ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها شهروند بهایی در زندان هستند

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از صد شهروند بهایی در دولت یازدهم محاکمه، بازداشت و زندانی شده‌اند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از صد شهروند بهایی در دولت یازدهم محاکمه، بازداشت و زندانی شده‌اند.

در زندان رجایی‌شهر بیشترین تعداد زندانیان بهایی حضور دارند.

در زندان رجایی‌شهر بیشترین تعداد زندانیان بهایی حضور دارند. در این زندان ۳۴ شهروند بهایی در حال گذراندن محکومیت از سه تا ۲۰ سال حبس در زندان هستند.

پنج نفر از مسئولان سابق جامعه بهایی ایران موسوم به «یاران ایران» در این زندان محبوس هستند: «وحید تیزفهم»، «سعید رضایی»، «جمال‌الدین خانجانی»، «عفیف نعیمی» و «بهروز توکلی» هرکدام به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم هستند.

این شهروندان بهایی با گذشت بیش از شش سال از دوران محکومیت همچنان از حق مرخصی محروم هستند. یکی از نزدیکان سعید رضایی به زمانه گفت که این زندانی بهایی در تابستان سال گذشته، عمل قلب داشته است. وی پس از عمل بدون توجه به توصیه پزشکان مبنی بر استراحت بیمار به زندان منتقل می‌شود و تنها هر دو یا سه ماه برای چک آپ به بیمارستان برده می‌شود.

ده تن از استادان دانشگاه مجازی بهاییان ایران نیز در حال پشت سر گذاشتن محکومیت‌های چهار و پنج سال در زندان رجایی‌شهر کرج هستند.

«کامران رحیمیان»، «کیوان رحیمیان»، «کامران مرتضایی»، «فواد مقدم»، «امان‌الله مستقیم»، «رامین زیبایی»، «ریاض سبحانی»، «فرهاد صدقی»، «محمود بادوام» و «شاهین نگاری»، شهروندان بهایی هستند که به اتهام ارتباط با دانشگاه مجازی بهایی در زندان رجایی شهر محبوس هستند.

امان الله مستقیم و فواد مقدم از بهاییان ساکن شهرهای شیراز و اصفهان هستند که از محل سکونت خویش برای گذراندن محکومیت به زندان رجایی‌شهر تبعید شده‌اند.

 نامه شهرام چینیان به علی خامنه‌ای:  «چند هفته‌ای می‌باشد که مسئولین بنده و یکی از دوستان سیاسی را در اینجا نگهداشته‌اند. شرایط غیر انسانی که با هیچ یک از استاندارد‌ها و موازین حقوقی که در آئین‌نامه سازمان زندان‌ها آمده همخوانی ندارد. به موارد بهداشتی و غذایی، تامین امنیت جانی، آسایشی و آموزشی کوچک‌ترین توجهی نمی‌شود. تنها دو موردی که از سوی مسئولان زندان مورد توجه قرار گرفته ورود مواد مخدر و افیونی و کتب آسمانی و متون اسلامی و تفاسیری از علما و مراجع تقلید است.»

به گزارش خبرگزاری‌ها، امان‌الله مستقیم تاکنون چندین دفعه به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان اعزام شده، ولی مسئولان زندان بدون توجه به گواهی عدم تحمل حبس که از سوی پزشک قانونی ارائه شده است، او را به زندان بازگردانده‌اند.

به‌جز دو فرد یادشده، هفت شهروند بهایی دیگر هم از شهرهای گرگان و گنبد کاووس در حال سپری کردن محکومیت در زندان رجایی شهر هستند.

همسر یکی از این زندانیان بهایی به زمانه گفت: «به حکم دادگاه بدوی، فرهاد فهندژ به ده سال حبس و کمال کاشانی، پیام مرکزی، سیامک صدری، فواد فهندژ، فره‌مند سنایی از گرگان و کوروش زیاری از گنبد هر کدام به پنج سال حبس محکوم شدند که حکم مزبور عیناً در دادگاه تجدید نظر تائید شد. ایشان یک سوم از حکم پنج سال خود را گذرانده‌اند.»

