ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئولیت سقوط پرواز MH17 همچنان ناروشن است

اوباما روسیه را تلویحا و به خاطر حمایت از شورشیان شرق اوکراین، مسئول سقوط پرواز MH17 خواند. پوتین متقابلا دولت اوکراین را متهم کرد. ۸۰ کودک در میان سرنشینان هواپیما بوده‌اند.

اوباما روسیه را تلویحا و به خاطر حمایت از شورشیان شرق اوکراین، مسئول سقوط پرواز MH17 خواند. پوتین نیز دولت اوکراین را متهم کرد. ۸۰ کودک در میان سرنشینان هواپیما بوده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۸ ژوئیه طی سخنانی در واشنگتن تصریح کرد که حمله موشکی به هواپیمای مالزیایی،  از منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین صورت گرفته است. اوباما روسیه را تلویحا مسئول این حمله شناخت و گفت: «بدون حمایت مسکو چنین چیزی روی نمی‌داد.»

باراک اوباما از طرفین مناقشه اوکراین خواست به خاطر این «فاجعه جهانی»، آتش‌بس برقرار کنند.

موضوع سقوط هواپیما در جلسه ویژه شورای امنیت نیز به بحث گذاشته شد. سامانتا پاور، نماینده آمریکا تاکید کرد که نمی‌توان نقش روسیه در موضوع را منتفی دانست. ویتالی چورکین، نماینده روسیه با تکذیب مسئله، دولت اوکراین را مسبب سقوط هواپیما معرفی کرد.

شورای امنیت در نشستی ویژه که با یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان ‌آغاز شد، سقوط هواپیمای مالزیایی را محکوم کرد.  در این جلسه سفرای کشورهایی نیز حضور داشتند که شهروندان‌شان، مسافران  پرواز مربوطه بودند.  سفیر هلند در سازمان ملل، خواستار تحقیقات هرچه سریع‌تر و روشن شدن علت سقوط هواپیما شد.

در این نشست روشن شد که توماس گلن، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نیز در میان هیات کارشناسانی بوده که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی ایدز با پرواز MH17 به استرالیا می‌رفتند.

روز جمعه ۱۸ ژوییه اعلام شد که مخالفان دولت کی‌یف، هر دو جعبه سیاه هواپیمای مالزیایی را در دونتسک پیدا کرده‌اند. شایع شده بود که آنها جعبه‌ها را به روسیه تحویل داده‌اند اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این خبر را مهمل خواند.

یک دقیقه سکوت در آغاز نشست شورای امنیت

تا عصر جمعه، بقایای اجساد ۱۸۱ نفر از سرنشینان پرواز MH17  توسط امدادگران یافته شد.  وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که اجساد قربانیان به خارکف منتقل شده است. بقایای قربانیانی  نیز که قابل شناسایی نیستند، برای تعیین هویت به آزمایشگاهی ویژه انتقال یافت.

در همین روز، ۲۰ کارشناس «سازمان امنیت و همکاری اروپا» وارد منطقه شدند تا تحقیقات خود روی لاشه هواپیما و شواهد موجود آغاز کنند. روزنامه‌های گاردین در بریتانیا و فولکس کرانت در هلند، نوشته‌اند که جدایی‌طلبان شرق اوکراین مانع کار آنها شده‌اند.

کلیه کشورهایی که شهروندان‌شان سرنشین پرواز MH17 بوده‌اند، تیمی برای تحقیق در این باره تشکیل داده‌اند. پوتین هم خواستار پیگیری بین‌المللی در این زمینه شد.

از میان ۲۸۹ مسافر هواپیما، ۸۰ نفرشان کودک بوده‌اند. ۱۸۹ نفر از سرنشینان هلندی و باقی شهروندان استرالیا، بریتانیا، آلمان، مالزی، اندونزی، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزلند بودند. ملیت سایر مسافران هنوز روشن نیست.

ولادیمیر پوتین خواستار آتش‌بس در شرق اوکراین و گفت‌وگوی طرفین با یکدیگر شد. او در نشست کابینه روسیه در روز جمعه، با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان، تاکید کرد که تحقیق در مورد چگونگی ماجرا تنها در آرامش میسر خواهد بود.

تکه‌ای از لاشه هواپیما در جاده‌ای اطراف لوهانسک

از نظر کارشناسان آمریکایی، بوئبنگ ۲۰۰-۷۷۷ ارمالزی صرفا با یک سلاح بسیار پیشرفته مورد اصابت قرار گرفته است. وال استریت جورنال صبح جمعه ۱۸ ژوئیه نوشته بود که موشک‌های قابل حمل، توان آن را ندارند که هواپیمایی را در ارتفاع ده کیلومتری زمین هدف بگیرند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در واکنش به این اشارات، تاکید کرد که کشورش هیچ سیستم دفاع هوایی یا جنگ افزار پیشرفته دیگری در شرق اوکراین ندارد.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین نیز پیش‌تر، جدایی‌طلبان متمایل به روسیه را عامل شلیک موشک و سقوط هواپیما کرده بود. مقامات دولتی اوکراین تاکید می‌کنند که هواپیما با موشک زمین به هوای «بوک»، ساخت اتحاد جماهیر شوروی ساقط شده است. این موشک می‌تواند اهدافی را تا ارتفاع ۲۵ هزار متری زمین هدف قرار دهد.

کارشناسان آمریکایی گفته‌اند که چه بسا هواپیمای مالزیایی، به دلیل کمبود مهارت شورشیان در استفاده از این موشک زمین به هوای پیشرفته مورد اصابت قرار گرفته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اچ

    مسئول معلوم است: پوتین جنایتکار