ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران:

«دولت فکری به حال نیروی مولد نکرده است»

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در همایش روز جهانی جمعیت، دو چالش اصلی ایران در ۳۵ سال آینده را «جوانان» و «سالمندان» دانست

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران گفت: «به ما می‌گویند یکی از گرفتاری‌های ما در ایران آن است که افراد در خانواده بیشتر نانخور هستند. این به این معنی است که دولت فکری به حال این نیروی مولد نکرده و باید زمینه را برای به کارگیری این افراد فراهم کند.»

عادل آذر: «جوان تحصیل کرده نمی‌تواند کار شایسته و مناسب با تحصیلات خود را کسب کند.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، عادل آذر در همایش روز جهانی جمعیت در تهران، ضمن طرح این نکته، دو چالش اصلی ایران در ۳۵ سال آینده را «جوانان» و «سالمندان» دانست و گفت: «باید در برنامه‌های ششم و هفتم به صورت ویژه به این مسئله توجه شود تا دیگر در دامی که در سال ۶۰ به آن گرفتار شدیم نیافتیم. چرا که در این سال بدون توجه به آینده جوانان، موضوع افزایش جمعیت تبلیغ شد، اما هیچگاه فکری برای آینده این جمعیت نشد.»

به گفته این مقام مسئول، با افزایش جمعیت در سال ۶۰، «تمرکز روی تحصیلات» رفت، اما فکری برای «آینده شغلی این گروه از جمعیت» نشد: «قطعاً وقتی جمعیت جوان تحصیلات دانشگاهی کسب می‌کند به دنبال شغلی شایسته است. توقع آن‌ها بالا رفته و نمی‌توان به آن‌ها شغلی را پیشنهاد داد که آن کار را فرد بی‌سواد یا کم‌سواد هم می‌تواند انجام دهد.»

وی گفت: «جوان تحصیل کرده نمی‌تواند کار شایسته و مناسب با تحصیلات خود را کسب کند. ضروری است که در حال حاضر برای افراد لیسانس و فوق لیسانس کار مناسب با تحصیلاتشان ایجاد شود.»

عادل آذر سطح سواد در کشور را همچنان مطلوب ندانست و هشدار داد: «به رغم تمرکز کشور روی باسوادی هنوز نرم ایران پایین بوده و زیر ۹۰ درصد است.»

«جوانان کشور وضعیت خوبی ندارند»

رئیس مرکز آمار ایران با استناد به آمار و ارقام درباره وضعیت نسل جوان و تحصیلکرده گفت: «در حال حاضر جوانان کشور وضعیت خوبی ندارند و باید از این قشر مولد برای فکرافزایی استفاده کرد.»

آمار‌ها حاکی از آن است ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور تحصیلات دانشگاهی دارند که بیشتر آنان از جوانان هستند. عادل آذر تاکید کرد: «باید از این جوانان در اتاق‌های فکر استفاده شود.»

نرخ بیکاری زنان علی رغم روند کاهشی نرخ بیکاری در بهار سال جاری، همچنان رو به افزایش دارد.

با افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی در میان جوانان، کیفیت نرخ بیکاری آنان نیز تغییر کرده است.

عادل آذر درباره وضعیت جوانان بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال که در سن تحصیلات دانشگاهی نیز قرار دارند گفت: «در این سنین بیکاری جوانان ۲۶. ۴ درصد است، ۲۶. ۲ از آنها حداقل یک بار ازدواج کردند، ۷۷ درصد آن‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند. نیم درصد آن‌ها خویش سرپرست بوده. ۲ درصد آن‌ها سرپرست جوان دارای مسکن هستند و میزان باروری در میان آنها در این سن، ۴۸. ۸ در هزار است.»

به گفته این کارشناس دولتی، نرخ کل بیکاری جمعیت، در حال حاضر رو به کاهش است: نرخ بیکاری در سال ۹۱، ۱۲. ۶، در سال ۹۲، ۱۰. ۵، در بهار ۹۳، ۱۰. ۷ بوده است. 

 نرخ بیکاری زنان اما علی رغم این روند کاهشی در بهار سال جاری، همچنان رو به افزایش دارد.

تشدید این بحران در شرایطی است که در ده سال گذشته همواره شمار زنان دانشجو بیش از مردان بوده است. 

در کنکور سال ۱۳۹۳ نیز یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ نفر ثبت نام کردند که ۵۹/۰۴ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰/۹۶ درصد را مردان تشکیل می دادند. با این وجود، تنها ۲۵ درصد زنان تحصیلکرده ایران جذب بازار کار می‌شوند و باقی خانه‌دار و بدون شغل هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    فعلا نیروی مولد برای اتاقهای فکر در حوزه های علمیه و چاله میدانها و بقول خامنه ای مومنین ساخته میشود دیگر جائی برای مردم باقی نمانده است . زنان بیکار افزایش می یابند زیرا همه ی ادارات با منع استخدام روبرویند در کارخانه ها بدلیل قوای بدنی از نیروی کار مردانه استفاده میشود و تا زمانی که میلیونها نفر مرد بیکارند هرگز زنان بکار گرفته نمی شوند . ایران در طی این سی و پنج سال غارت شده است دیگر حتی منابع طبیعی هم از دستبرد این جنایتکاران در امان نمانده است .

  • اچ

    مولد را میخواهند چکار؟ همان نامولدها داشته باشند و از ثروتها و داراییهای کشور بهره برداری کنند مولدها بروند بمیرند