ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز میانجی‌گری در مناقشه انتخاباتی افغانستان

در حالی که سازمان ملل پیشنهاد بازشماری سه میلیون و ۵۰۰ هزار رای انتخابات افغانستان را داده، وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی پیرامون اختلافات وارد کابل شد.

در حالی که سازمان ملل پیشنهاد بازشماری سه میلیون و ۵۰۰ هزار رای انتخابات افغانستان را ارائه کرده، وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی پیرامون اختلافات وارد کابل شد.

جان کری در فرودگاه کابل

وزیر خارجه آمریکا در آخرین ساعات شامگاه پنجشنبه ۱۰ ژوئیه وارد افغانستان شد. این سفر به منظور میانجی‌گری در اختلافات ناشی از نتیجه مناقشه‌برانگیز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت می‌گیرد.

قرار است جان کری با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد‌زی، دو نامزد ریاست جمهوری و حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان ملاقات کند. او صبح جمعه ۱۱ ژوئیه نیز با یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان دیدار کرد.

کری گفته‌ است که هنوز برای حل جنجال انتخاباتی افغانستان، امید و فرصت وجود دارد. او تاکید کرد که افغانستان در یک موقعیت بسیار حساس قرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که هرگونه تلاش غیرقانونی برای به دست گرفتن قدرت در افغانستان یا تشکیل «دولت موازی» می‌تواند کمک‌های بین‌المللی به این کشور را تحت شعاع قرار دهد.

این هشدار پس از واکنش اعتراضی عبدالله عبدالله و ستاد او به نتیجه ابتدایی انتخابات افغانستان بیان شد. عبدالله آرای شمارش شده را «ناپاک» و «کودتا علیه آرای مردم» خواند و ستاد انتخاباتی‌ و هواداران او، خود را «حکومت اصلاحات و هم‌گرایی» خواندند.

نتیجه مقدماتی انتخابات افغانستان، عصر سه‌شنبه ۸ ژوئیه اعلام شد. اشرف غنی احمدزی ۵۶.۴۴ درصد و عبدالله عبدالله ۴۳.۵۶ درصد آرا را به دست آورده‌اند. این در حالی است که در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله ۴۵ درصد و اشرف غنی احمدزی ۶ / ۳۱ درصد آرا را به دست آورده بودند.

یوسف نورستانی،رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اذعان کرده که برخی اشتباهات از جمله مداخلات مسئولان ولایات و افراد دولتی، رشوه و تقلب در فرآیند رای‌گیری وجود داشته‌اند.

یان کوبیش، نماینده سازمان ملل طرحی را به حامد کرزی ارائه داده که شامل بررسی بیش از هشت هزار حوزه رای‌گیری می‌شود. این به معنای بازبینی ۴۳ درصد آرا یعنی سه میلیون و پانصد هزار رای خواهد بود.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که طرح یان کوبیش برای بازنگری ۴۳ درصد آرا، با حضور دادستان کل و رئیس کمیسیون نظارت بر اقانون اساسی و نمایندگان کمیسیون‌های انتخابات این کشور به حامد کرزی ارائه شده است.

عبدالله عبدالله، نامزد معترض انتخابات، به هواداران خود گفته که برای تصمیم‌گیری در مورد مناقشه موجود، نیاز به فرصت و مشورت دارد. اشرف غنی احمدزی، نامزد پیشتاز انتخابات افغانستان نیز اعلام کرده که نتیجه تفتیش آرا زیر نظر نمایندگان بین‌المللی را خواهد پذیرفت.

به نظر می‌رسد با سفر جان کری به کابل، مناقشه انتخاباتی افغانستان وارد مرحله جدیدی شود. ادامه این مناقشه می‌تواند خطر ناآرامی‌های سیاسی و تحرکات جدید طالبان را در بر داشته باشد.

نتیجه نهایی انتخابات افغانستان در ۲۲ ژوئیه اعلام خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اچ

    بله، حکومت ما سرگرم اسرائیل و لبنان و سوریه است و از امریکا می آیند برای حل و فصل دعواهای افغانستان. حکومتی که در خدمت کشورش نباشد، وقتی بالاترین هدف و اوجب واجبات برای حاکمان حفظ حکومت باشد توقعی بیش ازاین نیست. خاک بر سر آنهایی که برای این حاکمان ملت خود را سرکوب میکنند