ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معمای سقوط پرواز MH17 خطوط مالزی در شرق اوکراین

یک بوئینگ ۷۷۷ خطوط هواپیمایی مالزی در مسیر آمستردام به کوالالامپور، در حریم هوایی اوکراین و نزدیکی مرز روسیه سقوط کرد و هر ۲۹۵ سرنشین آن کشته شدند.

یک بوئینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی در مسیر آمستردام به کوالالامپور، در حریم هوایی اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سقوط کرد و  هر ۲۹۵ سرنشین آن کشته شدند. دولت کی‌یف و جدایی‌خواهان شرق اوکراین هر یک دیگری را متهم به «حمله موشکی» به این هواپیما می‌کنند.

بوئینگ MH17 خطوط هوایی مالزی، ظهر روز پنجشنبه ۱۷ ژوئیه در نزدیکی مرز اوکراین با روسیه از رادارها ناپدید شده بود. این هواپیما ۲۸۰ مسافر و ۱۵ خدمه داشت. شاهدان عینی گفته‌اند که قطعات هواپیما و اجساد مسافران تا شعاع ۱۵ کیلومتری محل سقوط پراکنده شده‌اند.

در آخرین ساعات پنجشنبه اعلام شد که هواپیما حامل ۱۵۰ مسافر هلندی، ۲۷ استرالیایی، ۲۳ مالزیایی، ۱۱ اندونزیایی، ۶ انگلیسی، ۴ آلمانی، ۳ فیلیپینی، ۴ بلژیکی و یک کره‌ای بوده است.

هواپیما در ارتفاع ۱۰ هزار متری در حال پرواز بوده و منطقه سقوط آن در شرق اوکراین،  بین دونتسک و لوهانسک گزارش شده که تحت کنترل شورشیان مخالف دولت کی‌یف است. این منطقه تنها ۵۰ کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد.

دولت اوکراین مسئولیت سقوط هواپیما را متوجه جدایی‌طلبان هوادار روسیه و پرتاب موشک از سوی آنها کرده اما سخنگوی شورشیان به خبرگزاری اینترفاکس گفته که برد موشک‌های آنها بین سه تا ۴ هزار متر است. سرگئی کاوتارادزه، متقابلا اتهام ساقط کردن هواپیما را متوجه دولت اوکراین دانسته است.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید که موشک پرتاب شده به هواپیما از نوع «بوک» بوده که موشکی میان برد و ساخت روسیه است.  او در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «تروریست‌ها به یک هواپیمای مسافربری با راکت‌های اهدایی پوتین شلیک کردند.»

دفتر ریاست جمهوری اوکراین این رویداد را یک «تراژدی هولناک» و حمله‌ای «تروریستی» خواند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیام تسلیتی برای نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی فرستاد. اوباما و پوتین نیز در گفت‌وگویی تلفنی با یکدیگر در مورد سقوط هواپیما صحبت کرده‌اند.

این دومین مرتبه ظرف پنج ماه است که مالزی یک هواپیمای مسافربری خود را از دست می‌دهد. در هشتم مارس ۲۰۱۴ نیز، بوئینگ MH370  این کشور در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و هنوز اثری از لاشه آن به دست نیامده است.

شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا، ترکیش ایرلاینز، ویرجین آتلانتیک و ایرفلوت از جمله خطوط هوایی هستند که گفته‌اند تا اطلاع بعدی مانع پرواز هواپیماهای‌ خود را از آسمان اوکراین خواهند شد. بریتیش ایرویز هم گفته که در حال بررسی مسیر پرواز‌ هواپیماهایش بر فراز اوکراین است.

چگونگی سقوط بوئینگ و قطعیت اصابت موشک به آن روشن نیست. دولت مالزی همه را دعوت به آرامش کرده تا نتیجه تحقیقات روشن شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.