ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتیجه مقدماتی انتخابات افغانستان: پیشتازی احمدزی

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در نشستی خبری نتایج انتخابات این کشور را اعلام کرد. اشرف غنی احمد‌زی ۵۶.۴۴ درصد و عبدالله عبدالله ۴۳.۵۶ درصد آراء را به دست آورده‌اند.

یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، عصر دوشنبه ۷ ژوئیه در یک کنفرانس خبری نتایج انتخابات این کشور را اعلام کرد.  اشرف غنی احمدزی ۵۶.۴۴ درصد و عبدالله عبدالله ۴۳.۵۶ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

بنا بر اعلام نورستانی، از مجموع حدود ۸ میلیون رای، اشرف غنی احمدزی، ۴۴۸۵۸۸۸ رای و عبدالله عبدالله ۳۴۶۱۶۳۹ رای کسب کرده‌اند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که ۳۸ درصد از  هشت میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۹۳ هزار رای شمارش شده، آرای زنان و ۶۲ درصد آرای مردان بوده است.

نورستانی در نشست مطبوعاتی خود اذعان کرد که برخی اشتباهات در روند رای‌گیری وجود داشته‌اند. او برگزاری انتخابات با معیارهای جهانی در افغانستان را دشوار خواند و افزود: «تقلب را نمی‌توان انکار کرد.»

نورستانی تایید کرد که در برخی حوزه‌ها مداخلاتی صورت گرفته است: «بعضی مقام‌های حکومتی به ویژه مسئولان ولایات و افراد بلندپایه دولتی بی‌طرف نمانده‌اند.» او حتی از موضوع رشوه در فرآیند رای‌گیری سخن گفت.

نتیجه اعلام شده مقدماتی است و با ۵ روز تاخیر نسبت به زمان مقرر اعلام می‌شود.

دلیل این تاخیر، بازشماری آرای برخی حوزه‌ها در پی اعتراض عبدالله عبدالله به تقلب «سیستماتیک» و رای چند باره یک گروه سازمان یافته بود.

عبدالله، وزیر خارجه پیشین افغانستان، خواهان برگزاری انتخابات دوباره در سه ولایت شرقی افغانستان بود ولی کمیسیون انتخابات این درخواست را قانونی ندانست.

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمدزی ۶ / ۳۱درصد آرا را به دست آورده بودند.

عبدالله روز جمعه (۶ ژوئن/۱۶ خرداد) از یک سوء قصد جان سالم به در برد، اما ۱۲ نفر دیگر در این حمله کشته شدند.

ضیاالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در پی اعتراض جدی عبدالله،  دو هفته پیش از مقام خود کناره گرفته و گفته بود این تصمیم را برای جلوگیری از بحران در افغانستان و به خاطر منافع ملی می‌گیرد.

نتیجه نهایی انتخابات افغانستان در ۲۲ ژوئیه اعلام می‌شود.

قرار بود نشست مطبوعاتی نورستانی و اعلام نتایج مقدماتی دور دوم انتخابات افغانستان ساعت ۲ به وقت محلی برگزار شود. این کنفرانس با ۴ ساعت تاخیر در ساعت ۱۸ آغاز شد.

گزارش شده که در خلال این ۴ ساعت، گفتگوهای فشرده‌ای در کمیسیون انتخابات با حضور نماینده سازمان ملل در جریان بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اچ

    در دور نخست عبداله حدود 14 درصد از احمد زی جلو بود، پس از آن در دور دوم چند تن از کاندیداها هم به او پیوستند. در نتیجه رایش باید خیلی بیشتر شده باشد؛ چگونه اکنون حدود 13 درصد عقب است؟ دفعه پیش ( در رقابت با کرزی ) هم از کرزی پیش افتاده بود ولی با تقلب کرزی را پیروز خواندند. تقلب ازاین روشن تر ؟ یادم هست چند ماه پیش در همین سایت دراین باره نوشتم که عبداله پیروز می شود ولی باز هم تقلب خواهند کرد. متاسفانه این پیش بینی درست درآمد.