این فرد مطلع که مایل به ذکر نام خود در زمانه نیست، در پاسخ به این پرسش که دلیل اعزام همسر وی و سایر زندانیان بهایی از گرگان و گنبد به زندان رجایی‌شهر کرج چه بوده، اشاره کرد که ابتدا آنان را به زندان اوین می‌برند، ولی پس از چند ماه به همراه سایر زندانیان بهایی به زندان رجایی‌شهر تبعید می‌شوند.

وی در ادامه گفت: «وقتی آنان را گرفتند به این بهانه که پرونده مرتبط با عادل نعیمی (یکی از زندانیان بهایی در تهران) است زندانیان را به تهران فرستادند. البته وکلا تلاش کردند که پرونده‌ها را به گرگان بازگردانند، اما از آنجا که حرف وکیل هیچ ارزشی در محاکم قضائی ایران ندارد و از قبل تصمیم گرفته بودند، تلاش بی‌فایده بود... از طرف دیگر، مثل همه دادگاه‌های فرمایشی پرونده‌ها را هم یکی کردند تا قطور‌تر شود و خنده دار‌تر اینکه همه یک شماره پرونده دارند.»

این زن بهایی همچنین اظهار داشت که تاکنون با مرخصی هیچکدام از زندانیان بهایی گرگان و گنبد موافقت نشده و خانواده‌ها هر هفته در روزهای چهارشنبه برای ملاقات همسران‌شان به کرج سفر می‌کنند.»

وی در ادامه اظهار داشت: «خانواده‌ زندانیان بهایی مایل نیستند که این گروه از زندانیان به گرگان منتقل شوند چون اینجا بند عمومی است و شرایط بسیار بدی دارد. بنابراین ترجیح می‌دهیم‌ همان جا باشند و ما برای ملاقات‌شان برویم هر چند برای همسرانمان یک فشار روانی بزرگ است چون اجازه تلفن کردن ندارند و مدام نگران رفت و آمد ما در جاده هستند.»

«شهرام چینیان میاندواب» یکی دیگر از زندانیان بهایی زندان رجایی شهر کرج است که به هشت سال حبس تعزیری محکوم است.

این زندانی بهایی در روز چهارشنبه هفتم خردادماه به دلیل نوشتن نامه‌ای به بیت رهبری تنبیه و از بند ۱۲ زندان معروف به بند عقیدتی- سیاسی به بند یک که به جرایم خطرناک همچون قتل و سرقت مسلحانه اختصاص دارد، منتقل شده است.

چند روز پس از انتقال، شهرام چینیان در نامه‌ای دیگر به آیت‌الله خامنه‌ای از شرایط غیرانسانی حاکم بر بند یک شکایت می‌کند.

در بخشی از این نامه آمده است: «چند هفته‌ای می‌باشد که مسئولین بنده و یکی از دوستان سیاسی را در اینجا نگهداشته‌اند. شرایط غیر انسانی که با هیچ یک از استاندارد‌ها و موازین حقوقی که در آئین‌نامه سازمان زندان‌ها آمده همخوانی ندارد. به موارد بهداشتی و غذایی، تامین امنیت جانی، آسایشی و آموزشی کوچک‌ترین توجهی نمی‌شود. تنها دو موردی که از سوی مسئولان زندان مورد توجه قرار گرفته ورود مواد مخدر و افیونی و کتب آسمانی و متون اسلامی و تفاسیری از علما و مراجع تقلید است.»

این زندانی بهایی در روز پنجم تیرماه به واسطه نوشتن نامه مزبور به سلول انفرادی منتقل شد. این زندانی بهایی پس از شش روز حبس انفرادی به بند عمومی انتقال داده شد.

