ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اعتراض اجتماعی» در میدان هفت تیر تهران

جوان ۳۶ ساله‌ای در حالی که بر لباس خود نوشته بود «فقر، اختناق و دروغ عامل خودکشی»، به بالای دکل مخابراتی مجاور پل عابر پیاده میدان هفت تیر تهران رفت.

ظهر روز  سه‌شنبه ۱۷ تیر  یک جوان ۳۶ ساله که روی لباس خود با حروف درشت نوشته بود «فقر، اختناق و دروغ عامل خودکشی»، به بالای دکل مخابراتی مجاور پل عابر پیاده در میدان هفت تیر تهران رفت، اما با دخالت نیروهای آتش‌نشانی و نیروی انتظامی به پایین منتقل و دستگیر شد.

فیلمی از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف منتشر شده است. بر اساس گزارش‌های موجود، این جوان تاکید کرده که قصدش از این کار «خودکشی» نیست و «اعتراض» است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در خبری کوتاه دلیل رفتن این جوان به بالای دکل مخابراتی هفت تیر را «نامشخص» اعلام کرده است.

اندکی پس از رفتن این جوان به بالای دکل مخابراتی، ماموران نیروی انتظامی همراه با اورژانس اجتماعی و نیروهای آتش‌نشانی در محل حاضر شدند تا او را از بالای دکل به پایین بیاورند.

تلاش نیروهای امدادگر و نیروی انتظامی در حالی بود که اقدام این جوان و بالا رفتن او از دکل مخابراتی، موجب تجمع شمار زیادی از عابران در محل رویداد، انسداد مسیرهای منتهی به میدان هفت تیر و ترافیک سنگین در این منطقه شده بود.

مردم حاضر در میدان هفت تیر تهران با تلفن‌های همراه خود از صحنه عکس و فیلم می‌گرفتند.

تصاویر موجود نشان می‌دهند افزون بر عابران پیاده، ساکنان خیابان‌های منتهی به میدان هفت تیر نیز از طریق بالکن و پنجره خانه‌ها صحنه رویداد یادشده را نظاره کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی شمار زیادی از کارکنان و کارمندان شرکت‌های مشرف نیز برای دیدن این صحنه کار خود را ترک کرده و به میدان هفت تیر آمده بودند. مردم حاضر با تلفن‌های همراه خود از صحنه عکس و فیلم می‌گرفتند.

تصاویر منتشر شده در ایسنا نشان می دهد که این فرد روی لباس خود کاوری زردرنگ کشیده بوده که روی آن با خط قرمز آشکار، این عبارت به چشم می‌خورده است: «دروغ، فقر و اختناق دلیل اقدام خودکشی.»

ایسنا، در گزارش کوتاه خود از این رویداد، نخست به جای کلمه «اختناق»، از «اختلاس» استفاده کرده بود. بعد از گذشت چند ساعت اما زمانی که عکس‌های حمید دستجردی در این خبرگزاری منتشر شد و در رسانه های دیگر بازنشر شد،  آن را تصحیح کرد. به نظر می رسد تلاش خبرگزاری‌های داخل این بوده است که اعتراض فردی این جوان به دلیل فقر  و دروغ و اخنتاق موجود در جامعه را در افکار عمومی به خودکشی به دلیل «فقر و اختلاس» کاهش دهند.

در یکی از فیلم های منتشر شده از این رویداد، جوان یادشده که در گزارش‌ها نامی از وی به میان نیامده است، هنگام نزدیک شدن نیروهای امداد آتش نشانی، آنها را تهدید می‌کند که در صورت نزدیک شدن آنان، خود را به پایین پرتاب می‌کند. در نهایت اما پس از گذشت حدود سه ساعت او را از بالای دکل به پایین می‌آورند و تحویل ماموران نیروی انتظامی حاضر در محل می‌دهند.

جوانی که بالای دکل مخابراتی رفته بود توسط نیروی انتظامی دستگیر شد.

ایسنا به نقل از نیروهای آتش نشانی نوشته است: «عوامل آتش‌نشانی حاضر در محل گفتند: فرد مذکور قصدش از این کار خودکشی نبوده و بیشتر قصد جلب توجه داشته است، اما هنگام نزدیک شدن نیروهای امدادی به وی، آنها را تهدید به پرتاب کردن خود می‌کرده است.»

جوان یادشده بر اساس نوشته روی لباس اش، در حالی «فقر و اختناق و دروغ» را عامل خودکشی خوانده است که آمار سازمان‌های داخل ایران نیز افزایش خودکشی در ایران را تائید می‌کنند.

