ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحث بر سر سقوط هواپيمای مالزیایی؛ غرب عليه روسيه

نخست‌وزير بريتانيا گفته کشورهای اروپايی بايد در مواجهه با بحران اوکراين قدرت خود را به نمايش بگذارند. همزمان هلند، آلمان و آمریکا، روسیه را تحت فشار گذاشته‌اند.

دولت هلند با ابراز خشم نسبت به شيوه برخورد با اجساد قربانيان سقوط هواپيمای ارمالزی، از رئيس‌جمهور اوکراين برای بازگرداندن اين اجساد به هلند درخواست کمک کرد.

اوکراین ادعا کرده سامانه پرتاب موشک را روسيه به همراه سه خدمه عملياتی به شورشيان شرق اکراين داده است.

به گزارش رويترز، مارک روته، نخست‌وزير هلند، پس از تماس تلفنی شنبه ۱۹ ژوئیه با ولاديمير پوتين گفت: «من می‌خواهم نتيجه [وعده‌های روسيه] را به شکل دسترسی بدون مانع به محل سقوط مشاهده کنم.»

او که تماس تلفنی خود با رئيس‌جمهور روسيه را «مکالمه‌ای بسيار پرتنش» توصيف کرده، دست‌بردن به متعلقات مسافران کشته‌شده و جابجايی بقايای هواپيما را وضعیتی «کاملاً مشمئزکننده» خواند و افزود: «فرصت پوتين برای اينکه به دنيا نشان دهد واقعاً قصد کمک کردن دارد، در حال اتمام است.»

دولت هلند همچنين با اشاره به رهاشدن اجساد در فضای باز زير آفتاب، از پترو پوروشنکو، رئيس‌جمهور اوکراين، خواست تا برای بازگرداندن «مردم» اين کشور تلاش کند.

دوسوم مسافران هواپيمای ساقط‌ شده مالزيايی را شهروندان هلندی تشکيل می‌دادند.

بريتانيا نيز که ۱۰ شهروند خود را در سقوط هواپیمای یادشده از دست داده، موضع سختی نسبت به روسيه اتخاذ کرده است. ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا در مقاله‌ای در روزنامه «ساندی‌تايمز» نوشته است که کشورهای اروپايی بايد در مواجهه با بحران اوکراين قدرت خود را به نمايش بگذارند. وی می‌افزايد: «ولی گاه طوری برخورد می‌کنيم که انگار اين ما هستيم که به روسيه نياز داريم و نه روسيه به ما.»

مايکل فالون، وزير دفاع بریتانیا نيز روز يکشنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه «ميل» اظهار داشت: «اگر روسيه گناهکار اصلی باشد، بايد دست به تمهيدات بيشتری عليه اين کشور بزنيم و به صراحت نشان دهيم که چنين حمايتی از جنگ کاملاً غيرقابل‌قبول است.»

نخست وزیر هلند تماس تلفنی خود با رئيس‌جمهور روسيه را «مکالمه‌ای بسيار پرتنش» توصيف کرد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نيز روز شنبه با پوتين رايزنی کرد. وزير امور خارجه آلمان، فرانک‌ والتر اشتاين‌ماير در گفت‌و‌گو با روزنامه «بيلد آم زونتاگ» گفت: «اين آخرين شانس مسکو است که علاقه جدی خود به يک راه‌حل واقعی را نشان دهد. اکنون زمان آن فرارسيده تا همه يک لحظه درنگ کنند و ببيند که افزايش تنش‌ها در شرق اکراين ما را به کجا خواهد کشاند.»

آلمان که همچون ديگر کشورهای اروپايی متکی به انرژی روسيه است و نسبت به آمريکا، همکاری‌های تجاری بيشتری با روسيه دارد، تا کنون از رویارویی مستقيم با مسکو طفره رفته است. با اين حال، اهرم‌های فشار اقتصادی اتحاديه اروپا بر روسيه از سوی آلمان نيز حمايت می‎شود.

باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا سقوط پرواز MH17 را اثباتی برای اين امر دانست که «اکنون زمان پايان‌دادن به درگيری‌ها فرا رسيده». جان کری، وزير امور خارجه ايالات متحده نيز از روسيه خواست تا به «اقداماتی فوری و روشن برای کاهش تنش‌ها در اکراين» دست بزند.

روز پنج‌شنبه ۱۷ ژوئيه، بوئينگ ۷۷۷ پرواز MH17 ، متعلق به خطوط هواپيمايی مالزی، از آمستردام به مقصد کوالالامپور در حرکت بود که ظاهراً بر اثر اصابت يک موشک در آسمان منفجر شد و تمام مسافران و خدمه آن کشته شدند. اوکراين اين موشک را از نوع SA-11 همراه با هدايت راداری دانسته و ادعا کرده است که سامانه پرتاب موشک را روسيه به همراه سه شهروند روس به عنوان خدمه عملياتی به شورشيان شرق اکراين داده است. روسيه نيز متقابلا تقصيرها را متوجه ارتش اوکراين کرده است.

نخست‌وزير اوکراین تاکيد کرده است که تنها خدمه‌ای حرفه‌ای قادر به ساقط ‌کردن جت مسافربری در ارتفاع ۳۳ هزار پايی (۱۰ هزار متری) هستند و نه «چريک‌های مست.»

معمای یافتن جعبه‌های سياه

يکی از مهم‌ترين مسائل برای تحقيق در زمينه سقوط هواپیمای مالزیایی، دستیابی به جعبه‌های سياه آن است. روز جمعه ۱۸ ژوئیه اعلام شد که هر دو جعبه سیاه هواپیما پیدا شده و در اختیار جدایی‌خواهان قرار دارند.

اما رئيس هیات ناظران «شورای امنيت و همکاری اروپا» می‌گوید که شورشيان، از محل جعبه‌های سیاه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

پیش‌تر شایع شده بود که مخالفان دولت کی‌یف این جعبه‌ها را به روسیه تحویل داده‌اند اما  لاوروف، وزير امور خارجه روسيه این خبر را مهمل خوانده بود.

با اين حال، الکساندر بورودای، نخست‌وزير حکومت خودخوانده «جمهوری خلق دونتسک» روز يکشنبه در اظهارنظری متضاد با اظهارات پيشين گفت که شورشيان جعبه‌های سياه را پيدا نکرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.