 بند عقیدتی- سیاسی زنان زندان اوین

با آزادشدن «لوا خانجانی» و «ژینوس رحیمی» در روزهای گذشته از زندان اوین، هشت شهروند بهایی در حال گذراندن دوران محکومیت در بند عقیدتی- سیاسی زنان اوین هستند.

«الهام فراهانی» یکی از آخرین شهروندان بهایی ایران است که برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین به‌سر می‌برد.

«مهوش ثابت» و «فریبا کمال‌آبادی» هرکدام با محکومیت ۲۰ سال زندان، دارای بالا‌ترین حکم و قدیمی‌ترین زندانی در بین زنان بند عقیدتی- سیاسی زندان اوین هستند.

مهوش ثابت در۱۵ اسفندماه سال ۱۳۸۶ خورشیدی و فریبا کمال‌آبادی در ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ خورشیدی، بازداشت شده اند. آنان تاکنون زندانی و از حق هرگونه مرخصی محروم بوده‌اند.

«فاران حسامی»، «نسیم باقری» و «نوشین خادم» سه تن از استادان دانشگاه مجازی بهاییان ایران هستند که به اتهام همکاری با موسسه مزبور به چهار سال حبس محکوم هستند.

«الهام فراهانی» یکی از آخرین شهروندان بهایی ایران است که برای گذراندن محکومیت چهارساله خود در زندان اوین به‌سر می‌برد.

او همسر «عادل نعیمی» یکی از زندانیان زندان رجایی‌شهر است که در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه همراه شمیم نعیمی (پسر)، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

با آزادشدن «لوا خانجانی» و «ژینوس رحیمی» در روزهای گذشته از زندان اوین، هشت شهروند بهایی در حال گذراندن دوران محکومیت در بند عقیدتی- سیاسی زنان اوین هستند.

یکی از نزدیکان فراهانی، درباره چگونگی دستگیری این مادر و فرزند بهایی برای رادیو زمانه گفته است: «روز شنبه ۲۰ اردیبهشت ماموران به منزل شمیم در کرج مراجعه کردند تا او را برای اجرای حکم دستگیر کنند، اما چون شمیم در منزل نبود، رفتند. صبح روز یکشنبه، هنگامی که شمیم آماده شده بود تا خود را به زندان معرفی کند ماموران دوباره مراجعه و او را بازداشت کردند. خانواده شمیم برای خداحافظی به مقابل در زندان اوین رفتند که یک مامور از داخل زندان آمد و سراغ الهام (مادر شمیم) را گرفت. الهام چون متوجه شد که می‌خواهند او را دستگیر کنند بلافاصله به منزل رفت تا وسایلش را جمع کند... مامور گفت که بگویید الهام بیاید چون پسرش می‌خواهد با او خداحافظی کند و تا مادرش نیاید هیچ وسیله‌ای برای شمیم تحویل گرفته نخواهد شد. وقتی الهام برگشت او را دستگیر و بدون خداحافظی به زندان منتقل کردند.»

آخرین شهروندان بهایی که به زندان رجایی‌شهر و اوین منتقل شدند، یک زوج بهایی بودند. «شهاب دهقانی» در روز شنبه سوم خرداد ماه برای گذراندن محکومیت چهار سال حبس، خویش را به زندان معرفی کرد. یک ماه بعد، همسر وی به نام «شمیس مهاجر» هم پس از احضار برای گذراندن حکم یک سال حبس، خود را به زندان اوین معرفی کرد.

 زندان مشهد

پس از زندان رجایی شهر، زندان وکیل‌آباد مشهد بالا‌ترین آمار زندانیان بهایی را در کشور دارد.

هشت زندانی بهایی، شش زن و دو مرد، در زندان وکیل آباد مشهد هستند.

هشت زندانی بهایی، شش زن و دو مرد،  در حال گذراندن محکومیت‌هایی از چهار سال و نیم تا شش سال حبس در زندان وکیل آباد مشهد هستند. همچنین سه فرد بهایی دیگر هم چندین هفته است که در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد زندانی هستند.

