ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نارضایتی دولت از افزایش بهای خودرو

طبق اعلام شورا و مرکز ملی رقابت ایران، بعضی خودروهای ساخت داخل تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. به طور نمونه قیمت پراید به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

سخنگوی دولت ایران، روز چهارشنبه ۱۸ تیر در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که افزایش قیمت‌های اخیر خودرو برای دولت پذیرفتنی نیست.

این نارضایتی در حالی مطرح می‌شود که طبق اعلام سه هفته قبل شورا و مرکز ملی رقابت ایران، بعضی خودروهای ساخت داخل تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

محمدباقر نوبخت در مورد مخالفت دولت با قیمت‌های جدید خودرو گفته است: «با توجه به این که صنعت خودرو از تحریم خارج شده و دولت برای تامین ارز مورد نیاز اجازه داده از ارز مبادله‌ای که قیمت ارزان‌تری دارد استفاده شود، انتظار این بود که خودروسازان از افزایش کیفیت خبر بدهند.»

او هم‌چنین اشاره کرده که منع واردات خودرو از یک سو و افزایش قیمت آن از طرف سازندگان از سوی دیگر، برای دولت قابل پذیرش نیست.

محمد حسن شجاعی‌فرد، مدرس دانشگاه، می‌گوید زیان صنعت خودروسازی ایران در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

او افزایش بهای خودرو را «غیرمنصفانه» دانسته و گفته است: «فرمول قیمت‌گذاری خودرو در دنیا طوری است که قیمت ثابت بماند ولی در ایران نه تنها قیمت بالا می‌‌رود بلکه زیان خودروسازان نیز از جیب مردم جبران می‌شود.»

این کارشناس صنعت خودرو گفته که برای نمونه، قیمت پراید از ۷ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رسیده که نشانگر افزایشی سه برابری است.

یکی از علل افزایش خودرو، کاربرد تجهیزات مقابله با آلاینده‌ها و کیسه هوا برای ایمنی در تصادف‌ در بعضی خودروها ذکر می‌شود.

با آغاز کار دولت روحانی، تلاش برای جلب توجه تولیدکنندگان خارجی با اقداماتی مانند «همایش بین‌المللی خودرو» به منظور رسیدگی به صنعت آسیب‌دیده خودرو بیشتر شد.

با وجود گفت‌وگوها میان طرف‌های غربی و فعالان صنایع خودروی ایران، آینده این صنعت هنوز تحت تاثیر چگونگی ادامه تحریم‌هاست.

بخشی از تدابیر تنبیهی غرب متوجه صنعت خودروسازی ایران می‌شود، عاملی که می‌تواند به نوسان قیمت خودرو در این کشور دامن بزند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیمان

    تمام اجناس نرخش به دلار حساب می‌شه، حتا خود دولت به این صورت بودجه درست میکند، قیمت اتومبیل در ایران از آلمان گران تر هست، ولی‌ با کیفیت خیلی‌ پایین. متاسفانه یک مشت مدیر بی‌ لیاقت و دزد سر کار‌ها هستند که فقط فکرشون دزدی از هر کسی که بتواند هست. بهتر هست که اصلا بازار اتومبیل آزاد بشه تا هم رقابت قیمت بیاد و هم کیفیت بهتری در بازار باشه و جان مردم را این شریر‌ها به خطر نندازند.

  • فرهاد - فریاد

    با توجه باینکه دولت همه کالاها را حتی خدمات آب و برق را به قیمت جهانی افزایش داده است باید تعرفه های گمرکی خودروهای خارجی را حذف کند تا خودروسازان ایرانی در یک رقابت مساوی با خودروهای خارجی محصولاتشان را ارائه کنند . اگر مدیریت صنایع خودروسازی قادر به رقابت نیست بهتر است تعطیل شود زیرا با همان ارز تخصیص داده شده به خودروسازان داخلی می توانند خودروی با کیفیت بهتر و ارزانتر بدست مصرف کننده ی داخلی برسانند چه دلیلی دارد مردم هزینه ی بی کفایتی این شرکتها را بدهند ؟ خودرو سازان داخلی از سوخت ارزان ارز ارزان کارگران ارزان کالاهای ارزان استفاده می کنند ولی محصولی گران بی کیفیت و غیر رقابتی تولید می کنند هر کودکی میتواند این حساب و کتاب ساده را انجام دهد .

  • faryad

    هیاتی ویک شبه نرخ را سه برابر میکنند؟!