر و پیمان را می‌توان آماده کرد. بسیاری از ما طی این سال‌ها در سینما عذاب کشیدیم و افراد بسیاری مانند من در این شش سال منحوس نتوانستند کار کنند.»

کیومرث پوراحمد در شهریور ماه ۱۳۹۰ گفته بود جامعه سینمایی کشور اجازه نمی‌دهد دولت احمدی‌نژاد مراسم ختم سینمای مستقل ایران را برگزار کند.

فرصتی برای «وفاق» بین اصناف سینمایی

محمد مهدی عسگرپور : فرصتی برای «وفاق» بین اصناف سینمایی

محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما در سخنانی اعلام کرد که باید از جشن سینمای ایران به عنوان فرصتی برای «وفاق» بین اصناف سینمایی کشور استفاده کرد. او سپس به مدیریت جشنواره فیلم فجر که از سوی دولت برگزار می‌شود اشاره کرد و این جشنواره را غیر قابل مدیریت خواند.

مدیر عامل خانه سینما پیش‌بینی کرد که به همین دلیل در آینده‌ای نه چندان دور نحوه برگزاری جشنواره‌های سینمایی در ایران دگرگون شود. او از این دگرگونی‌ها به عنوان «جراحی» یاد کرد. او از سینماگران خواست که با مدیران سینمایی در دولت روحانی همکاری کنند و به سودای جوایز سینمایی، به آن‌ها اطلاعات غلط ندهند.

محمد بزرگ‌نیا، دبیر شانزدهمین جشن سینمای ایران به عنوان آخرین سخنران روی صحنه رفت و اظهار امیدواری کرد که جشن سینمای ایران بدون حاشیه برگزار شود.

در این مراسم، هنرمندانی چون رویا تیموریان، مسعود رایگان، فرهاد توحیدی، حمید نعمت‌الله، کیوان کثیریان، کاوه سجادی حسینی، محمدعلی باشه آهنگر، ناصر چشم‌آذر، سیامک شایقی، همایون ارشادی، قاسم قلی‌پور، بهرام توکلی، محسن امیریوسفی، محسن روزبهانی، آریا عظیمی‌نژاد، مازیار میری، جواد نوروزبیگی، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، محمد رضا بزرگ‌نیا، سروش صحت، شادمهر راستین حضور داشتند.

خانه سینما، نخستین بار در سال ۱۳۶۵ و در پی تصویب قانونی در مجلس ایران مبنی بر اختصاص دو درصد از درآمد فروش سینما در جهت بهبود وضعیت رفاهی و صنفی شاغلان سینما تأسیس شد و در سال ۱۳۶۸ به عنوان بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینماگران ایرانی، موجودیت یافت.

جشن سینمای ایران یک جشنواره سینمایی است که هر سال توسط خانه سینما برگزار می‌شود و الگوی آن جایزه اسکار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • as

    باز خوانی ستایش جعفر پناهی از فیلم «امروز»ساخته رضامیرکریمی نویسنده و کارگردان فیلم امروز با آگاهى از دادن اطلاعات اضافى پرهیز مى‌کنند تا حکایت امروز ایران را بسازند، ایرانى که نمادش بیمارستان است،با این وجود همه گردانندگان‌اش از مسئولان و مدیران گرفته تا نگهبان دم درش، بیشتر از آنکه به فکر درمان باشند به فکر پرونده و پرونده‌سازى براى بیمارانند و خود را محق مى‌دانند هر قضاوت کورکورانه‌اى که مى‌خواهند بکنند و این قضاوت‌شان را حتى با خشونت نشان دهند. http://www.parstourism.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=15274