ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح پیشنهادی جدید جان کری برای آتش‌بس در غزه

در حالی که تظاهرات اعتراضی علیه حملات نظامی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن به خشونت کشیده شد، «هاآرتص» از طرح آتش‌بس موقت از سوی جان کری خبر داد.

جان کری طرح جدیدی برای آتش‌بس محدود یک هفته‌ای در نوار غزه ارائه داده است. با این حال اسرائیل همچنان می‌تواند به حملات خود برای متلاشی ساختن تونل‌های حماس ادامه دهد.

در حالی که جنگ در نوار غزه تاکنون بیش از ۸۰۰ کشته از فلسطینی‌ها و ۳۰ کشته از اسرائیلی‌ها به جای گذاشته، روزنامه «هاآرتص» اسرائیل از طرح صلح جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد.

بر اساس این طرح دو طرف درگیری به‌مدت یک هفته نبردهای خود را متوقف می‌کنند و در این مدت با میانجی‌گری مصر درباره آتش‌بس طولانی به مذاکره خواهند پرداخت.

در این مدت اما اسرائیل اجازه خواهد داشت تا به متلاشی کردن تونل‌های گروه حماس که به‌گفته آمریکا «با اهداف تروریستی» ساخته شده‌اند ادامه دهد.

«هاآرتص» نوشته است جان کری روز جمعه ۲۵ ژوئیه منتظر پاسخ می‌ماند.

نیویورک تایمز نیز از یک طرح «دو مرحله‌ای» نوشته است که بر اساس آن ابتدا آتش‌بس اعلام می‌شود و سپس مذاکره خواهد شد. این روزنامه به‌نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است مذاکره در این‌باره به مرحله «حساسی» رسیده است.

مسأله‌ای که هنوز روشن نیست این است که آیا نیروهای اسرائیلی در مدت آتش‌بس موقت در غزه باقی خواهند ماند یا خیر. این‌که حماس این طرح را بپذیرد نیز هنوز معلوم نیست.

کابینه امنیتی اسرائیل روز جمعه در مورد پیشنهادهای هم‌پیمان خود آمریکا به مشورت خواهد پرداخت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکنون هیچ تمایلی به متوقف کردن حملات به غزه نشان نداده است.

به‌گفته فلسطینی‌ها، در حملات شدید روز پنج‌شنبه اسرائیل به یک مدرسه پر از پناهجو در شمال نوار غزه، دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند. سازمان ملل در این مدرسه ۱۲۰۰ نفر را پناه داده بود.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل این حمله را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت در میان کشته‌شدگان کودکان، زنان و کارمندان سازمان ملل دیده می‌شوند.

اسرائیل از یک «تیراندازی اشتباه» به این مدرسه، یا از طرف نیروهای خود و یا حماس، سخن گفته است.

يکی از تونل‌های حماس که در سال ۲۰۱۳ توسط نيروهای اسرائيلی کشف شد.

همچنین به‌گفته فلسطینی‌ها نیروی هوایی اسرائیل خانه صلاح برداویل، از رهبران حماس را در جنوب نوار غزه مورد هدف قرار داده و متلاشی کرده‌ است. در حمله به خان یوسف نیز گزارشی از زخمی‌شدگان منتشر نشده است.

دو کشته در تظاهرات علیه حملات نظامی اسرائیل

پنج‌شنبه شب در کرانه باختری رود اردن تظاهراتی علیه حملات نظامی اسرائیل برگزار شد که به خشونت کشیده شد. نیروهای امدادی فلسطین از کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر در این تظاهرات خبر دادند. رسانه‌های اسرائیلی نیز نوشته‌اند ۱۳ مأمور پلیس این کشور به‌طور سطحی زخمی شدند.

بنا به گزارش‌ها معترضان به سوی نیروهای امنیتی در پاسگاه بازرسی قلندیه، واقع در بین رام‌الله و بیت‌المقدس (اورشلیم)، سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کرده و لاستیک‌های ماشین‌ها را به آتش کشیدند. به‌نوشته خبرگزاری «ینت»، مأموران امنیتی در پاسخ به این حملات به سوی معترضان «گلوله پلاستیکی» شلیک کردند.

درگیری‌ها در کرانه باختری رود اردن

روزنامه جروزالیم پست اعلام کرد زمانی این تظاهرات گسترش یافت که هزاران نفر از هواداران جنبش فتح محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین در رام‌الله به سمت حومه شمال اورشلیم (بیت‌المقدس) رفتند تا به حملات نظامی‌ ارتش اسرائیل اعتراض کنند. این حملات بیش از دو هفته است که ادامه دارد.

همچنین گزارش‌هایی از درگیری در اطراف مسجد القصی منتشر شده است.

بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده نیروهای گردان قسام حماس پیش از ظهر روز جمعه سه راکت از نوع M75 به سوی فرودگاه بن گوریون تل‌آویو شلیک کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.