ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخشنامه‌های پیشگیری از بارداری لغو شد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد تمامی بخشنامه‌های وزارت بهداشت و درمان درباره پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری از ۲۳ تیر ماه لغو می‌شود.

عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعلام کرد تمامی بخشنامه‌های وزارت بهداشت و درمان که پیرامون پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری به سازمان ها و مراکز مختلف خدمات درمانی، ارسال شده است، از امروز ۲۳تیر ۱۳۹۳ لغو می‌شود.

سیاست‌های تبلیغی حکومت برای افزایش جمعیت به بیش از حد جایگزینی، هنوز تاثیری بر آمارهای مربوط به نرخ زاد و ولد نگذاشته است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، عبدالرحمان رستمیان در نشست روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «تمامی بخشنامه های وزارت بهداشت و درمان درباره پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری با موافقت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش و رشد جمعیت کشور حذف شد.»

به گفته وی، «هر روشی برای پیشگیری و کنترل جمعیت، به جز مواردی که مورد تائید وزارت بهداشت و درمان است و برای بیماران ایدز یا بیماران قلبی در نظر گرفته شده است» شامل این ابلاغیه جدید می شود.

طی دو تا سه سال گذشته وزارت بهداشت به صورت محدود روش‌های پیشگیری از بارداری را به شکل قانونی از طریق جراحی مانند توبکتومی و وازکتومی انجام داده است. به گفته رستمیان، وزارت بهداشت انجام این خدمات را «به هر نحو»، برعهده کمیته‌ای گذاشته است «تا درباره آن تصمیم‌گیری کند».

ارتقای جمعیت ایران به بیش از حد جایگزینی

لغو بخشنامه‌های پیشگیری از بارداری در حالی صورت گرفته است که محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت نیز امروز در همایش روز جهانی بهداشت گفت: «وظیفه‌ای که برعهده نظام سلامت است در راستای حفظ و ارتقای سلامت جامعه است و اکنون وظیفه خطیر دیگری به ما واگذار شده است که ارتقای نرخ جمعیت به بیش از حد جایگزینی است.»

سیاست‌های تبلیغی حکومت برای افزایش جمعیت به «بیش از حد جایگزینی»، هنوز تاثیری بر آمارهای مربوط به نرخ زاد و ولد نگذاشته است و همچنان تغییرات جمعیتی در ایران روند کاهشی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳۵ هزار و ۲۹۴ نفر به جمعیت کشور افزوده شده است.

تمامی بخشنامه های وزارت بهداشت و درمان درباره پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری لغو شد.

این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۴۴۳ هزار و ۳۶۸ نفر متولد شدند. مقایسه ارقام یادشده، کاهش هشت هزار و ۷۴ نفری جمعیت را در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

شمار افراد متولد شده در نقاط شهری نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳۹ هزار و ۵۲۹ نفر بوده است که باتوجه به آمار ۳۴۵ هزار و ۸۲۷ نفری مدت زمان مشابه در سال گذشته، کاهش ۶ هزار و ۲۹۸ نفری جمعیت در نقاط شهری را نشان می‌دهد.

از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۹۵ هزار و ۷۶۵ نفر در روستاها متولد شده‌‌اند که با توجه به آمار ۹۷ هزار و ۵۴۱ نفری جمعیت در مدت زمان مشابه در سال گذشته، از کاهش یک هزار و ۷۷۶ نفری حکایت می‌کند.

رصد جمعیت از جمله سیاست های کلی جمعیت محسوب می‌شود که در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری توسط آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به کلیه سازمان‌ها و وزارتخانه ها ابلاغ شد.

بر همین اساس، مراکز و نهادهای مختلف روزانه در حال «رصد جمعیتی» هستند و آمار و ارقام مختلفی پیرامون «میزان جمعیت»، «نرخ باروری»، «زنان و مردان مجرد»، «تک فرزندی» و «کاهش میل به ازدواج» منتشر می‌کنند.

سیاست‌های افزایش جمعیت

سیاست‌های جمعیتی در ایران در پی سخنرانی معروف رهبر حکومت ایران در جمع گروهی از مردم شهر بجنورد به طور کلی تغییر یافته است.

علی خامنه‌ای، ۱۹ مهرماه سال گذشته در سخنانی موضعگیری سال‎های قبل خود را در قبال کنترل جمعیت در ایران اشتباه خوانده و از خداوند خواسته بود او را به خاطر این سیاست ببخشد.

به دنبال مخالفت رهبر حکومت ایران با ادامه سیاست‌های کنترل جمعیت٬ وزارت بهداشت بودجه‌ مرتبط با این سیاست را قطع کرده است و به جای آن طرح‌های تشویق به باروری به‌سرعت در حال طراحی و اجرا هستند.

این طرح ها با آغاز سال جدید خورشیدی، سرعت بیشتری گرفته است و به نظر می‌رسد دولت ایران می‌‌خواهد از همه امکانات موجود برای بالابردن نرخ باروری استفاده کند.

در این مسیر محدود کردن وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و قرص‌های ضد بارداری از اولین اقداماتی بوده که در خانه‌های بهداشت انجام شده است.

بر اساس گزارش‌هایی که در ایران منتشر می‌شود، این وسایل که پیش‌تر رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گرفتند، اکنون دیگر ارائه نمی‌شوند و خدمات مشاوره‌ای که قبلاً برای کنترل تعداد زایمان‌ها داده می‌شد، تبدیل به سیاست‌های تشویق به بارداری بیشتر شده است.

در ماه های اخیر جرم انگاری روش های مختلف کنترل باروری، بیش از پیش شدت یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 56

    […] بخشنامه ‌های پیشگیری از بارداری لغو شد رادیو زمانه ۱۴ جولای ۲۰۱۴ عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعلام کرد تمامی بخشنامه‌های وزارت بهداشت و درمان که پیرامون پیشگیری و کاهش جمعیت و بارداری به سازمان ها و مراکز مختلف خدمات درمانی، ارسال شده است، از امروز ۲۳تیر ۱۳۹۳ لغو می‌شود. […]

  • بابک

    در کادر حکومتی کسی برای ملت دل نمی سوزاند و نگران نیست. اولویت و اوجب واجبات حفظ حکومت است. بسیجی و سرباز میخواهخند، هرچه فقیرتر و ناآگاه تر بهتر. برای این مقدار جمعیت فقر و قاچاق و بیکاری و ناامنی و فساد کم آوردند که دنبال بیش ازاین ها هم هستند. سرمایه ها و دارایی ها را غارت میکنند و دنبال افزایش پاسدار برای سرکوب مردم هستند. ولی تاکی؟