ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تردیدها درباره حضور داعش در غزه

نسبت داعش و اسرائیل پیچیدگی‌های زیادی پیدا کرده است. یک ماه پیش، گروهی منتسب به داعش مسئولیت قتل سه یهودی را پذیرفت که از دلایل آغاز حمله به غزه بود.

ویدئویی از موشک‌پرانی‌ها به اسرائیل در یوتیوب از سوی گروهی با نام «فرزندان دولت اسلامی در بیت‌المقدس» منتشر شده است که احتمالاً با داعش («دولت اسلامی عراق و شام»، و اخیراً «دولت اسلامی») ارتباط دارند.

عکسی از ویدئویی که ادعا می‌شود موشک‌پراکنی به اسرائیل توسط گروهی نزدیک به داعش است

به گزارش «خبرگزاری ملی اسرائیل»، این ویدئو ظاهراً اعضای واحد «بیت‌المقدس» داعش را در حال پرتاب مجموعاً هشت موشک در چندین عملیات در زمان‌های مختلف به سوی اسرائیل نشان می‌دهد. در این ویدئو، موشک‌ا‌‌نداز‌های زمینی متصل با سیم، همزمان چند موشک‌ را در روز یا شب پرتاب می‌کنند.

در انتهای ویدئو نیز تصویر بمباران موشک‌انداز‌ها پیش از پرتاب موشک‌ها به دست نیروهای اسرائیلی (احتمالاً با کمک هواپیمای بدون خلبان) نشان داده می‌شود. اصالت این ویدئو هنوز تأیید نشده است.

داعش در غزه؛ توجیه جنگ یا واقعیت؟

نسبت بین «دولت اسلامی» در عراق و سوریه با دولت اسرائیل پیچیدگی‌های زیادی پیدا کرده است. یک ماه پیش، یک گروه منتسب به داعش که به تازگی پیشروی‌های غافل‌گیرکننده خود در عراق را آغاز کرده بود، مسئولیت عملیات گروگان‌گیری سه نوجوان یهودی را برعهده گرفت.

پیشتر گروهی مدعی ارتباط با داعش در تماس تلفنی با رویترز مسئولیت گروگانگیری سه نوجوان یهودی را برعهده گرفته بود

به گزارش وب‌سایت آمریکایی «الگماینر»، گروهی مرتبط با داعش در فلسطین، جمعه  ۱۳ ژوئن در تماسی تلفنی با دفتر «رویترز» در اورشلیم مسئولیت این گروگان‌گیری را پذیرفت که از زمینه‌های اصلی آغاز جنگ جدید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها بوده است.

این گروه همچنین بیانیه‌ای در شهر «الخلیل» در کرانه باختری نوار غزه توزیع کرده و در آن دلیل این کار را انتقامِ قتل سه عضو این گروه در الخلیل دانسته بود. این بیانیه با نام «دولت اسلامی عراق و شام» بخش «فلسطین، کرانه باختری» امضا شده است. در هر حال، هنوز صحت این ادعا تأیید نشده است و اسرائیل اکنون به ادعای خود، در نبرد با «حماس» به سر می‌برد و نه با داعش.

به نظر برخی کارشناسان، از آنجا که حماس مورد حمایت ایران است و داعش خود را در حال جنگ ضمنی با این کشور در خاک عراق و سوریه می‌داند، ائتلاف بین داعش و حماس چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

با این حال، به گزارش «الجزیره»، مارک ریگو، سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری گفته بود که حماس «یک سازمان تروریستی افراط‌گرا است که تفاوت چندانی با داعش در عراق، حزب‌الله در لبنان، و بوکوحرام در نیجریه ندارد».

در حالی که روبرت فیسک، روزنامه‌نگار مشهور روزنامه «ایندیپندنت» و تنها خبرنگار اروپایی که  سه مرتبه با بن لادن، رهبر پیشین القاعده مصاحبه کرد، در جدیدترین یادداشت خود با اشاره به تفاوت‌های بنیادین بین حماس با داعش و یا داعش با گروهی شیعی همچون حزب‌الله، این اظهارنظرها را تنها توجیهی برای سیاست‌های جدید و توسعه‌طلبانه ارضی دولت اسرائیل برشمرده است.

 داعش: زمان مقابله با اسرائیل نیست

این اخباردرباره جنگ داعش با اسرائیل در غزه در حالی منتشر می‌شود که دوشنبه سخنگوی داعش اعلام کرده بود «دولت اسلامی» از حماس حمایت نمی‌کند و اکنون زمان مقابله «دولت اسلامی» با اسرائیل نیست.

