ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌علاقگی متخصصان به کار در مهدکودک‌ها

در پی انتشار فیلمی درباره «کودک‌ آزاری در یک مهد کودک در اردبیل»، محمد نفریه» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در جمع خبرنگاران درباره مشکلات و وضعیت نظارت بر مهدکودک‌ها توضیح داد .

در پی انتشار فیلمی درباره «کودک‌ آزاری در یک مهد کودک در اردبیل»، «محمد نفریه» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در حاشیه یک نشست خبری برای تشریح وضعیت نظارت بهزیستی بر مهدکودک‌ها، گفته که فرد خاطی در کودک آزاری مهد کودک ستایش، جزو افراد تحصیلکرده و متخصص نبوده است.

به گفته نفریه، در آن روز مربی مهد کودک حضور نداشته و «کمک مربی» از این فرد که جزو کادر خدماتی بوده کمک گرفته است.

کودک آزاری در مهدکودک سه ستاره اردبیل، ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه، ۱۵تیر، رخ داد و ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد:

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، در نشست خبری یادشده که روز سه شنبه ۲۴ تیرماه برگزار شد، به شکل تلویحی، بروز این حوادث را به گرانی هزینه‌های نگهداری از کودکان نسبت داده و گفته است: «مردم توجه نمی‌کنند که هزینه‌های نگهداری از کودک در مهد کودک‌ها حتی از هزینه‌ای که برای دانشجویان مقطع دکتری می‌شود بیشتر است. زیرا کودکان مسائل تغذیه‌ای و بهداشتی خاص خود را دارند.»

او گفته این سازمان همواره برای تعیین شهریه‌ها تحت فشار بوده و میزان بالای شهریه‌ها مورد انتقاد قرار داشته است.این انتقادها باعث شده که شهریه مهدها پایین اعلام شود و دستمزد مربیان اندک باشد. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، تعرفه‌های ناچیز تعیین شده از سوی بهزیستی برای شهریه مهدکودک‌ها را باعث بی‌میلی افراد مجرب و متخصص به فعالیت در مهدکودک‌ها دانسته است: «کمیته‌ای در هر استان به تناسب سطح مهدکودک این قیمت‌ها را تعیین می‌کند.»

به گزارش ایلنا، در حالی که انتقادها به شیوه‌های نظارتی بر عملکرد مربیان مهدکودک‌ها بالا گرفته، نفریه به  شیوه قیمت گذاری برای خدمات مهدکودکی اشاره کرده و گفته است: «سعی شده است در تعیین این قیمت‌ها تناسب توانایی مالی خانواده‌ها، شرایط بهزیستی و مهدکودک‌ها رعایت شود و همچنین بیشتر پرسنل مهدکودک‌ها نیز از افراد تحصیل‌کرده هستند و اگر مربیان مهد کودک هر سال دوره‌های آموزشی و گزینشی ما را نگذرانند کارت مربیگری‌شان تمدید نمی‌شود.»

فروش غیرقانونی جواز مهدکودک می‌تواند یکی از عوامل ایجاد تخلف در اداره مهدکودک‌ها باشد. محمد نفریه، در این زمینه گفته است: «این کار خلاف قانون است البته در گذشته موارد این چنینی وجود داشته که سازمان بهزیستی با رفع برخی از محدودیت‌ها برای دادن جواز به مهد کودک با این مسئله مقابله کرده و اکنون می‌توانیم بگوییم فروش جواز مهد کودک درکشور وجود ندارد زیرا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بهزیستی با شرایط راحت‌تری نسبت به گذشته این جواز را دریافت کنند.»

«نظارت با دوربین مداربسته ممکن نیست»

با انتشار اخبار مربوط به کودک آزاری در اردبیل، موضوع نصب دوربین‌های مداربسته در داخل مهدکودک‌ها برای کنترل و نظارت نیز مطرح شده اما معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این زمینه اعلام کرده است: «الزامی شدن نصب دوربین‌های مدار بسته برای تمامی مهدهای کودک اجرایی نیست.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، نفریه در جلسه بررسی نظارت سازمان بهزیستی بر مهدهای کودک گفته است: «با توجه به استیجاری بودن فضای مهدهای کودک، هزینه‌های تمام شده در صورت نصب دوربین افزایش می‌یابد و مهد کودک به عنوان یک خدمت لوکس و غیرقابل استفاده برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود.»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، با بیان اینکه سازمان سیستم نظارتی خاصی دارد که هرسال تقویت می‌شود، گفته: «گاهی انتقاداتی مبنی بر اینکه سطح استانداردها بالاست و این موجب آسیب به گسترش مهدهای کودک و نگهداری کودکان سن زیر مدرسه می‌شود، صورت می‌گیرد. در حال حاضر تعداد نفرات و فضای مورد استفاده، استاندارد قابل قبولی دارد و تمام مسئولان فنی و صاحبان جواز گزینش می‌شوند که تمامی این استانداردها مبنای سطح بندی و ستاره‌دار شدن مهدها قرار می‌گیرند.»

کودک آزاری در مهدکودک سه ستاره اردبیل، ساعت ۱۱صبح روز یکشنبه، ۱۵تیر، رخ داد و با نمایش فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی، مسئولان و خانواده‌های ایرانی از آن خبردار شدند. این فیلم یک زن را در حال غذا دادن به یک کودک نشان می‌دهد. این زن، در فیلم در حالی که بینی کودک را گرفته، به زور به او غذا می‌دهد. در بخشی دیگر از فیلم، زن قاشق را در دهان کودک فرو کرده است و بعد بچه را کتک می‌زند و به گوشه‌ای از اتاق پرت می‌کند.

انتشار این ویدئو با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد و کاربران از کیفیت نگهداری از کودکان در مهدکودک‌ها و نظارت بر کار مربیان ابراز نگرانی کردند. به دنبال آن رسانه‌های داخل ایران اعلام کردند که مدیر مهد کودک و فرد خاطی دستگیر و روانه زندان شده‌اند. همچنین این مهدکودک پس از وقوع این کودک آزاری تعطیل شده‌ است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اعلام کرد که پس از اطلاع از کم و کیف این حادثه کمیسیون صدور پروانه مهدهای کودک این سازمان بلافاصله تشکیل جلسه داده است و مصوب کردند که در اولین اقدام این مهد تعطیل شود. او تاکید کرده که این حادثه علاوه بر بحث‌های مربوط به بهزیستی در مراکز قضائی نیز دنبال می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.