روز ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ پزشکی قانونی اعلام کرد در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۲ روزانه ۱۱ نفر در ایران خودکشی کرده‌اند.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۲ سه هزار و ۱۲۵ مورد خودکشی ثبت شده که ۹۸۲ نفر زن و دو هزار و ۱۴۳ نفر نیز مرد بوده‌اند.

«فقر»، «فشار اجتماعی»، «کاهش امید به آینده» و «افسردگی مزمن» از جمله دلایل اصلی این خودکشی‌ها به شمار می‌روند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    این واقعه هشداریست به دولت روحانی و بیان درد و رنجی ست که مردم تحمل می کنند وقتی کسی در محاصره ی درد و رنج و بیکاری مزمن قرار بگیرد از جان گذشته میشود و به خیابان می آید تعداد این حوادث از این به بعد افزایش خواهد یافت تا اینکه مردم یک صدا و متحد برای دفاع از خود و تغییر شرایط شکنجه آور اقدام کنند این حرکت دور نیست که به خیابانها کشیده شود . مرد 36 ساله در بلوغ کامل فکریست تنها شرایط دروغ و تزویر و فساد و بیکاری و بی عدالتی ست که بر او حاکم شده تا فریاد اعتراضش را بلند کند . جنایتکاران به هوش باشند دیگر فرصتی باقی برایشان باقی نمانده است .

  • پیمان

    واقعا دردناک هست که که مردم به این سادگی‌ به یک مسئله بزرگ در جامعه از دید تفریح نگاه میکنند. مسئولین نظام که فقط مشغول حل مشکلات بقای خودشان هستند و نه انگار در این کشور انسان زندگی‌ می‌کند.

  • عقاب سفید

    هم وطنان؛ بجای خودکشی وفرار ازخودی کە زیرسایەء رژیم حاکم برایران بە خودبیگانە تبدیل شدە،بیاییددست بە دست هم دهیم وبپاخیزیم مسببان فقر،اختناق ودروغ رادرجامعە ماترویج دادەاندراازسرزمینمان بیرون کنیم. بە جای خودکشی چە بهتردراه آزادی مان جان بسپاریم...

  • Samad

    اکنون که تفاهم نامه ی 2000 میلیارد تومانی ( اعداد مفهوم دارند والله، دقت کنید) شهرداری کثیف تهران با سپاه لاشخور ج. ا. فرصت اشتغال از هزاران هزار جوان و میانسال و سالمند تهرانی را صلب کرده، این بنده ی خدا باید برود این ریسک را بکند که اعتراضی این چنین مسالمت آمیز و مظلومانه بکند و ملت شریف و غیور و ... و علاف از او با مبایل عکس بگیرند. وای بر این مردم و سرزمین. لیاقت ما یا محمود افغان است یا داعش!

  • بهنام

    آفرین بر شجاعت و غیرت این راد مرد جوان ایرانی . حرف دل اکثریت جامعه ایران را زده است و نامش در تاریخ مبارزات سیاسی ایران با افتخار ثبت میگردد . امیدوارم خانواده او و فعالین و شبکه های اجتماعی و سیاسی هر چه زودتر اسم و مشخصات اورا اعلام نمایند تا دژخیمان نتوانند بلایی سر او بیاورند .

  • ESI

    *** ..لعنت بر دجال های حکومت جهل وجنون ..تازه اول کاره ؟؟؟

  • امین م

    دلم برای این جوان می سوزد چرا که می دانم بعد از پایین آوردنش از دکل تحویل دخمه های شکنجه گران سپاه و بیت می شود و لحظاتی را تجربه خواهد که وی از آنکه خود را از آن بالا پایین نیانداخته، پشیمان شود. به نظرم فعالان سیاسی با انتشار نام وی و حتی الامکان راه انداختن کمپینی، هزینه های نظام را برای سر به نیست کردن او بالا ببرند.

  • منصور

    اینا که نگا میکنن جاهلی بیش نیستن

  • omid

    والا چی بگم...

  • رویا

    توی تصویرِ وسط خبر، اون جوان با پیراهنِ آبی راه‌راه که اول ردیف ایستاده و داره با موبایلش عکس می‌گیره؛ چنان لبخند شیرینی زده که انگار با صحنه‌ِ جذاب و خوشحال‌کننده‌یی مواجه شده، بلاهتش فوق‌العاده توجه رو جلب می‌کنه. این بی‌تفاوتی و پرت بودن این نوع آدمها از کسانی که بنابر منافع موقت‌شون علیه مردم در سرکوب و اختناق همکاری می‌کنند هم بدتره.