ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی‌های پی در پی در پارک ملی گلستان

آتش‌سوزی‌های پی در پی و مشکوک در روزهای اخیر بیش از ۴۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان را سوزانده است. احتمال دخالت شکارچیان غیرمجاز در این آتش‌سوزی‌ها زیاد است.

چندین آتش سوزی پی در پی و مشکوک در روزهای اخیر صدها هکتار از پارک ملی گلستان را سوزاند.

پارک گلستان در هفته‌های اخیر چندین بار دچار آتش‌سوزی شده است

در آخرین مورد از این حوادث که شامگاه سه شنبه ۱۷ تیر اتفاق افتاد، بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی گلستان در آتش سوخت.

احتمال داده می‌شود این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده باشد.

به گفته مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، هنگامی که تمام محیط بانان پارک به منطقه آتش سوزی اعزام شده و سرگرم خاموش کردن آتش بودند شکارچیان متخلف وارد پارک شده و تعداد زیادی از حیات وحش را شکار کرده‌اند.

به گفته کیوان هوشمند، شکارچیان غیر مجاز که از روستاهای اطراف هستند، گاهی با ایجاد آتش سوزی عمدی محیط بانان را به اطفای حریق مشغول می‌کنند تا بتوانند به شکار غیر مجاز بپردازند.

این فعال محیط زیست به خبرگزاری مهر گفته است در منزل یکی از شکارچیان لاشه دو مرال، یک شوکا ، یک میش و یک بره میش کشف شد.

صعب العبور بودن منطقه «ییلاق دشت» در پارک ملی گلستان و مرتفع بودن آن و همچنین وزش بادهای تند و گرم باعث شد آتش گسترش یابد و مهار آن به دشواری انجام شود.

به گفته جواد سلیاری، مدیر پارک ملی گلستان، برای خاموش کردن آتش از نيروهای فرمانداری و بخشداری منطقه، نيروهای منابع طبیعی و محيط زيست دو استان گلستان و خراسان شمالی و همچنین نیروهای مردمی کمک گرفته شد.

به غیر از منطقه «ییلاق دشت»، منطقه « پیچ سلیمان کشته» در پارک ملی گلستان نیز در هفته‌های اخیر حداقل سه بار دچار آتش سوزی شد و ده‌ها هکتار از اراضی آن سوخت.

عبور جاده از میان این جنگل آسیب‌های فراوانی به بار آورده و خطر آتش سوزی بر اثر سهل‌انگاری را نیز افزایش داده است

آخرین مورد از آتش‌سوزی در این منطقه، روز ۱۵ تیرماه رخ داد. نزدیک بودن «پیچ سلیمان کشته» به جاده عبوری و حضور گردشگران در این منطقه، احتمال آتش‌سوزی بر اثر سهل‌انگاری را قوت بخشیده است.

به گفته اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، با قرار گرفتن جاده عبوری در میان جنگل می‎توان گفت عامل انسانی مهمترین دلیل وقوع این آتش سوزی‌ها است.

مهاجر در گفتگو با خبرگزاری ایرنا ضمن انتقاد از عبور جاده ترانزیتی و بین‌المللی تهران - گرگان - مشهد از وسط پارک ملی گلستان تاکید کرد:«از سال‎ها ‎قبل پیشنهاد شد که مسیر عبوری دیگری تعریف شود و محور فعلی به عنوان یک جاده توریستی مدنظر قرار گیرد، اما این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده است».

وجود جاده، خشکسالی، کمبود باران و بی‎احتیاطی مسافران از عوامل آغاز و گسترش آتش سوزی در پارک ملی گلستان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم

    وقتی ملتی گرسنه نگه داری ویادت نیاید انها خودشان هم به مرگ خودشان راضی می شوند

  • سالار

    در عوض جا باز میشود تا سپاه و دیگر نهادهای انقلابی زیر نظر رهبر مستضعفان جهان برج سازی کنند تا چشم استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل کور شود