ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دورنمای آتش‌بس در نوار غزه ناروشن است

رئیس دفتر سیاسی حماس می‌گوید آتش‌بس قطعی منوط به لغو محاصره نوار غزه است. احتمال دارد شنبه ۲۶ ژوئیه آتش‌بس موقت برقرار شود. تعداد کشتکان فلسطینی از ۷۰۰ نفر گذشت.

رئیس دفتر سیاسی حماس می‌گوید آتش‌بس قطعی منوط به لغو محاصره نوار غزه است. احتمال دارد شنبه ۲۶ ژوئیه آتش‌بس موقت برقرار شود. تعداد کشتگان فلسطینی از ۷۰۰ نفر گذشت.

اسرائیل در شامگاه چهارشنبه ۲۳ ژوئیه نیز به پیشروی‌هایش در نوار غزه ادامه داد. قطع چند ساعته برق در نواحی ساحلی، مردم را در وحشت فرو برد. با وجود تلاش‌های بین‌المللی، دورنمای آتش‌بس مبهم است.

ویرانه‌های چند خانه در غزه

اشرف القدره، رئیس نیروهای امدادی نوار غزه می‌گوید که تعداد قربانیان فلسطینی به ۷۰۰ نفر و شمار مجروحان به ۴۵۰۰ نفر رسیده است. طی ۱۶ روز جنگ، ۳۴ اسرائیلی جان خود را از دست داده‌اند که دو نفرشان غیرنظامی بوده‌اند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا کماکان مشغول رایزنی و متقاعد کردن طرفین به برقراری اتش‌بس است. او عصر چهارشنبه ۲۳ ژوئیه، پس از گفت‌وگو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با نتانیاهو دیدار کرد. کری گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم.» او توضیح بیشتری در مورد جزییات این پیشرفت‌ها نداد.

روزنامه‌نگاران حاضر در منطقه می‌گویند نشانه‌هایی از مذاکره برای برقراری آتش‌بس در روزهای آخر هفته به چشم می‌خورد اما پرسش اصلی این است که آیا شاخه نظامی حماس (گردان عزالدین قسام)، زیر بار آتش‌بس خواهد رفت یا خیر.

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس که در دوحه در تبعید به سر می‌برد، شامگاه چهارشنبه ۲۳ ژوئیه به خبرنگاران گفت حاضر است «آتش‌بس انساندوستانه» را بپذیرد. او تاکید کرد که با آتش‌بس کامل تا زمانی که اسرائیل و مصر دست از محاصره نوار غزه برنداشته باشند، موافق نیست.

مشعل در این کنفرانس خبری تاکید کرد: «تعداد کسانی که به خاطر گرسنگی و محاصره جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از کسانی است که در جنگ کشته می‌شوند.»

در این میان، سخنگوی دولت اسرائیل اخبار مبنی بر نزدیک بودن آتش‌بس را رد کرد اما هم‌زمان یک عضو کابینه امنیتی اسرائیل در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرد که توافق برای آتش‌بس تا شنبه ۲۶ ژوئیه مشخص می‌شود.

انبار موشک در مدارس غزه

در پی پیدا شدن تعدادی موشک در مدارس سازمان ملل در غزه، دبیرکل این سازمان خواستار توضیح حماس در این مورد شد.  بان‌ کی‌مون  از وجود موشک در مدرسه ابراز تعجب و نگرانی کرد و افزود: «عاملان این کار، مدرسه را تبدیل به هدف حمله کرده و جان کودکان بی‌گناه و هم‌چنین جان کارکنان سازمان ملل را به خطر انداخته‌اند.»

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که موضوع در دست بررسی جدی است و نمایندگان سازمان ملل، مانع تکرار چنین اقداماتی در آینده خواهند شد.

کارگاه ویژه سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی، هفته پیش اعلام کرده بود که در یکی از مدارس خالی سازمان ملل، یک انبار با ۲۰ فروند موشک پیدا شده است. این نهاد نزدیک به ۲۴۵ مدرسه در غزه دارد که ۲۲۵ هزار کودک فلسطینی در آنها درس می‌خوانند.

چهارشنبه ۲۳ ژوئیه، شورای حقوق بشر سازمان ملل «نقض سیستماتیک و جدی» موازین بین‌المللی حقوق بشر در منازعه کنونی خاورمیانه را محکوم کرد. ناوی پیلای، کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل ابراز تردید کرد که اسرائیل مساعی خود را برای پرهیز از کشته شدن غیرنظامیان به کار گرفته باشد.

 تظاهرات روز قدس  در اروپا

چهارشنبه ۲۳ ژوئیه، گردهمایی گسترده‌ و چند هزار نفره‌ای در پاریس در محکومیت خونریزی در غزه برگزار شد. به دلیل حمله تظاهرکنندگان به برخی اماکن و مراکز یهودیان در تظاهرات روزهای گذشته در فرانسه، هزاران مامور پلیس برای کنترل جمعیت به کار گرفته شده بودند.

تظاهرات ضد اسرائیلی روزهای گذشته در اروپا با شعارهای یهودی‌‌ستیزانه و حمله به کنیسه‌ها و اماکن یهودیان  همراه بوده است. وزیران خارجه آلمان، فرانسه و ایتانیا بیانیه‌ مشترکی در نکوهش این شعارها صادر کرده‌اند.

احتمال می‌رود روز جمعه ۲۵ ژوئیه که آخرین جمعه ماه رمضان است، تظاهرات گسترده‌ای در پایتخت‌های اروپایی در همبستگی با مردم فلسطین برگزار شود.

پلیس برلین از هم اینک خود را آماده تظاهرات «روز قدس» کرده و یادآور شده که با هرگونه شعار ضد یهودی مقابله می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Delavar

    حماس راسما و مکررا اعلام کرده که هیچ محدوده ی قانونی یا اخلاقی برای ادامه ی مبارزات خود با اسراییل قایل نیست. نیازی به کشف انبار موشک در مدرسه یا عکس گرفتن از سپر انسانی برای اثبات چیزی نیست. اسراییل ادعا می کند که چنین محدوده هایی را قایل است ولی وقتی تحت فشار قرار می گیرد از آن می گذرد و مدرسه ی پر از موشک را می زند یا دیوار انسانی را هدف قرار می دهد. کلا طرفین بسیار دگم، کله شق و بی منطق هستند. هیچ منطقی اجازه ی قربانی کردن ملت بیدفاع را به حاکمان مردم نمی دهد. باید گذاشت خودشان اینقدر از هم بکشند تا آرام بگیرند، کاری که الان در جریان است