«نیکا خلوصی»، «نوا خلوصی»، «رزیتا واثقی»، «سونیا احمدی»، «نورا نبیل‌زاده» و «سیما اشراقی»، شش شهروند زن بهایی هستند که در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌سر می‌برند.

به گفته یک فرد مطلع، زنان بهایی در اتاقی مجزا از سایر زندانیان نگهداری می‌شوند و اجازه ارتباط و حرف زدن با سایر زندانیان را ندارند. در اتاق زنان بهایی همیشه بسته است و مثل سایر زندانیان اجازه خروج از اتاق و راه رفتن در سالن را ندارند. این ممانعت آن چنان شدید است که حتی ساعت هواخوری بهاییان با سایر زندانیان متفاوت است.

این فرد مطلع به زمانه گفت: «دو خواهر بهایی به نام‌های نیکا و نوا خلوصی، آخرین زندانیان بهایی مشهد هستند که در روز دهم فروردین ماه در منزل دستگیر و برای اجرای حکم به زندان وکیل‌آباد فرستاده شدند. البته نیکا همراه پدر و مادرش در شهر بابلسر به‌سر می‌برد که توسط ماموران در‌‌ همان شهر، بازداشت و پس از دو روز به مشهد منتقل شد. نیکا به شش سال و نوا به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم هستند.»

به گفته یک فرد مطلع، زنان بهایی زندان وکیل آباد مشهد در اتاقی مجزا از سایر زندانیان نگهداری می‌شوند و اجازه ارتباط و حرف زدن با سایر زندانیان را ندارند. در اتاق زنان بهایی همیشه بسته است و مثل سایر زندانیان اجازه خروج از اتاق و راه رفتن در سالن را ندارند. این ممانعت آن چنان شدید است که حتی ساعت هواخوری بهاییان با سایر زندانیان متفاوت است.

«داور نبیل‌زاده» و «جلایر وحدت» از دیگر زندانیان بهایی زندان وکیل‌آباد مشهد هستند. یکی از نزدیکان این دو زندانی در مورد وضعیت ایشان به زمانه گفت: «داور شوهر خواهر جلایر است. این دو نفر هر کدام به پنج سال زندان محکوم هستند. با آنکه حدود چهارسال از دوران محکومیت این دو فرد می‌گذرد، ولی مسئولان از اعطای مرخصی به ایشان خودداری می‌کنند... شش یا هفت ماه قبل، زندانیان سیاسی را از ایشان جدا کردند و این دو تن در بندی جداگانه‌ با تعدادی زندانی غیر ایرانی (خارجی) نگهداری می‌شوند. احتمالاً این اقدام از جهت مسائل نجس و پاکی است.»

غروب روز دوشنبه ۱۲ خردادماه، ماموران اداره اطلاعات مشهد به یک جلسه مذهبی بهاییان که در منزل یکی از شهروندان بهایی این شهر به نام «می‌خلوصی» برگزار شده بود، مراجعه کردند و پس از بازرسی کامل منزل و بازجویی از حاضران، صاحبخانه و دو تن از میهمانان به نام‌های «شایان تفضلی» و «دری امری» را بازداشت کردند. با آنکه یک ماه از بازداشت این شهروندان بهایی گذشته است همچنان ایشان در بازداشت اداره اطلاعات هستند.

بر اساس اطلاعات موجود، «ساقی فدایی» آخرین شهروند بهایی بازداشت شده در طی روزهای گذشته است. ساقی دختر می‌خلوصی (دیگر زندانی بهایی) است.

او در روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه به ستاد خبری اداره اطلاعات مشهد احضار و پس از چند ساعت بازجویی، آزاد شد. هنگام خروج از اداره اطلاعات اما دوباره توسط ماموران امنیتی که در اتومبیل منتظر وی بودند، دستگیر و پس از بازرسی منزل به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شد.