به گزارش خبرگزاری ملی اسرائیل و نیز به گزارش برخی از خبرگزاری‌های ایرانی، نضال نصیری، سخنگوی داعش در پاسخ به انتقادات بابت عدم حمایت «دولت اسلامی» از حماس و جنگ علیه اسرائیل پاسخ داده است که « بهترین پاسخ در قرآن آمده است جایی که خداوند در مورد دشمن نزدیک که همان منافقان هستند صحبت می‌کند و می‌گوید که آن‌ها از کافران خطرناک‌ترند». وی اشاره کرده است که جنگ با اسرائیل و فتح بیت المقدس از اهداف اصلی جهاد است، اما خلافت خودخوانده «دولت اسلامی» مرحله‌مرحله به سوی این عمل پیش می‌رود.

همزمان سخنگوی داعش  از ساخت بنیانی محکم برای دولت اسلامی در عراق و استفاده از آن به عنوان تخته‌پرشی به سوی جنگ در سوریه به عنوان برخی از این مراحل ذکر کرد. او همچنین ادامه داد که  تضعیف آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، با حمله به منافع این کشور درون آمریکا و درون کشورهای اسلامی، و نیز گسترش‌دادن مرزهای «دولت اسلامی» به «سوریه بزرگ» (سوریه الکبری) که به جز عراق و سوریه، شامل لبنان، اردن و حتی غزه نیز می‌شود، از دیگر این مراحل است.

این ادعای سخنگوی داعش در حالی مطرح می‌شود که پیش از وی روز پنجم ماه جاری، بنیامین نتانیاهو در اظهارنظری جنجالی گفته بود «ما باید از اسرائیل در کنار رود اردن و پیش از رسیدن آنها [داعش] به تل‌آویو، دفاع کنیم». هم‌زمان برخی از تحلیل‌گران این اظهارنظر نتانیاهو را توجیهی برای «کنترل تام و تمام دره اردن» دانسته‌اند  که ربطی به تهدید داعش ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    سازمان دیده‌بان حقوق بشر (HRW) روز جمعه (11 ژوئیه) خبر داد نیروهای ارتشی و امنیتی نوری المالکی نخست وزیر عراق که عمدتا شیعه هستند ماه گذشته و در پی پیشروی‌های سریع داعش و نیروهای انقلابی عشایر در این کشور دست کم 255 زندانی سنی مذهب را اعدام کرده‌اند. به گزارش تلویزیون العربیه به نقل از خبرگزاری فرانسه و با تکیه بر بیانیه دیده‌بان حقوق بشر "نیروهای امنیتی عراق و شبه نظامیان وابسته به دولت مالکی، به صورت غیرقانونی در تاریخ 9 ژوئن 2014 دست کم 255 زندانی سنی مذهب را اعدام کرده‌اند." در ادامه این بیانیه آمده است که "کشتار فراقانونی می‌تواند شاهدی بر وقوع جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت باشد

  • farid

    ایران در قاچاق موشک‌ها به غزه دست دارد! مطبوعات اسراییل حکومت اسلامی ایران را به ارسال موشک‌های سوری به نوار غزه و رسیدن آنها به دست جنبش حماس و مقاومت فلسطینی متهم کردند. آفتاب: به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی که در شماره روز گذشته‌اش منتشر شد، نوشت که ساکنان «اسرائیل» از موشک‌های دور برد M302 سوریه که از نوار غزه شلیک و در شهر الخضیره و شمال سرزمین‌های اشغالی اصابت کردند، غافلگیر شدند. این گزارش می‌افزاید: «اسرائیل» از ابتدای سال جاری میلادی شلیک موشک‌هایی از سوی جنبش حماس به سمت دریا را زیر نظر داشت که برد آنها نهایتاً به 100 کیلومتر می‌رسید و این احتمال در آن زمان مطرح بود که این موشک‌ها ساخت داخل غزه باشد، در حالی‌که اکنون بحث از این است که این موشک‌ها سوری بوده و از سوریه به بخش‌هایی از نوار غزه رسیده است.

  • ابوذر

    جهت گیری سیاسی نظامی و تبلیغاتی داعش در عراق این فرضیه را تقویت میکند که نوعی هماهنگی بین اقدامات اسراییل در غزه و داعش در عراق هست .به رغم تبلیغات نتانیاهو ، حماس تمایلی به تحریک اسراییل در آستانه تشکیل دولت ائتلافی با محمود عباس نداشت . نیز اینکه مسولان حماس چندسالی هست که ازین نوع انتقام‌گیری های برانگیزاننده افکار عمومی در اسراییل فاصله گرفته‌اند . در این میان موضع‌گیری‌های داعش در عراق همراه با اقدام جنگ‌طلبانه آن شاخه نظامی منسوب به داعش در غزه ، همه ، باعث این تلقی می‌شود که نوعی هماهنگی بین اقدامات داعش و اسراییل هست .

  • nima

    حکومت اسلامی با ایجاد تنش در منطقه میخواهد در مذاکرات اتمی امتیاز داشتن بمب و لغو تحریمها را بگیرد.

  • faryad

    دولت اسلامی و موشک پرانی از حکومت اسلامی بر میاید.  موشکها از کجا آمده؟