ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت مجلس با کاهش ساعت کاری مردانی که همسر بیمار دارند

تسهیلات بیشتر برای سربازان متاهل

مجلس ایران با پیشنهاد کاهش ساعت کاری مردان دارای همسر بیمار مخالفت کرده، اما ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از اعطای دو هفته مرخصی به سربازان متاهل در صورت زایمان همسرشان خبر داده است.

در حالی که شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خبر داده که مجلس ایران با پیشنهاد کاهش ساعت کاری مردان دارای همسر بیمار و فرزند معلول مخالفت کرده، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از اعطای دو هفته مرخصی تشویقی به سربازان متاهل در صورت زایمان همسرشان سخن گفته است.

طرح کاهش ساعت کار مردان دارای همسر یا فرزند معلول و بیمار برای ایجاد مشارکت بیشتر مردان در خانواده پیشنهاد شده بود.

شهیندخت مولاوردی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «ما تلاش کردیم لایحه کاهش ساعت کاری را به کارکنان دولت اعم از زن و مرد تعمیم دهیم تا شامل مردان دارای همسر مبتلا به بیماری صعب‌العلاج یا معلول یا فرزند زیر هفت سال و معلول نیز بشود، اما متاسفانه کمیسیون اجتماعی مجلس با این پیشنهاد ما مخالفت کرد.»

وی همچنین گفته است: «هدف ما از ارائه این پیشنهاد فرهنگ‌سازی بود؛ چراکه وظیفه مراقبت و رسیدگی، خانه داری منحصر به زنان نمی‌شود و مردان هم نقش پدری و هم نقش همسری دارند و تلاش کرده بودیم نقش همسری و مادری را صرفا به زنان تعمیم ندهیم و نقش همسری و پدری مردان را نادیده نگیریم.»

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده معتقد است: «در حال حاضر برخی پدران از خانواده غایب هستند. قطعاً ضرورت بازگشت پدر به خانه و خانواده احساس می‌شود تا آنان نقش‌های پدری و همسری خود را ایفا کنند.»

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره دیدگاهش نسبت به کاهش ساعت زنان شاغل گفت: «نظر من درباره کاهش ساعت کاری زنان شاغل مشخص است و پیش از این دیدگاه‌های خود را بیان کرده‌ام. این لایحه سال‌هاست در دستور است و انتظاراتی ایجاد کرده و متقاضی دارد.»

او لایحه کنونی کاهش ساعت کاری را مربوط به زنانی دانسته است که شرایط خاص دارند، به دنبال ارتقای جایگاه مدیریتی نیستند و به دلیل نیاز مالی کار می‌کنند.

شهیندخت مولاوردی، معاون زنان ریاست جمهوری

مولاوردی مدتی قبل در اظهار نظری درباره کاهش ساعت کاری زنان گفته بود: «این لایحه در مورد آن دسته از زنانی است که در شرایط خاصی قرار دارند که از طرفی نیازمند شغل و درآمد ثابتی هستند و از طرفی نیاز دارند تا وقت بیشتری را در کنار خانواده ی خود سپری کنند؛ خواسته ما این است که امنیت شغلی این زنان حفظ شود و ساعت کار کمتر آنان در مقایسه با مردان به حذف آنها از بازار کار و استخدام ها منجر نشود.»

معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه اگر با اجرای این لایحه امنیت شغلی زنان به خطر نیفتد، با آن مخالفتی نداریم، تاکید کرده بود: «دولت در چارچوب رویکرد اعتدالی خود، به دنبال توازن و تعادل در نقش‌های چند گانه زنان است؛ به این معنا که هیچ یک از نقش‌های زنان در خانواده و جامعه نباید فدای دیگری شود.»

در مقابل، یکی از مهم‌ترین انتقادهای فعالان زنان این است که این لایحه گرچه ظاهر آن حمایت کننده است، اما در درازمدت به ضرر وضعیت اشتغال زنان تمام می‌شود و امنیت شغلی آنان را به خطر می‌اندازد.

آنها معتقدند تصویب این نوع لوایح جز این که بر دامنه موانع و محدودیت‌های زنان در بازار کار بیافزاید، سود دیگری نخواهد داشت. این لوایح، امتیاز و در واقع جاذبه به کارگیری زنان از سوی کارفرمایان را به شدت کاهش می‌دهد و کمک به بهبود ایفای نقش‌های خانگی زنان به شمار می‌آید که در عمل فرصت بسیار اندک حضور زنان در جامعه و بازار اشتغال را نیز محدودتر و تنگ‌تر می‌کند.

فرزند بیشتر، تسهیلات بیشتر

در حالی که سیاست‌های رفاهی ایران هر چه بیشتر به سمت محدودکردن حضور اجتماعی و اشتغال زنان پیش می‌رود، همراه شدن این سیاست‌ها با برنامه افزایش جمعیت، به طراحی مشوق‌های بیشتر برای مردان برای فرزندآوری منجر شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از اعطای دو هفته مرخصی تشویقی به سربازان متاهل در صورت زایمان همسرشان خبر داده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، از اعطای دو هفته مرخصی تشویقی به سربازان متاهل در صورت زایمان همسرشان خبر داده است.

موسی کمالی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای سربازان متاهل گفته: «در راستای اجرای قانون اصلاح و تنظیم جمعیت و خانواده که اخیرا ابلاغ شده، تصمیم بر آن شد تا به کلیه سربازانی که همسرانشان در طول خدمت زایمان کنند، دو هفته مرخصی تشویقی اعطا شود.»

او با بیان اینکه این قانون با هدف افزایش جمعیت و نرخ باروری اجرایی شده است گفته: «سربازانی که در طول خدمت همسرشان زایمان داشته و هم اکنون نیز سربازند می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند.»

این مقام مسئول همچنین به تسهیلات دیگری که در قانون برای سربازان متاهل پیش بینی شده اشاره کرده است. بر اساس این تسهیلات، سربازان متاهل در نزدیک‌ترین یگان محل سکونت همسرشان به کار گرفته می‌شوند و حق عائله مندی به آنان نیز همچون کارکنان رسمی دولت پرداخت شده و ۸۵هزار تومان به حسابشان واریز می‌شود.

به گفته کمالی، حق فرزند این دسته از سربازان مانند کارکنان رسمی است و به ازای هر فرزند، ۲۱هزار تومان به حساب‌شان واریز می‌شود. مرخصی سربازان متاهل ۱۰روز بیشتر از دیگر سربازان است و این ۱۰روز علاوه بر دو هفته‌ای است که برای زایمان همسر به آنان تعلق می‌گیرد.

در بخش دیگری از این خبر آمده که با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش جمعیت، برنامه‌هایی در رابطه با مشمولان متاهل در دست بررسی است که نتایج آن پس از تصویب و ابلاغ اعلام خواهد شد. به گفته کمالی، در این برنامه‌ها تسهیلات خوبی برای سربازان مشمول متاهل پیش بینی شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.