ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دلیل کمبود معلم مرد

شانس استخدام زنان در آموزش و پرورش کم می‌شود

به گفته عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حدود هفتاد درصد معلمان ایران را زنان تشکیل می‌دهند که «بسیار بیش از نیاز آموزش و پرورش است».

به گفته عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حدود هفتاد درصد معلمان ایران را زنان تشکیل می‌دهند که «بسیار بیش از نیاز آموزش و پرورش است».

در حال حاضر حدود ۴۹درصد دانش آموزان دختر و ۵۱ درصد پسر هستند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، عبدالوحید فیاضی ضمن اشاره به ضرورت استخدام معلم مرد گفت: «آموزش و پرورش ازجمله در شهر تهران با عدم تعادل جنسیتی در زمینه نیروهای استخدامی مواجه است.»

وی تاکید کرد که باید تعادل جنسیتی را با توجه به نیازهای هر منطقه حفظ کرد: «آموزش و پرورش تهران به حد نیازش نیروی مرد ندارد، اما در مقابل بیش از حد نیاز خود نیروی زن دارد.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «این مسئله باعث می‌شود که بازار کار آینده در آموزش و پرورش برای خانم‌ها محدودتر شود.»

به گفته فیاضی با اینکه بیشتر نیروی آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند، اما «به دلیل برخی ملاحظاتی که وجود دارد معلم‌های زن در دبیرستان‌های پسرانه حضور نمی‌یابند و در مدارس دخترانه نیز نیروی مرد کمتر به کار گرفته می‌شوند».

این نماینده مجلس با بیان این که لازم است در گزینش نیروهای جدید از مردان بیشتر استفاده شود، گفت: «البته این موضوع در مناطق مختلف متفاوت است چرا که در برخی مناطق تعداد مردها بیشتر از زن‌هاست و این تعادل جنسیتی را باید در داخل آموزش و پرورش تدبیر کرد.»

سقف شیشه‌‌ای 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر حدود ۴۹درصد دانش آموزان دختر و ۵۱ درصد پسر هستند.

روز ۱۷ تیرماه سال جاری، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه علنی شورای شهر تهران از «عدم توازن در جنسیت معلمان آموزش و پرورش» و مشکلات ناشی از آن سخن گفت.

آموزش و پرورش ایران در ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور، ۱۲ و نیم میلیون دانش‌آموز و حدود یک میلیون معلم و نیروهای مرتبط دارد.

از این تعداد به گفته فانی، نزدیک ۵۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. تنها در شهر تهران بیش از ۸۰ درصد معلمان، زن هستند.

دیدگاه مسئولان دولتی درباره مشکلات ناشی از افزایش معلمان زن در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان دو عرصه حقوق «کودکان» و «زنان» معتقد هستند تراکم زنان شاغل به عنوان «معلم» و کارمند مدارس، از سقفی شیشه‌‌ای در آموزش و پرورش حکایت می‌کند که مانع حضور آنان در پست‌های مدیریتی می‌شود.

چندی پیش ثریا عزیزپناه فعال حقوق کودک و رئیس انجمن حمایت از کودکان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، «تراکم حضور زنان تنها به عنوان معلم و یا پرسنل مدرسه» را «نگران‌کننده» و ناشی از «سقفی شیشه‌ای» دانست که از قرار گرفتن زنان در پست های بالاتر و جایگاه‌ «تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز» جلوگیری می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.