ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بخشی از مسئولیت کشتار سربرنیتسا متوجه دولت هلند شد

دادگاهی در لاهه، دولت هلند را از نظر حقوقی در کشته شدن ۳۰۰ مرد مسلمان در جنگ بوسنی مسئول دانست. موضوع به انفعال صلح‌بانان هلندی باز می‌گردد.

دادگاهی در لاهه، دولت هلند را از نظر حقوقی در کشته شدن ۳۰۰ مرد مسلمان در جنگ بوسنی دخیل دانست. موضوع به انفعال صلح‌بانان هلندی باز می‌گردد.

قاضی لاریسا الوین، در روند دادرسی پرونده «نسل‌کشی سربرنیتسا»، دولت هلند را در مسئولیت مرگ بیش از ۳۰۰ مسلمان بوسنیایی سهیم دانست.

پیشینه ماجرا به ۱۳ ژوئیه سال ۱۹۹۵ بر می‌گردد. کشته‌شدگان در اردوگاهی تحت حفاظت سربازان کلاه آبی هلند (صلح‌بانان سازمان ملل) به سر می‌بردند. اتهام واحدهای هلندی آن است که مسلمانان بوسنی را مجبور به ترک این اردوگاه کرده‌اند.

در حکم دادگاه قید شده که سربازان هلندی باید می‌دانستند که خروج این افراد از اردوگاه به معنای مرگ آنهاست.

با صدور این حکم امکان طرح شکایات دیگر برای دریافت خسارت از هلند وجود دارد. این حکم ممکن است ماموریت‌های آتی سازمان ملل را نیز تحت شعاع قرار دهد و دولت‌ها را محتاط‌تر کند.

یک سال قبل نیز دیوان‌عالی هلند، دولت این کشور را در مرگ سه مسلمان بوسنیایی مسئول شناخت. مبنای این حکم، شکایت دو نفر از بستگان قربانیان جنگ بوسنی در سال ۲۰۰۲ بود.

در قتل‌عام سربرنیتسا در شرق بوسنی، نزدیک ۸۰۰۰ مرد مسلمان با هجوم نیروهای صرب تحت فرماندهی راتکو ملادیچ کشته شدند. این در حالی بود که این شهر کوچک جزو مناطق امن و تحت حفاظت سازمان ملل قرار داشت.

این قتل‌عام، مهیب‌ترین جنایت جنگی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی شناخته می‌شود. راتکو ملادیچ در سال ۲۰۱۱ پس از ده سال زندگی مخفی بازداشت شد.

دیوان‌عالی هلند پیش‌تر درخواست محکومیت دولت این کشور به اتهام مشارکت در «نسل‌کشی سربرنیتسا» را رد کرده است. این شکایت از سوی «انجمن مادران سربرنیتسا» پیگیری می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.