  • dm

    !!! یعنی عبدالله عبدالله حتی یک درصد از دور هم کمتر رأی آورد! وی در مرحله اول بیش از 45% رأی آورده! این چه جور دموکراسی است؟! میهمانی اندیشه (55) مدل‌های مختلف دموکراسی پ.ن واقعاً برای مردم این منطقۀ به اصطلاح شرق اسلامی متأسفم، هر گاه کور سوی امیدی چشمک میزند، خیلی سریع به هجوم ناامیدی آن را نابود می‌کند! به هر حال به عنوان یک کسی اوضاع منطقه رصد میکند جای سوال دارد چرا چنین چیزهای عیجبی روی میدهد؟! پیشی منم مثل خیلیها همین است که قبلاً گفتم. بنگرید: دموکراسی بازنده قوم گرایی در جمهوری اسلامی افغانستان - یکشنبه هفتم اردیبهشت 1393 http://s5.picofile.com/file/8121479176/collage_shahzoda_afghanistan.jpg دور تا دور ایران را کشورهایی احاطه کردند که اعم از اینکه حکومتشان دموکراسی باشد مثل ترکیه و پاکستان و افغانستان و عراق، یا دیکتاتوری و غیر دموکراتیک مثل جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و عربستان و دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و کمی دور همگی در یک چیز مشترک هستند و آن اسارت در چنگال ویرانگر قوم گرایی زبانی و دینی و مذهبی هستند! قوم گرایی (پان، ناسیونالیزم قومی و مذهبی...) از بزرگترین بدبختیهای کشورهای منطقه ما است! عبدالله عبدالله: مادر تاجیک، پدر پشتو 45% اشرف غنی احمدزی پشتو 31.5% پیروز واقعی، قوم گرایی و بازنده واقعی دموکراسی! پ.ن 2 بزودی سعی میکنم مقاله یا یادداشت مفصلی در این باره منتشر کنم ولی این کامنت را که الان در سایت الف گذاشتم را مطالعه کنید: «به نظرم ساختار کشوهایی مثل افغانستان که با تنوع قومی و مذهبی روبر هستند بایست تغییر کند. د کشور متکثر قومی و مذهب، دموکراسی از نوع پارلمانی-ریاستی مشکل زا است. ترکیب پارلمانی-ریاستی با عدم تمرکز البته منظورم فدارلیسم قومی نیست. بهترین شیوه اداری-سیاسی شاید باشد. کاهش اختیارت و قدرت حکومت مرکزی و افزایش اختیارت دولتهای محلی در ابعاد اداری و سیاسی و اجرایی و پارلمانی با حفظ وحدت و یکپارچگی کشوری. ولی در وضعیت حساس فعلی، تشکیل یک دولت ائتلافی و آشتی ملی و تصمیم برنامه مند برای تحول ساختار سیاسی-اداری در جهت بهبود وضع دموکراسی در افغنستان بویژه در چارچوب پیشنهاد من بهترین راه حل ممکن است. من به شدت مخالف هر گونه تجزیه‌طلبی و قوم‌گرایی و تفرقه مذهبی... در کشورهای مسلمان منطقه هستم. این میراث شوم مرزهای مصنوعی که در نتیجه جهل، ظلم، عقب‌ماندگی و مداخلات اجانب است نبایست بیش از این بدتر کرد. راه حل احترام و حفظ تمامیت ارضی کشورهای فعلی ولی در مقابل برقراری نظامات عادلانه و دموکراتیک است و از طرفی ایجاد و تقویت سازمانهای همکاری منطقوی یا اتحادیه‌های منطقه‌یی است مانند اکو یا اریوتورال (اتحادیه کشورهای آسیای مرکزی-غربی) است. این معضل مثل خیلیها منم پیش بینی کرده ام. لطفا مساعدت کنید و مطلب این لینک را مطالعه بفرمایید http://mehre2.blogfa.com/post/449 »