زندان‌های دیگر

در طی چندماه گذشته، چندین تن از زندانیان بهایی از زندان سمنان آزاد شدند. «پویا تبیانیان»، «افشین ایقانی» و «بهفر خانجانی» ازجمله این زندانیان هستند که در اتاقی مجزا از سایر زندانیان در حال گذراندن محکومیت خویش هستند.

«سوسن تبیانیان» یکی دیگر از شهروندان بهایی سمنان، بیش از یک ماه است که توسط اداره اطلاعات سمنان بازداشت شده است. یک فرد مطلع به زمانه گفت که به این زندانی اتهاماتی زده شده که او تاکنون آنها را نپذیرفته و به همین دلیل در بازداشت به‌سر می‌برد.

با آنکه حداقل ۶۰ شهروند بهایی تا زمان تهیه این گزارش در زندان هستند، ولی اکثر این زندانیان در شهرهای تهران، کرج، مشهد و سمنان زندانی هستند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، در زندان یزد فقط یک شهروند بهایی به نام «شمیم اتحادی» محبوس است. البته دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های «ایرج لهراسب» و «طناز محمدی» در روز یک شنبه هشتم تیرماه به طور جداگانه در منازل خویش توسط ماموران اداره اطلاعات یزد بازداشت شدند.

فهرست زیر، اسامی زندانیان بهایی است که تا زمان تهیه گزارش فوق در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند. این در حالی است که ده‌ها شهروند بهایی دیگر نیز در شهرهای مختلف ایران هستند و اطلاعاتی از آنان در دسترس نیست.

زندان رجایی‌شهر کرج: جمال الدین خانجانی، وحید تیزفهم، عفیف نعیمی، سعید رضایی و بهروز توکلی (هر کدام ۲۰ سال حبس)، نوید خانجانی (۱۲ سال حبس)، عادل نعیمی (۱۱ سال حبس)، فرهاد فهندژ (۱۰ سال حبس)، شهرام چینیان میاندواب (۸ سال حبس)، کوروش زیاری، فواد فهندژ، پیام مرکزی، سیامک صدری، فرهمند سنایی، کمال کاشانی، ایقان شهیدی، فواد مقدم، امان الله مستقیم، عزیزالله سمندری، کیوان رحیمیان و کامران مرتضایی (هرکدام ۵ سال حبس)، کامران رحیمیان، شاهین نگاری، شاهرخ طائف، پیمان کشفی، افشین حیرتیان، رامین زیبایی، فرهاد صدقی، فواد خانجانی، شهاب دهقانی، ریاض سبحانی و محمود بادوام (هرکدام ۴ سال حبس) و شمیم نعیمی و دیدار رئوفی (هرکدام ۳ سال حبس).

بند عقیدتی- سیاسی زنان زندان اوین: مهوش ثابت و فریبا کمال آبادی (هرکدام ۲۰ سال حبس)، نوشین خادم، الهام فراهانی، نسیم باقری و فاران حسامی (هر کدام ۴ سال حبس) و نسیم اشرفی و شمیس مهاجر (هر کدام ۱ سال حبس).

زندان وکیل‌آباد مشهد: نیکا خلوصی (۶ سال حبس)، سونیا احمدی، سیما اشراقی، نورا نبیل زاده- رزیتا واثقی، جلایر وحدت و داور نبیل‌زاده (هر کدام ۵ سال حبس)، شایان تفضلی، می‌خلوصی، ساقی فدایی و دری امری (بازداشت موقت).

زندان سمنان: پویا تبیانیان (۷ سال حبس)، افشین ایقانی (۴ سال و ۳ ماه حبس)، بهفر خانجانی (۴ سال حبس) و سوسن تبیانیان (بازداشت موقت).

زندان یزد: شمیم اتحادی (۳ سال)، ایرج لهراسب و طناز محمدی (بازداشت موقت).

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.